Suositusten mukaan punaisen lihan (porsas, nauta ja lammas) ja siitä valmistettujen lihavalmisteiden syönnissä on pitäydyttävä kohtuudessa ja runsasta syöntiä rajoittaa. Suomalaisista 95 % ilmoittaa syövänsä lihaa. Lautasillemme päätyi punaista lihaa v. 2014 n. 520g/hlö/vko kypsennys- ja ruokahävikki huomioiden. Viime vuosina kokonaislihan kulutus ei ole noussut, eniten lisääntyy siipikarjan, eli valkoisen lihan kulutus. Suunta on siis ravitsemussuositusten mukainen. Kun lihaa nautitaan kohtuudella 3-4 aterialla viikossa yhdessä kasvisten kanssa, mahtuu myös punainen liha terveelliseen ja suositusten mukaiseen ruokavalioon.

WHOn kannanotto

Elintapoihin liittyvistä riskitekijöistä suurimmat syövän syntymisen kannalta ovat tupakointi, runsas alkoholin käyttö, ylipaino ja liian vähäinen liikunta. WHO (World Health Organisation) on todennut edellisten lisäksi lihavalmisteiden, kuten pekonin, makkaran tai leikkeleiden aiheuttavan syöpää ja punaisen lihan saattavan aiheuttaa syöpää. WHO:n mukaan yksittäiselle ihmiselle syöpäriski on kuitenkin pieni, mutta kasvaa sitä mukaa, mitä enemmän lihaa syö.

WHO on luokitellut lihavalmisteet samaan luokkaan mm. tupakan, alkoholin tai asbestin kanssa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että ne olisivat yhtä haitallisia syövän kannalta. Punaisen lihan riskisuhde on hyvin pieni verrattuna esimerkiksi tupakointiin. Syöpä ei kuitenkaan johdu vain yhdestä asiasta.

Täydellä varmuudella punaisen lihan tai lihavalmisteiden syöpää aiheuttavaa tekijää ei tiedetä. On arvioitu, että lihavalmisteissa riskiä lisäävät valmistustavat, kuten savustaminen tai esimerkiksi nitriitin ja suolan lisäys. Sairastumisen riskiä voi ehkäistä rajoittamalla runsasta punaisen lihan syömistä ja nauttia enemmän kasviksia.

Ravitsemussuositukset suosittavat kohtuudella punaista lihaa

Yksittäiset ruoka-aineet eivät edistä tai heikennä terveyttä, kokonaisuus ratkaisee. Suomalaiset ravitsemussuositukset suosittavat rajoittamaan runsasta punaisen lihan syöntiä. Kohtuullinen käyttömäärä on korkeintaan 500g kypsää lihaa viikossa.

Liha on monipuolinen ravintoaineiden lähde. Liha ja lihavalmisteet ovat suomalaisille paras proteiinin lähde. Ne ovat myös monipuolinen B-vitamiinien lähde sekä erinomainen kivennäisaineiden, kuten raudan, sinkin ja seleenin lähde. Liha kuuluu monipuoliseen ruokavalioon – osana sitä, yhdessä kasvisten, täysjyväviljan ja kasvirasvojen kanssa.

HKScan Finland kehittää terveellisempiä lihavalmisteita

HKScan Finland kannattaa monipuolista ruokavaliota. Täysipainoinen terveyttä ylläpitävä kokonaisuus syntyy, kun lihaa nautitaan kohtuudella yhdessä kasvisten, täysjyväviljan ja kasvirasvan kanssa.

Esimerkkejä HKScanin toimenpiteistä entistä terveellisempien tuotteiden kehittämisessä Suomessa:

• Rypsiporsas®-liha, jonka rasvakoostumus on lähellä siipikarjan lihaa. Rypsiporsas®-tuotteiden ansiosta suomalaisten kovan rasvan saanti on vähentynyt yli 100 000 kg vuositasolla lanseerauksen (2011) jälkeen.

• Suomessa on jo nyt maailman vähäsuolaisimmat lihavalmisteet. HKScan on vähentänyt lihavalmisteidensuolapitoisuuksia Suomessa määrätietoisesti vuosien ajan. Esimerkiksi vuonna 2014 yhtiön tuotteissa oli noin 70 000 kg vähemmän suolaa verrattuna vuoteen 2007.

• Markkinoille on tuotu täysin lisäaineettomia lihavalmisteita, jotka eivät sisällä nitriittiä, fosfaattia, eikä muitakaan lisäaineita.

• Lihavalmisteissa, joissa käytetään nitriittiä, on aina myös hapettumisenestoaineita, kuten askorbiinihappoa. Tämä suojaa nitriitin muuttumista haitallisiksi nitrosoamiineiksi.

• Lihavalmisteiden valmistuksessa käytettävät lämpötilat ovat tarkasti kontrolloituja ja korkeita lämpötiloja vältetään.

Lisätiedot:
Ravitsemusasiantuntija Soile Käkönen, HKScan Finland Oy, p. 010 570 2444, etunimi.sukunimi@hkscan.com

HKScan on johtava pohjoismainen lihaosaaja. Konsernimme myy, markkinoi ja valmistaa korkealaatuista ja vastuullisesti tuotettua sian-, naudan-, siipikarjan- ja lampaanlihaa, niistä valmistettuja tuotteita ja valmisruokia vahvoilla tuotemerkeillä. Asiakkaitamme ovat vähittäiskauppa-, food service-, teollisuus- ja vientisektorit. Kotimarkkinamme kattavat Suomen, Ruotsin, Tanskan ja Baltian. Viemme tuotteita lähes 50 maahan. Vuonna 2014 HKScanin liikevaihto oli noin 2,0 miljardia euroa ja työntekijöitä on noin 7 700.