HKScan-konserni ja ruotsalainen Lantmännen käynnistävät strategisen yhteistyön, joka koskee ruotsalaisille sikatuottajille tarjottavia innovatiivisia rehuratkaisuja ja neuvontapalveluja. Kumppanit pyrkivät yhdessä sikatuottajien kanssa parantamaan ruotsalaisten eläintilojen kilpailukykyä ja kannattavuutta kestävällä tavalla. Tavoitteena on taata ruotsalaisen alkutuotannon pitkän aikavälin asema eurooppalaisilla lihamarkkinoilla.

HKScanin ja Lantmännenin strateginen yhteistyö käynnistyy valituilla ruotsalaisilla tiloilla lähiviikkojen aikana. Kumppanit tarjoavat tuottajille rehuun liittyvää strategista ja operatiivista osaamista sekä ratkaisuja, samalla kun HKScan tukee tuottajia eläintuotantoon ja sen tuottavuuteen liittyvällä osaamisellaan. Hankkeen tarkoituksena on valjastaa HKScanin ja Lantmännenin yhteinen osaaminen ja kokemukset vakaan, kannattavan ja pitkäjänteisen ruotsalaisen siantuotannon takaamiseksi.

• Samalla kun kansainvälinen kilpailu ja lihan tuonti ovat kasvaneet merkittävästi, ruotsalaisen siantuotannon kilpailukyky on heikentynyt. Paikallinen, korkealaatuinen ja vastuullisesti tuotettu liharaaka-aine on tärkeä ja ainutlaatuinen kilpailuetu, jonka haluamme säilyttää, sanoo COO Aki Laiho HKScanista. Tästä syystä panostamme ruotsalaisen alkutuotannon tukemiseen. Uskomme vahvasti, että ruotsalaiset tuotemerkkimme ja konseptimme, kuten Rapsgris® ja Piggham®, tuottavat jatkossakin lisäarvoa ruotsalaiselle kuluttajille, kaupalle, HoReCa-sektorille, HKScanille – ja ruotsalaisille sikatuottajille.

• Toivon, että hankkeemme tukee ruotsalaisia sikatuottajia, ja että voimme omalta osaltamme edistää mahdollisimman kilpailukykyistä ja vakaata eläintuotantoa heidän tiloillaan. Nyt alkava yhteistyö yhdistää HKScanin ja Lantmännenin osaamisen ja kokemuksen, joka kattaa koko ketjun rehusta kuluttajan ruokapöytään asti, sanoo divisioonan johtaja Johan Andersson Lantmännen Lantbrukista.

HKScan ja Lantmännenin yhteistyö käynnistyy vielä ennen kesää niillä tiloilla, jotka osallistuvat hankkeen pilottitutkimukseen.

HKScanin ruotsalaiset Rapsgris®-tuotteet (Suomessa Rypsiporsas®-tuotteet) ovat erinomainen esimerkki lopputuotteesta, johon liittyvä ainutlaatuinen innovaatio perustuu tuotantoeläinten rehuun. Rapsgris®- / Rypsiporsas®-konseptin tuotekehitystyö jatkuu edelleen.

Lisätiedot:

• Ulf Jahnsson, rehuliiketoiminnasta vastaava johtaja, HKScan, puh. +358 400 784 193
  • Torbjörn Lithell, eläinten hankinnasta vastaava johtaja, HKScan Sweden, puh. +46 70 662 68 89
  • Johan Andersson, divisioonanjohtaja, Lantmännen Lantbruk, puh. +46 70 629 4020

HKScan on johtava pohjoismainen lihaosaaja. Konsernimme valmistaa, markkinoi ja myy korkealaatuista ja vastuullisesti tuotettua sian-, naudan-, siipikarjan- ja lampaanlihaa, niistä valmistettuja tuotteita ja valmisruokia vahvoilla tuotemerkeillä. Asiakkaitamme ovat vähittäiskauppa-, food service-, teollisuus- ja vientisektorit. Kotimarkkinamme kattavat Suomen, Ruotsin, Tanskan, Baltian ja Puolan. Viemme tuotteita lähes 50 maahan. HKScanin liikevaihto vuonna 2013 oli 2,5 miljardia euroa ja työntekijöitä oli noin 11 000.