HKScan Finland, Kesko, Arla Suomi ja Unilever Finland ovat perustaneet suomalaisen soijasitoumuksen yhteistyössä WWF Suomen kanssa.

Sitoumuksen jäsenet sitoutuvat siihen, että vuoteen 2020 mennessä kaikki niiden omien tuotteiden tuotantoketjussa käytetty soija on vastuullisesti tuotettua, RTRS (Round Table on Responsible Soy) tai ProTerra-sertifioitua soijaa.

HKScan on jo aiemmin ilmoittanut, että vuoden 2018 loppuun mennessä kaikki yrityksen liha-arvoketjussaan käyttämä soija on vastuullisesti tuotettua sertifioitua soijaa. HKScanin Ruotsin toiminnoissa vastuullisesti tuotetun soijan käyttöön on siirrytty jo vuosien 2014–2015 kuluessa.

Suomalainen soijasitoumus kattaa sekä suomalaisen tuotantoketjun että ulkomaisen hankinnan. Sertifiointi koskee soijan alkuperää ja tuotantoketjua. Sertifioinnin suorittaa riippumaton kolmas osapuoli. Sertifioinnin yli sata kriteeriä sisältävät muun muassa ympäristö-, paikallisyhteisö- ja työskentelyolosuhdetarkastelut. Vastuullisen tuotannon sertifikaatit RTRS ja ProTerra vähentävät huomattavasti viljelyn ympäristövaikutuksia estämällä luonnonympäristöjen ja uhanalaisten alueiden muuttamisen viljelysmaaksi.

Sitoumuksen perustajajäseniä ovat HKScan Finlandin ohella Kesko, Arla Suomi ja Unilever Finland yhteistyössä WWF Suomen kanssa.

Soijan tuotannolla on ympäristö- ja sosiaalisia vaikutuksia

Soija on yksi maailman viljellyimmistä kasveista. Soijaa käytetään lukuisten elintarvikkeiden ainesosana ja soijarehua eläinperäisten elintarvikkeiden tuotannossa.

Soija on eläinrehun tärkeä proteiinin lähde. Sitoutuminen vastuullisesti tuotetun soijan käyttöön on HKScanille tärkeä osa kestävää lihantuotantoa, ja se vastaa myös yhtiön sidosryhmien odotuksiin vastuullisesta toiminnasta lihantuotannon koko arvoketjussa.

Soijan viljelyalueiden jatkuvan laajenemisen suurimmat ympäristövaikutukset erityisesti Etelä-Amerikassa liittyvät metsäkatoon, kasvihuonekaasupäästöjen kasvuun, luonnon monimuotoisuuden vähenemiseen ja eroosioon. Soijan viljelyn on raportoitu aiheuttavan sosiaalisia ongelmia muun muassa maanomistukseen ja tulojen jakautumiseen liittyen.

RTRS edistää soijan kestävää viljelyä ja soijantuotannon vastuullisuutta

Round Table on Responsible Soy (RTRS) on kansainvälinen vastuullisen soijantuotannon aloite, jossa eri sidosryhmät toimivat yhdessä soijan kestävän viljelyn ja soijatuotannon vastuullisuuden varmistamiseksi. HKScan liittyi RTRS:n jäseneksi vuonna 2014. HKScan Sweden on suomalaista soijasitoumusta vastaavan ruotsalaisen Svenska Sojadialogen -verkoston jäsen.

Laatu- ja vastuullisuusjohtaja Pia Nybäck, HKScan Group.
Hänelle välittää soittopyyntöjä HKScan Finlandin viestintäjohtaja Aino Pajukangas, p. 010 570 2242, aino.pajukangas(at)hkscan.com

Projektikoordinaattori Stella Höynälänmaa, WWF Suomi, p. 040 507 3123, stella.hoynalanmaa(at)wwf.fi

Pääsihteeri Liisa Rohweder, WWF Suomi, 040 840 7461, liisa.rohweder(at)wwf.fi

HKScan on johtava pohjoismainen lihaosaaja. Myymme, markkinoimme ja valmistamme korkealaatuista ja vastuullisesti tuotettua sian-, naudan-, siipikarjan- ja lampaanlihaa, niistä valmistettuja tuotteita ja valmisruokia vahvoilla tuotemerkeillä. Asiakkaitamme ovat vähittäiskauppa-, food service-, teollisuus- ja vientisektorit. Kotimarkkinamme kattavat Suomen, Ruotsin, Tanskan ja Baltian. Viemme tuotteita lähes 50 maahan. HKScanin liikevaihto vuonna 2015 oli 1,9 miljardia euroa ja työntekijöitä on noin 7 400. www.hkscan.com