Osana tuotantoeläinten hyvinvointia parantavia toimiaan ja keväällä voimaanastuneen lakimuutoksen mahdollistamana HK Agri Oy alkaa edellyttää sopimustiloiltaan kivunlievitystä porsaiden kastraatiossa marraskuun 2011 aikana. Käytännössä jokainen HK Agrin sopimustuottaja sopii päätökseen velvoittavista toimista tilan hoitavan eläinlääkärin kanssa.

Kivunlievityksen käyttöönotto on HK Agrin viimeisin askel pitkäjänteisessä työssä sikojen hyvinvoinnin eteen. Viime vuosina HK Agri on ollut mm. aktiivisesti rakentamassa muiden liha-alan yritysten kanssa Eläintautien Torjuntayhdistyksen ylläpitämää sähköistä rekisteröintijärjestelmää Sikavaa, johon kerätään tilakohtaista tietoa sikojen hyvinvoinnista. Lisäksi yhtiö on osallistunut Helsingin yliopiston koordinoimaan Welfare Quality® -tutkimushankkeeseen.

Viime viikolla julkistetussa Welfare Quality® –tutkimushankkeessa todettiin, että suomalaisilla tiloilla teuraaksi kasvatettavien sikojen hyvinvointi on selkeästi parempi Keski-Eurooppaan verrattuna (vertailuaineisto Espanjasta, Ranskasta ja Iso-Britanniasta).

Tutkimuksen mukaan suomalaisen tuotannon vahvuuksia ovat eläinten terveys, käyttäytyminen ja olosuhteet ja suurin epäkohta Suomessa sikojen hyvinvoinnin kannalta on ilman kivunlievitystä tehtävä porsaiden kastraatio.

Lisätiedot:

toimitusjohtaja Veli-Matti Jäppilä, HK Agri Oy, p. 0400 522 692

HK Agri Oy on HKScan Finland Oy:n tytäryhtiö, joka hankkii sopimustuottajiltaan kotimaista sian-, naudan- ja broilerinlihaa HKScan Finlandiin kuuluvien yhtiöiden kuten mm. HK Ruokatalon tarpeisiin. HK Agri tarjoaa lisäksi tuotantoeläinten ruokintatuotteita sekä lihantuotannon asiantuntijapalveluita