HKScans CO2e-emissioner fra egen produktion i Danmark anslås at falde med 60% procent

Grøn strøm genererer betydeligt lavere CO2e-emissioner sammenlignet med elektricitet, der stammer fra fossile brændstoffer. ”Sammenlignet med sidste år estimeres et skift til grøn strøm at at sænke HKScan Danmarks samlede CO2e-udledning fra vores egen produktion med 60 procent, hvilket er imponerende tal,” siger Jukka Nikkinen, direktør for HKScan Danmark. "Takket være denne ændring er al strøm, der bruges til produktion af vores ROSE® fjerkræprodukter, nu grøn."

Stærkt engagement i at reducere energiforbruget

Virksomheder kan reducere deres energirelaterede emissioner på to måder: ved at reducere energiforbruget, hvilket også reducerer energirelateret CO2-fodaftryk, eller ved at skifte til grøn strøm.

”Som virksomhed er vi forpligtet over for begge dele: vi forbedrer vores energieffektivitet systematisk, og på samme tid har vi valgt at bruge grøn strøm,” siger Jukka. At reducere klimaeffekter, forbedre energi og vandeffektivitet, fremme materiel effektivitet og miljøvenlig emballage er kernen i HKScans miljøarbejde.

”Det er vigtigt for os, at vores kunder og forbrugere altid ved, hvor vores fødevarer kommer fra, og at den er produceret på en bæredygtig måde. Det er vores måde at bidrage til forbrugernes mere velsmagende liv - i dag og i morgen,” opsummerer Jukka.

HKScan Danmark har erhvervet RES-GO oprindelsesgarantier, der er i overensstemmelse med Den Europæiske Unions direktiv om vedvarende energi 2018/2001 / EU og kan således bruges til at verificere oprindelsen af elektricitet fuldt produceret med vedvarende energi og fri for direkte kuldioxidemissioner.

Mere information:
Jukka Nikkinen, EVP, HKScan Denmark, tlf.: +45 2510 6850, e-mail: jukka.nikkinen@hkscan.com
HKScan Media Service Desk, tlf.: +358 10 570 5700 eller via e-mail: communication@hkscan.com

HKScans mål er at vokse til en alsidig fødevarevirksomhed. Med over 100 års erfaring fremstiller vi velsmagende, sund og ansvarligt produceret mad, der svarer til forbrugernes og kundernes behov. For os i HKScan inkluderer ansvar udviklingen af fødevareproduktion i hele værdikæden, fra gårde til forbrugere. Vores hjemmemarkeder dækker Finland, Sverige, Danmark og Baltikum. Vores næsten 7.000 HKScan-fagfolk sørger for et mere velsmagende liv - i dag og i morgen. Vores mangfoldige produktportefølje inkluderer fjerkræ, svinekød og oksekød samt kødprodukter og måltider. Vores stærke brands er Rose®, HK®, Kariniemen®, Via®, Scan®, Pärsons®, Rakvere® og Tallegg® . I 2019 udgjorde nettosalget af det børsnoterede HKScan EUR 1,7 mia.