Lähes joka toisessa juhlapöydässä on taas HK:n joulukinkku

Kinkku on edelleen suomalaisen joulupöydän kruunaamaton kuningas. Lähes joka toinen kuluttaja valitsee tänäkin jouluna juhla-aterialleen HKScanin valmistaman suomalaisen kinkun.

”Pakastettuja ja tuoresuolattuja joulukinkkuja syödään Suomessa 6–7 miljoonaa kiloa. Osuutemme kinkkumarkkinoista on noin kolme miljoonaa kiloa”, HKScan Finlandin markkinointijohtaja Mikko Järvinen kertoo.

Järvisen mukaan kinkkumarkkinassa ei ole tapahtunut äkillisiä muutoksia.

”Suomalaiskuluttaja luottaa kotimaisen lihantuotannon laatuun ja vastuullisuuteen”, Järvinen tietää.

Suomalaissialla paremmat olot kuin eurooppalaisella

Suomessa lihasikojen olot ovat väljemmät kuin EU-direktiivi edellyttää. Muualla Euroopassa sikojen saparoita typistetään, koska tiiviissä oloissa siat usein purevat toistensa saparoita.

Tilavampien olojen ja virikkeellisen ympäristön ansiosta suomalaissian on mahdollista elää ilman merkittävää stressiä, minkä ansiosta suomalaissioilla ei juurikaan esiinny hännänpurentaa. Suomessa saparoiden typistäminen onkin kielletty.

Maassamme eläinkuljetukset ovat suhteellisen lyhyitä, eläinkuljetuskalusto on modernia ja kuljettajilta vaaditaan pätevyys. EU-alueella eläinkuljetus saa kestää enintään vuorokauden ja Suomen säädösten mukaan enintään 12 tuntia.

HKScanin possut tulevat läheltä, ja kuljetukset kestävätkin keskimäärin vain 2,6 tuntia. Yrityksen eläinkuljetuksista vastaavat eläintenkuljettajan tutkinnon suorittaneet yhteistyökumppanit, joille HKScan on järjestänyt myös lisäkoulutusta eläinten käsittelystä ja hyvinvoinnista.

Teurastus on tiukasti valvottua toimintaa

HKScanin sianlihan teurastus on Suomessa keskitetty Forssan ja Mellilän tuotantolaitoksille, joiden toiminta on tiukasti säädeltyä. Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran eläinlääkärit valvovat toimintaa joka päivä.

”Liha on erinomainen ravinnonlähde, joka sisältää proteiineja, rautaa ja muita hivenaineita. Eläinten hyvinvointi on meille ja sidosryhmillemme ensiarvoisen tärkeää. Suomalaiskuluttaja voi tänäkin jouluna nauttia huoletta joulukinkustaan”, Mikko Järvinen toteaa.

Markkinointijohtaja Mikko Järvinen, HKScan Finland Oy.
Hänelle välittää soittopyyntöjä HKScan Finlandin viestintäjohtaja Aino Pajukangas, p. 010 570 2242, aino.pajukangas(at)hkscan.com

HKScan on johtava pohjoismainen lihaosaaja. Myymme, markkinoimme ja valmistamme korkealaatuista ja vastuullisesti tuotettua sian-, naudan-, siipikarjan- ja lampaanlihaa, niistä valmistettuja tuotteita ja valmisruokia vahvoilla tuotemerkeillä. Asiakkaitamme ovat vähittäiskauppa-, food service-, teollisuus- ja vientisektorit. Kotimarkkinamme kattavat Suomen, Ruotsin, Tanskan ja Baltian. Viemme tuotteita lähes 50 maahan. Vuonna 2014 HKScanin liikevaihto oli noin 2,0 miljardia euroa ja työntekijöitä oli noin 7 700.