Strategiansa mukaisesti HKScan virtaviivaistaa edelleen juridista yhtiörakennettaan Ruotsissa ja keskittyy entistä selkeämmin ydinliiketoimintaansa. HKScan Sweden AB myy 25 prosentin omistusosuutensa Gotlands Slakteri AB:stä sekä Svensk Butikskött AB:stä Svensk Butiksköttin pääomistajalle ja toimitusjohtajalle Thomas Östlundille.

”Olemme viime vuosien aikana tehostaneet ja selkeyttäneet toimintaamme Ruotsissa. Osakkuuksista luopuminen vahvistaa keskittymistämme konsernin ydinliiketoimintaan. Kauppa takaa Svensk Butiksköttille vahvan aseman paikallisena toimijana Gotlannissa, missä se jatkaa teurastustoimintaa. Toiminnan jatkuvuus on tärkeää sekä alueen tuottajille että kuluttajille. Jatkamme yhteistyötä ja siirrämme paikalliset lihan hankintaan liittyvät tuottajasopimukset yhtiölle viimeistään vuoden 2016 loppuun mennessä”, sanoo HKScanin Skandinavian kuluttajaliiketoiminnoista vastaava johtaja Göran Holm.

HKScan on ollut osakkaana Gotlands Slakteri AB:ssä ja Svensk Butikskött AB:ssä vuodesta 2010.

Lantbrukstjänstin osakkeet Svenska Köttföretagenille

Lisäksi HKScan on myynyt 25 prosentin omistusosuuden Svensk Lantbrukstjänst AB:stä Svenska Köttföretagenille ja yhden prosentin Konvex AB:lle. Osakkeiden myynti viimeistelee ruotsalaisen liha-alan yhteisyrityksen rakentamista. HKScan Sweden AB liittyi ruotsalaisten lihayritysten muodostaman Svenska Köttföretagen AB:n osakkaaksi marraskuussa 2014. HKScanin osuus yhtiöstä on 24 prosenttia.

Edellä kuvattujen osakkuuksien myynti yhtenäistää HKScanin konsernirakennetta, eikä niillä ole vaikutusta HKScanin tulokseen.

Suomi:
Hannu Kottonen
, toimitusjohtaja, HKScan Oyj
Soittopyyntöjä hänelle välittää konsernin viestintäjohtaja Marja-Leena Dahlskog, marja-leena.dahlskog(at)hkscan.com, puh. +358 10 570 2142.

Ruotsi:
Göran Holm
, EVP, HKScan Consumer Business in Scandinavia. Hänelle voi jättää soittopyynnön johdon assistentti, Anna Simonssonin kautta +46 (0)8 725 82 16 (englanniksi tai ruotsiksi).

HKScan on johtava pohjoismainen lihaosaaja. Konsernimme myy, markkinoi ja valmistaa korkealaatuista ja vastuullisesti tuotettua sian-, naudan-, siipikarjan- ja lampaanlihaa, niistä valmistettuja tuotteita ja valmisruokia vahvoilla tuotemerkeillä. Asiakkaitamme ovat vähittäiskauppa-, food service-, teollisuus- ja vientisektorit. Kotimarkkinamme kattavat Suomen, Ruotsin, Tanskan ja Baltian. Viemme tuotteita lähes 50 maahan. HKScanin liikevaihto on n. 2,0 miljardia euroa ja työntekijöitä on noin 7 700.