Pystyäkseen säilyttämään Visbyssä sijaitsevan tuotantolaitoksen toiminnan on HKScanin ruotsalainen tytäryhtiö Scan AB aiemmin ilmoitetun mukaisesti etsinyt osana syksyllä 2009 aloitettua rakenneohjelmaansa Gotlannin saarella Visbyssä sijaitsevalle tuotantolaitokselleen uutta ratkaisua yhteistoimintamallista kuluvan vuoden aikana.
Tänään allekirjoitetun sopimuksen myötä Visbyn tuotantolaitos siirtyy uudelle yhtiölle Gotlands Slagteri AB:lle, joka aloittaa toimintansa syyskuussa 2010. Uuden yhtiön takana ovat Svenskt Butikskött AB 75 prosentin osuudella ja Scan AB 25 prosentin osuudella. Järjestelyiden seurauksena Scanista tulee Svenskt Butiksköttin osakas 25 prosentin osuudella.

Scan AB:n toimitusjohtajan Denis Mattssonin mukaan Svenskt Butikskött AB on ollut pitkäaikainen ostaja gotlantilaiselle lihalle, joten oli luonnollista syventää yhteistyötä tuotantolaitoksen yhteisomistajuuteen. Uuden yhtiön tarkoituksena on jatkaa toimintaa entisessä laajuudessaan ja tukea osaltaan lihantuotannon kehittämistä tällä erityisalueella.

Scan AB, toimitusjohtaja Denis Mattsson. Hänelle voi jättää soittopyynnön Marjukka Hujasen kautta p. 010 570 6218.

HKScan on Pohjois-Euroopan johtavia ruokayhtiöitä. Sen kotimarkkinoihin kuuluvat Suomi, Ruotsi, Baltia ja Puola. HKScan valmistaa, myy ja markkinoi sian- ja naudanlihaa, siipikarjatuotteita, lihavalmisteita ja valmiita ruokia lukuisilla tunnetuilla paikallisilla tuotemerkeillä. Asiakkaina ovat vähittäiskaupat ja suurkeittiöt sekä teollisuus- ja vientiasiakkaat. HKScan toimii yhdeksässä maassa ja sillä on noin 10 000 työntekijää. Liikevaihto vuonna 2009 oli 2,1 miljardia euroa.