HK Ruokatalo tuo ensi vuoden aikana markkinoille uudenlaisen porsaanlihan, joka on maukkaampaa ja terveellisempää kuin aikaisemmin. HK Ruokatalo on pitkään kehittänyt yhteistyökumppaneidensa kanssa uudenlaista porsaanlihaa, joka on mullistava askel tuotteiden terveellisyyden kehittämisessä kansallisessa mittakaavassa ja kansanterveyden kannalta.

”Uusi innovaatio vie porsaanlihan terveellisten lihatuotteiden laatukärkeen ja kokonaan uudelle laatutasolle”, sanoo HK Ruokatalon toimitusjohtaja Jari Leija. Uusi liha on mittava investointi ja panostus terveellisten ja maukkaiden tuotteiden kehittämisessä HK Ruokatalon strategian mukaisesti. ”Suurena alan toimijana HK Ruokatalo tuntee vastuunsa terveellisen ruoan tuottamisesta ja valmistamisesta suomalaisille”, toimitusjohtaja Leija sanoo.

Muutaman viime vuoden aikana toteutetun huolellisen tutkimuksen ja tuotekehityksen tuloksena on luotu porsaanliha, jonka rasva on muutettu ravitsemussuositusten mukaiseksi. Läpimurto on toteutettu uudella porsaiden ruokintakonseptilla, jossa kasviöljyn laadulla ja sen annostusmenetelmällä on keskeinen rooli. Uusi liha on ainutlaatuista, koska muutos entistä terveellisempään lihaan syntyy täysin luonnollisin keinoin.

Porsaanlihan rasvan laatu paremmaksi

HK Ruokatalon ja RehuRaision yhteisessä kehityshankkeessa porsaanlihan rasvahappokoostumus on saatu muuttumaan luontaisella tavalla uuden ruokintakonseptin avulla ravitsemussuositusten mukaiseksi. Muutos toteutuu kaikissa ruhon osissa ja kovan rasvan osuus on saatu laskemaan alle vaaditun kolmasosan lihan kokonaisrasvan määrästä. Samalla myös ihmiselle välttämättömien ravinnon kautta saatavien omega 3 –rasvahappojen määrä on saatu kasvamaan uudessa porsaanlihassa 3,5 –kertaiseksi. Muutos näkyy ja maistuu: porsaanliha on pehmeämpää ja mureampaa sekä lisäksi erittäin hyvän makuista.

HK Ruokatalon ravitsemusasiantuntijan Soile Käkösen mukaan suomalaiset saavat edelleen kokonaisuudessaan liikaa tyydyttynyttä eli kovaa rasvaa ravitsemussuosituksiin nähden. Tähän mennessä porsaanlihan tyydyttyneen rasvan määrä on vaihdellut 35 ja 42 prosentin välillä kokonaisrasvasta.

Koska suomalaiset syövät eri lihalajeista eniten porsaanlihaa, on nyt kehitetyllä uudella lihalla merkitystä myös kansanterveyden kannalta. ”Kehitysprojektin ansiosta suomalaiset voivat syödä uutta porsaanlihaa entistä paremmalla omallatunnolla rasvaisempanakin vaihtoehtona. Lisäksi tätä terveellisempää porsaanlihaa sisältävät lihavalmisteet eli makkarat ja leivänpäälliset ovat rasvan laadun suhteen aina suositusten mukaisia”, Käkönen kertoo. Uuden porsaanlihan erinomainen maku sekä parantunut mureus ovat nousseet esille myös tässä kehityshankkeessa. Laadukkaamman sianlihan kehityshankkeissa ovat HK Ruokatalon ja RehuRaision lisäksi olleet mukana MTT, LTK ja Suomen Rehu.

Lisätiedot:
- toimitusjohtaja Jari Leija, HK Ruokatalo Oy
- markkinointijohtaja Hanna Kukkonen, HK Ruokatalo Oy
- ravitsemusasiantuntija Soile Käkönen, HK Ruokatalo Oy
Soittopyyntöjä heille voi jättää Marja Säkön p. 010 570 2602 kautta.