HKScan–konsernin Baltia-ryhmään kuuluva Rakvere-konsernin Latviassa toimiva tytäryhtiö AS Rigas Miesnieks tehostaa toimintojaan yhdistämällä Rigas Miesnieksin ja alkuvuonna hankitun Jelgavas Galas Kombinatsin myynnin ja logistiikan syyskuun alusta lukien.
Yhtiöiden tuotannollinen toiminta siirretään pääosin Jelgavan uuteen ja tehokkaaseen laitokseen, jonne Rigas Miesnieksin tuotanto Riiasta siirretään tulevan vuoden aikana. Riikaan jäävät Rigas Miesnieksin lähettämö ja hallinto.

AS Rakvere Lihakombinaatin toimitusjohtaja Anne Meren mukaan toimintojen yhdistämisellä saavutetaan kustannussäästöjen lisäksi joustavuutta Latvian lihamarkkinoiden vaikeassa tilanteessa. Latviassa lihatuotteiden kulutus laski viime vuonna 5% volyymissa mitattuna ja 12 % arvossa mitattuna. Alansa johtavana toimijana Latviassa AS Rigas Miesnieks on kuitenkin selviytynyt taantumasta monia kilpailijoitaan paremmin.

AS Rigas Miesnieks allekirjoitti maaliskuussa sopimuksen yli 90 prosentin osuuden hankkimiseksi savustettuihin lihavalmisteisiin erikoistuneesta latvialaisesta AS Jelgavas Galas Kombinatsista. Latvian kilpailuviranomaiset hyväksyivät kaupan kesäkuun lopussa.

Rigas Miesnieks on osa HKScanin Baltia-ryhmään kuuluvaa Rakvere Lihakombinaattia ja vastaa liiketoiminnasta Latviassa. Rigas Miesnieks on Latvian suurin lihayritys ja sen tuotemerkki Rigas Miesnieks on yksi Latvian tunnetuimmista lihavalmistebrändeistä. Sen tuotevalikoimaan kuuluu lihavalmisteita kuten makkaroita ja kinkkuja sekä sian-, naudan- ja siipikarjanlihaa sekä pelmeneitä. HKScan-konserniin Rigas Miesnieks on kuulunut vuodesta 1998.

HKScanin Baltia-ryhmä on selkeästi suurin liha-alan toimija alueellaan. Sen liikevaihto vuonna 2009 oli 156,9 miljoonaa euroa.

HKScan Oyj:n strategia- ja kehitysjohtaja Olli Antniemi. Hänelle voi jättää soittopyynnön Marjukka Hujasen kautta, puh. 010 570 6218

HKScan on Pohjois-Euroopan johtavia ruokayhtiöitä. Sen kotimarkkinoihin kuuluvat Suomi, Ruotsi, Baltia ja Puola. HKScan valmistaa, myy ja markkinoi sian- ja naudanlihaa, siipikarjatuotteita, lihavalmisteita ja valmiita ruokia lukuisilla tunnetuilla paikallisilla tuotemerkeillä. Asiakkaina ovat vähittäiskaupat ja suurkeittiöt sekä teollisuus- ja vientiasiakkaat. HKScan toimii yhdeksässä maassa ja sillä on noin 10 000 työntekijää. Liikevaihto vuonna 2009 oli 2,1 miljardia euroa.