Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on myöntänyt tämän vuoden Kansanterveyspalkinnon valtakunnallisesti merkittävästä kansanterveyttä edistävästä toiminnasta HK Ruokatalolle. Tunnustuspalkinnon vastaanotti Helsingissä IX Valtakunnallisilla Kansanterveyspäivillä 23.11.2012 HKScan-konsernin toimitusjohtaja Hannu Kottonen.

THL:n mukaan vuosittainen Kansanterveyspalkinto nostaa esille valtakunnallisen terveysteon tai työn, joka edistää suomalaista kansanterveyttä. HK Ruokatalo Oy:n tunnustuksen perustana on työ, jota yritys on tehnyt viime vuosina tuotteittensa suolan ja tyydyttyneen eli kovan rasvan vähentämiseksi.

”Suomalaisten sydämille ja koko kansan terveydelle on tehnyt hyvää yrityksen tuotteiden muuttaminen ravitsemussuositusten perusteella. Se että iso yritys on koko väestön laajasti kuluttamissa tuotteissaan vähentänyt kovaa rasvaa ja suolaa huomattavan määrän, on kansanterveydellisesti paljon merkittävämpää, kuin sinänsä hyödyllisten, mutta kalliimpien ja vain pienen väestöryhmän käyttämien funktionaalisten elintarvikkeiden kehittäminen. Merkittävä on myös tuotekehityksen eräänä taustana oleva eläinten ruokinnan muutos rypsiöljyä käyttäen”, THL:n pääjohtaja Pekka Puska korostaa.

HK:n panostuksia ravitsemusasioihin

HK Ruokatalo on panostanut ravitsemusasioihin. Vuodesta 2007 alkaen on tuotekehityksessä noudatettu entistäkin tarkempia ravitsemuksellisia kriteereitä. Tuotteiden terveellisyyteen liittyviä toimenpiteitä ovat pitkäjänteinen suolan vähennys ja rasvan laadun parantaminen. HK Ruokatalon suolan vähennys tuotteista viime vuonna oli n. 60 000 kg verrattuna vuoden 2007 tasoon. HK Rypsiporsas® on vähentänyt suomalaisten lautasilta kovaa rasvaa yli 100 000 kg vuoden 2011 aikana.

Ravitsemussuositukset on huomioitu tuotteistuksessa

HK Ruokatalo on tuonut markkinoille uusia edistyksellisiä tuotteita kuten mm. HK Via-valmisruokasarjan.  Lisäksi HK Ruokatalo helpotti kuluttajien päivittäisiä valintoja tasapainoisen ruokavalion koostamisessa tuomalla ensimmäisenä elintarvikeyhtiönä Suomessa GDA-merkinnät tuotteisiin. GDA (Guideline Daily Amount) eli viitteellinen päiväsaanti on Euroopan elintarviketeollisuusliiton kehittämä tapa ilmoittaa elintarvikkeen yhden annoksen ravintosisältö ja sen osuus prosentteina viitteellisestä päiväsaannista.

HK Ruokatalon tuotevalikoimaa on myös kasvatettu Sydänmerkki- tuotteilla. Sydänmerkki kertoo, että tuote on tuoteryhmässään rasvan laadun ja määrän sekä suolan määrän kannalta ravitsemuksellisesti parempi valinta. HK Ruokatalo on nostanut tuotevalikoimassaan Sydänmerkki-tuotteiden määrän jo yli sataan tuotteeseen.  Vuoden 2012 loppuun mennessä Suomen Diabetes- ja Sydänliitto on myöntänyt merkin kaikkiaan jo 59:lle HK Ruokatalon vähittäiskauppatuotteelle. Myös HK Pro tuotevalikoimassa on 54 Sydänmerkkituotetta. HK Ruokatalo on ollut myös mukana kehittämässä Sydänmerkki-aterian reseptiikkaa.

HK Rypsiporsas® ainutlaatuinen suomalainen innovaatio

Helmikuussa 2011 HK Ruokatalo toi markkinoille HK Rypsiporsas® -lihan, joka
lanseerattiin Ruotsissa vähittäiskauppoihin viime syyskuussa nimellä Svensk Rapsgris.

• HK Rypsiporsas ® on syntynyt pitkän tutkimustyön tuloksena.
  • Suomalaiset Rypsiporsas ®-tilat on tarkkaan valittu ja ne seuraavat täsmällistä ruokintaohjelmaa.
  • Rypsiporsaat ovat syöneet kotimaisen viljan lisäksi rypsiöljyä, mikä parantaa lihan rasvan laatua luonnollisella tavalla.
  • Rypsiporsas ® -liha on tehtyjen kuluttajatestien mukaan maukkaampaa ja mureampaa kuin tavallinen porsaanliha.

HK Rypsiporsas® on osaltaan parantanut porsaanlihan imagoa, terveellisyysmielikuvaa sekä menekkiä Suomessa. Lisää HK Rypsiporsas® -tietoa: http://www.tiesydameen.fi/rypsiporsas

THL:n palkinto on vuosittainen tunnustus kansanterveyttä edistävästä toiminnasta

Kansanterveyspalkinto on THL:n mukaan tunnustus valtakunnallisesti merkittävästä kansanterveyden hyväksi tehdystä työstä. Kansanterveyspalkinto voidaan myöntää vuosittain yksittäiselle henkilölle, yhteisölle, yritykselle tai tutkimus- ja kehittämishankkeelle. Palkinto on vuosittain valittu kotimainen taideteos, joka luovutetaan Valtakunnallisen Kansanterveyspäivän yhteydessä. Palkinnosta päättää THL:n pääjohtaja.

”Tunnustus on yrityksellemme erittäin tärkeä. HK Ruokatalo on tehnyt jo vuosia systemaattista työtä suolan vähentämiseksi ja rasvan laadun parantamiseksi yhtiön valmistamissa tuotteissa hyvää makua unohtamatta. Tunnustus on ilman muuta vuoden kohokohta ohjelmaan osallistuneilla tiloilla työskenteleville kuten myös yhtiön tuotannossa, tuotekehityksessä, jakelussa, myynnissä ja markkinoinnissa työskenteleville kaikkiaan tuhansille henkilöille. Olen iloinen ja ylpeä saadusta tunnustuksesta ja tiedän, että se kannustaa jatkamaan eteenpäin tätä arvokasta ja vastuullista työtä kansanterveyden hyväksi”, toteaa HKScanin toimitusjohtaja Hannu Kottonen.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL

HK Ruokatalo Oy, ravitsemusasiantuntija Soile Käkönen, p. 010 570 2444, etunimi.sukunimi@hkruokatalo.fi
HKScan Oyj, viestintäpäällikkö Marja Siltala, p. 010 570 2290, etunimi.sukunimi@hkscan.com

HK Ruokatalo kuuluu HKScan-konserniin. HKScan on Pohjois-Euroopan johtavia ruokayhtiöitä. Sen kotimarkkinoihin kuuluvat Suomi, Ruotsi, Tanska, Baltia ja Puola. HKScan valmistaa, myy ja markkinoi sian- ja naudanlihaa, siipikarjatuotteita, lihavalmisteita ja valmisruokia vahvoilla tuotemerkeillä. Asiakkaita ovat vähittäiskauppa-, Food Service-, teollisuus- ja vientisektorit.
 Liikevaihto vuonna 2011 oli 2,5 miljardia euroa ja työntekijöitä noin 11 400.
www.hkscan.com