HKScanin tanskalaisen tytäryhtiön Rose Poultryn Vinderupin tehtaalla on keskiviikkoiltana sattunut tulipalo, joka aiheuttaa tuotantolaitokselle tuotantokatkoksen. Sen pituus selviää lähipäivien aikana. Siipikarjateurastusta ja -tuotantoa pystytään siirtämään jonkin verran yhtiön toiselle siipikarjateurastamolle Skovsgaardiin.

Alustavien tietojen mukaan tulipalo syttyi hitsauskipinästä, kun tehtaalle oltiin asentamassa uutta jäähdytyslinjaa. Vakavilta henkilövahingoilta vältyttiin ja tuotantolaitoksen työvuorossa ollut henkilöstö saatiin evakuoitua ja lähetettyä kotiin. Yhtiön johdon mukaan vakuutusten arvioidaan kattavan vahingot.

Vinderupin tuotantolaitoksessa sijaitsee myös Rose Poultry A/S:n pääkonttori. Tuotantolaitoksessa työskentelee n. 440 henkeä.

Tanskan suurin siipikarjayritys Rose Poultry tuottaa vuodessa yli 130 miljoonaa kiloa siipikarjanlihaa. Rose Poultryllä on kolme tuotantolaitosta Tanskassa. Siipikarjateurastukset on keskitetty Vinderupissa ja Skovsgaardissa sijaitseviin tuotantolaitoksiin. Yhtiö työllistää noin 900 henkeä.

HKScanin Tanskan liiketoiminnasta vastaava johtaja Denis Mattsson, p. 0400 432 877. Hänelle voi jättää myös soittopyynnön Marjukka Hujasen kautta p. 010 570 6218.

HKScan on Pohjois-Euroopan johtavia ruokayhtiöitä. Sen kotimarkkinoihin kuuluvat Suomi, Ruotsi, Tanska, Baltia ja Puola. HKScan valmistaa, myy ja markkinoi sian- ja naudanlihaa, siipikarjatuotteita, lihavalmisteita ja valmisruokia vahvoilla tuotemerkeillä. Asiakkaina ovat vähittäiskaupat ja suurkeittiöt sekä teollisuus- ja vientiasiakkaat. Liikevaihto vuonna 2011 oli 2,5 miljardia euroa. HKScanilla on toimintaa kymmenessä maassa ja se työllistää noin 11 400 työntekijää.