HKScanin ruotsalainen tytäryhtiö Scan AB ja tanskalaisen Danish Crownin omistama KLS Ugglarps AB ovat allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen, joka koskee sikojen teurastusta Scanin Skaran tuotantolaitoksella Ruotsissa ensi vuoden alusta alkaen. Scanin toimitusjohtaja Denis Mattssonin mukaan Skaran tuotantolaitoksen toiminta tehostuu sopimuksen myötä merkittävästi, koska tuotantolaitoksen käyttöastetta saadaan kasvatettua. Yhteistyö tarjoaa mahdollisuuden paikallisille tuotekonsepteille ja se luo Skaraan n. kymmenen uutta työpaikkaa.

Skaran tuotantolaitosta koskeva yhteistyösopimus on osa HKScanin Ruotsin liiketoiminnan kehittämisohjelmaa. Scan on siirtänyt tuotantoa Skarasta yhtiön muihin tuotantolaitoksiin viimeisen vuoden aikana. Aiemmin kerrotun mukaisesti yhtiö on etsinyt tälle Länsi-Ruotsissa sijaitsevalle tuotantolaitokselle ratkaisua yhteistoimintamallista.

Scanin ja KLS Ugglarpsin yhteistyösopimus koskee ainoastaan sikojen teurastuksia. Molempien sopimusosapuolten liharaaka-aineen hankinta sekä tuotteiden valmistus ja markkinointi jatkavat ennallaan.

Scan AB, toimitusjohtaja Denis Mattsson. Hänelle voi jättää soittopyynnön Marjukka Hujasen kautta p. 010 570 6218.

HKScan on Pohjois-Euroopan johtavia ruokayhtiöitä. Sen kotimarkkinoihin kuuluvat Suomi, Ruotsi, Baltia ja Puola. HKScan valmistaa, myy ja markkinoi sian- ja naudanlihaa, siipikarjatuotteita, lihavalmisteita ja valmiita ruokia lukuisilla tunnetuilla paikallisilla tuotemerkeillä. Asiakkaina ovat vähittäiskaupat ja suurkeittiöt sekä teollisuus- ja vientiasiakkaat. HKScan toimii yhdeksässä maassa ja sillä on noin 10 000 työntekijää. Liikevaihto vuonna 2009 oli 2,1 miljardia euroa.