HKScan–konsernin Baltia-ryhmään kuuluva Rakvere-konsernin Latviassa toimiva tytäryhtiö AS Rigas Miesnieks aikoo hankkia yli 90 prosentin osuuden savustettuihin lihavalmisteisiin erikoistuneesta latvialaisesta AS Jelgavas Galas Kombinatsista. Noin 180 henkeä työllistävän yrityksen liikevaihto vuonna 2008 oli 11,9 miljoonaa euroa.

Tänään allekirjoitettu aiesopimus on ehdollinen kilpailuviranomaisten käsittelylle, joiden päätöstä asiasta odotetaan lähikuukausien kuluessa.

HKScanin toimitusjohtaja Matti Perkonojan mukaan Baltiassa on kansantalouksien taantuman vuoksi menossa voimakas rakennemuutos, jossa vahvoilla toimijoilla on etulyöntiasema. Suunniteltu kauppa vahvistaa merkittävästi HKScan-konsernin asemaa alan johtavana toimijana Latviassa markkinaosuuden kasvaessa lähelle 30 prosenttia.

Rigas Miesnieks on osa HKScanin Baltia-ryhmään kuuluvaa Rakvere Lihakombinaattia ja vastaa liiketoiminnasta Latviassa. Rigas Miesnieks on Latvian suurin lihayritys, jonka palveluksessa on 180 työntekijää. Rigas Miesnieks on yksi Latvian tunnetuimmista lihavalmistebrändeistä ja sen tuotevalikoimaan kuuluu lihavalmisteita kuten makkaroita ja kinkkuja sekä sian-, naudan- ja siipikarjanlihaa sekä pelmeneitä. HKScan-konserniin Rigas Miesnieks on kuulunut vuodesta 1998.

HKScanin Baltia-ryhmä on selkeästi suurin liha-alan toimija alueellaan. Sen liikevaihto vuonna 2009 oli 156,9 miljoonaa euroa.

HKScan Oyj:n strategia- ja kehitysjohtaja Olli Antniemi. Hänelle voi jättää soittopyynnön Marjukka Hujasen kautta, puh. 010 570 6218

HKScan on Pohjois-Euroopan johtavia ruokayhtiöitä. Sen kotimarkkinoihin kuuluvat Suomi, Ruotsi, Baltia ja Puola. HKScan valmistaa, myy ja markkinoi sian- ja naudanlihaa, siipikarjatuotteita, lihavalmisteita ja valmiita ruokia lukuisilla tunnetuilla paikallisilla tuotemerkeillä. Asiakkaina ovat vähittäiskaupat ja suurkeittiöt sekä teollisuus- ja vientiasiakkaat. HKScan toimii yhdeksässä maassa ja sillä on noin 10 000 työntekijää. Liikevaihto vuonna 2009 oli 2,1 miljardia euroa.