HK Ruokatalo panostaa vahvasti maukkaiden ja terveellisten tuotteiden kehittämiseen. Yritys on ollut mukana myös nyt päättyvässä lasten ja nuorten terveyttä edistävässä kolmivuotisessa Sitran Järkipalaa –hankkeessa, jossa on mm. kiinnitetty huomiota terveellisten välipalojen kriteereihin.

Hankkeen päätulokset esiteltiin ’Järki palaa koulupäivään’ –tapahtumassa 2. joulukuuta Helsingissä. Hankkeen yhtenä päätuloksena todetaan, että aikuisilla on tärkeä merkitys ja vastuu lasten ja nuorten ravitsemuksesta sekä terveellisen ruokaympäristön luomisesta. Kouluaikana tapahtuva ruokailu on tärkeä osa lasten ja nuorten ravitsemusta. Kouluissa tulisikin lopettaa epäterveellisten välipalojen myynti ja mahdollistaa terveellisten välipalojen tarjonta.

Järkipalaa-hankkeeseen on kuulunut niin tutkimusta, tuotekehitystä kuin viestintääkin. HK Ruokatalo on ollut mukana suunnittelemassa hankkeen viestintää sekä hyvän välipalan kriteeristöä. Lisäksi yritys on ollut mukana toteuttamassa automaattiprojektia, jossa kouluihin on viety terveellisiä välipaloja sisältäviä automaatteja makeis- ja virvoitusjuoma-automaattien tilalle.

Sydänmerkkileikkeellä päällystetty sämpylä on esimerkki hyvästä välipalasta

Hyvä välipala on esimerkiksi kokolihaleikkeleellä päällystetty sämpylä. HK Ruokatalon valikoimissa olevia Sydänmerkkiä kantavia kokolihaleikkeitä ovat esim. HK Voileipäkinkku, HK Saunapalvikinkku sekä Kariniemen Kalkkunan ohut tammisavufilee. Vuoden 2009 alussa kauppoihin tuodaan kaksi uutta Sydänmerkkikokolihaleikkelettä; HK Ohuen ohut chilikinkku sekä Kariniemen Kananpojan ohut grillifilee. Vaaleissa leikkeleissä Sydänmerkin on saanut HK Kevyt Metsästäjänmakkara.

Ensi vuoden alussa HK Ruokatalolla on yhteensä 12 leikkelettä, joille on myönnetty Sydänmerkki. Sydänmerkki kertoo, että tuote on tuoteryhmässään rasvan laadun ja määrän sekä suolan määrän kannalta ravitsemuksellisesti parempi valinta.

Hyvä välipala voi olla myös esimerkiksi HK Kinkkusalaatti tai HK Tonnikalasalaatti, jotka ovat myös Sydänmerkkituotteita.

Sydänmerkkituotteet ja Olympiajoukkueen ravitsemuskumppanuus viestivät ravitsemusosaamisesta

HK Ruokatalo tekee hyvää ruokaa, joka tekee hyvää. Yrityksellä onkin tällä hetkellä yhteensä jo 30 Sydänmerkkituotetta ja niiden määrää pyritään jatkuvasti
kasvattamaan. Vuoden 2009 alussa Sydänmerkkituotteiden lukumäärä nousee 35:een.

Syyskuussa 2008 HK Ruokatalo ja Suomen Olympiajoukkue solmivat yhteistyösopimuksen, jonka myötä HK Ruokatalosta tuli Suomen Olympiajoukkueen ravitsemuskumppani. Yhteistyön tavoitteena on vahvistaa HK Ruokatalon asemaa ravitsemusosaajana ja tuoda esiin yrityksen terveellisten tuotteiden valikoimaa.

Hankkeesta ja sen tuloksista voi lukea laajemmin Sitran sivuilta osoitteesta www.sitra.fi/jarkipalaa.

Hyvän välipalan kriteereistä on lisätietoa sivuilla www.hyvavalipala.fi.

Lisätiedot:
ravitsemusasiantuntija Soile Käkönen, HK Ruokatalo Oy, p. 010 570 2444, etunimi.sukunimi@hkruokatalo.fi
www.hkruokatalo.fi