HKScan jatkaa strategiansa mukaisesti alkutuotannon kilpailukyvyn kehittämistä ja vahvistaa rehuliiketoimintaansa Ruotsissa. HKScanin rehuliiketoimintojen tavoitteena on auttaa sopimustuottajia parantamaan kannattavuuttaan ja kehittämään tuotantoaan. HKScan ja Fodermix AB ovat allekirjoittaneet sopimuksen ainutlaatuisten rehusekoitusten valmistamisesta HKScanin tuottajille.

– Rehu on alkutuotannon suurin yksittäinen kustannuserä, joten on luonnollista, että HKScan jatkaa toimintansa laajentamista siihen suuntaan, HKScanin rehuliiketoiminnasta vastaava johtaja Ulf Jahnsson sanoo.

HKScanilla on jo ennestään kokemusta rehun valmistuksesta konsernin suomalaisille sopimustuottajille. Nyt konsernin osaamista ja hyväksi havaittuja rehuratkaisuja voidaan hyödyntää myös Ruotsissa.

Uusi sikarehusarja parantaa alkutuotannon tehokkuutta

HKScanilla on erinomaiset mahdollisuudet kehittää sikarehuja, koska se näkee kasvatuksen tulokset välittömästi omassa tuotannossaan. Teurastietoja hyödynnetään rehureseptien kehittämisessä. Niistä on hyötyä myös HKScanin jalostusyhteistyössä genetiikkaan erikoistuneen Topigs Norsvinin kanssa. Tavoitteena on tuottaa rehua, joka vastaa tämän päivän sikagenetiikan vaatimuksia.

– HKScanin omat rehuratkaisut tarjoavat tuottajillemme mahdollisuuden parantaa oman toimintansa tehokkuutta ja tuotantotuloksia. Tuleva valikoima kattaa sekä valmisrehut, tiivisteet että esiseokset, kertoo Anna-Maria Larsson, HKScanin Ruotsin rehuliiketoiminnasta vastaava päällikkö.

Kun reseptit ovat valmiit, Fodermix vastaa rehujen valmistuksesta ja jakelusta. Fodermixilla on hyvät lähtökohdat tuottaa ja toimittaa uusia rehuja kaikkialle Ruotsiin, koska sillä on omistusrakenteensa kautta mahdollisuus hyödyntää suuren ruotsalaisen rehutuottajan Svenska Foderin tuotantolaitoksia.

– Odotamme innolla yhteistyötä, jonka avulla voimme hyödyntää kummankin osapuolen osaamista ja resursseja. Haluamme vahvistaa ruotsalaisten lihantuottajien kilpailukykyä Euroopan kilpailulla lihamarkkinalla.

Kotimaisen raaka-aineen saatavuus turvataan

– HKScan on antanut kuluttajilleen tiukat liharaaka-aineen alkuperämaata koskevat tuotemerkkilupaukset. Tiettyjen tuotemerkkien kotimaisuusaste on liharaaka-aineen osalta sataprosenttinen. Lihamarkkinan kansainvälinen kilpailu on tiukentunut viime vuosina entisestään ja aiheuttaa hintapaineita HKScanin kotimarkkinoilla. On tärkeää, että pystymme löytämään tuottajillemme uusia kannattavuutta parantavia ratkaisuja, Ulf Jahnsson selvittää.

Innovatiivisten rehukonseptien lisäksi HKScan tarjoaa sopimustuottajilleen neuvontapalveluja. Alkutuotannon asiantuntijat tekevät tilavierailuja ja neuvovat tuottajia myös kannattavuutta ja eläinten hyvinvointia ja genetiikkaa koskevissa kysymyksissä.

Aikaisemmin tänä vuonna HKScan allekirjoitti sopimuksen North European Oil Traden kanssa rehuliiketoimintansa kehittämiseksi. North European Oil Trade toimittaa uudelta Göteborgin etanolitehtaaltaan bioetanolin tuotannossa syntyvää sivujaetta HKScanille. HKScan puolestaan hyödyntää valkuaisaine- ja energiapitoista sivujaetta osana ruotsalaisille sopimustuottajille tarjottavaa rehuvalikoimaansa.

Ulf Jahnsson, HKScanin rehuliiketoiminnasta vastaava johtaja, puh:+358 400 784 193, s-posti: ulf.jahnsson(at)hkscan.com
Anna-Maria Larsson, HKScanin rehutoimintojen päällikkö Ruotsissa, puh:+46 (0)44 194 032, s-posti: anna-maria.larsson(at)hkscan.com

HKScan on johtava pohjoismainen lihaosaaja. Konsernimme myy, markkinoi ja valmistaa korkealaatuista ja vastuullisesti tuotettua sian-, naudan-, siipikarjan- ja lampaanlihaa, niistä valmistettuja tuotteita ja valmisruokia vahvoilla tuotemerkeillä. Asiakkaitamme ovat vähittäiskauppa-, food service-, teollisuus- ja vientisektorit. Kotimarkkinamme kattavat Suomen, Ruotsin, Tanskan ja Baltian. Viemme tuotteita lähes 50 maahan. Vuonna 2014 HKScanin liikevaihto oli noin 2,0 miljardia euroa ja työntekijöitä on noin 7 700.