Tuoreessa Helsingin yliopiston kliinisessä tutkimuksessa(*) selvisi, että henkilöt, jotka söivät Rypsiporsas®-lihaa, saivat tutkimuksen aikana ruokavaliosta enemmän omega 3-rasvoja kuin saman verran viljaporsaan lihaa syöneet henkilöt. Rypsiporsas®-ryhmän ruokavalio sisälsi myös vähemmän tyydyttyneitä ja transrasvahappoja kuin viljaporsasryhmäläisten ruokavalio.

- Muutos ruokavalion rasvan laadussa ja rasvahappojen saannissa oli siis edullinen henkilöillä, jotka söivät Rypsiporsas®-tuotteita. Rypsiporsas®-tuotteiden avulla maku ja ravitsemus kohtaavat myös lautasella ja terveellisen ruokavalion koostaminen on entistä helpompaa, toteaa HKScan Finland Oy:n ravitsemusasiantuntija Soile Käkönen.

Perusteellisen tutkimustyön tuloksena viisi vuotta sitten syntynyt HK Rypsiporsas® on maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen innovaatio. Rypsiporsas®-lihan rasvan laatu on luontaisesti pehmeämpää, kovan rasvan korvautuessa osittain pehmeillä rasvoilla. Pehmeämmän rasvan ansiosta Rypsiporsas®-liha on myös maukkaampaa ja mureampaa tavalliseen porsaanlihaan verrattuna.

Lähellä valkoista siipikarjan lihaa

Ravitsemussuositukset kehottavat vähentämään punaisen lihan syömistä mm. sen sisältämän kovan rasvan takia. Rypsiporsas®-liha eroaa kuitenkin tavallisesta porsaan lihasta rasvan laadussa.

- Rypsiporsas®-lihassa on kovaa rasvaa keskimäärin 32 %, kun tavallisessa porsaanlihassa on 38 %. Monityydyttymättömiä, välttämättömiä omega-3 rasvoja Rypsiporsas®-lihassa on neljä kertaa enemmän kuin tavallisessa porsaanlihassa. Voidaankin sanoa, että rasvakoostumukseltaan Rypsiporsas® on lähellä valkoista siipikarjan lihaa, jatkaa Käkönen.

Porsaat syövät kotitiloilla kasvatettua viljaa sekä rypsiä. Myös valkuaisen lähteet ovat kotimaista hernettä ja härkäpapua. Soijaa Rypsiporsas® ei tämän vuoksi tarvitse. Porsaiden ruokavalio on tarkasti seurattu: rehun koostumusta ja menekkiä seurataan tarkoin, samoin kuin porsaiden kasvua. Suomessa Rypsiporsas®-liha tulee aina ja poikkeuksetta tarkkaan valituilta suomalaisilta kotitiloilta.

Rypsiporsas® lanseerattiin Hongkongissa

Terveelliset elämäntavat ja vastuullisesti tuotettu puhdas ruoka ovat kasvavia trendejä Aasiassa, etenkin nuorten kaupungissa asuvien keskuudessa. HKScan vastaa tähän kysyntään viemällä Hongkongiin Rypsiporsas®-lihaa, joka ainutlaatuisen rasvahappokoostumuksensa ansiosta sopii hyvin nousussa oleviin trendeihin maailman suurimmalla sianlihan markkina-alueella.

- Pohjoinen puhtaus on myyntivalttimme. Hongkongissa kuluttajien luottamus paikallisiin tuotteisiin on heikentynyt. Sekä Hongkongissa että Manner-Kiinan suurissa kaupungeissa on merkittävä määrä kuluttajia, jotka ovat valmiita myös maksamaan korkeamman hinnan puhtaista, maukkaista ja luotettavista tuotteista, kertoo HKScanin AfH-liiketoiminnan johtaja Jukka Nikkinen.

Aluksi Rypsiporsas®-lihaa viedään Hongkongin ravintoloihin. Myöhemmin käynnistetään myynti vähittäiskauppoihin. Rypsiporsas®-liha toimitetaan myös tuoreena Helsinki-Vantaan lentoasemalta Hongkongiin. Tuotteet tunnetaan siellä nimellä Flodins® Omega-3 pork.

(*) Tutkimus: Loppuraportti, Elintarvike- ja ympäristötieteiden laitos/ravitsemustiede, Helsingin yliopisto. Rasvahappokoostumukseltaan muokatun porsaanlihan vaikutus plasman rasvahappokoostumukseen terveillä aikuisilla. KarniMari 2015.

HKScan Finland Oy, markkinointijohtaja Mikko Järvinen puh. 010 570 2381
HKScan Finland Oy, ravitsemusasiantuntija Soile Käkönen puh. 010 570 2444
Sähköposti: etunimi.sukunimi@hkscan.com

HKScan on johtava pohjoismainen lihaosaaja. Konsernimme myy, markkinoi ja valmistaa korkealaatuista ja vastuullisesti tuotettua sian-, naudan-, siipikarjan- ja lampaanlihaa, niistä valmistettuja tuotteita ja valmisruokia vahvoilla tuotemerkeillä. Asiakkaitamme ovat vähittäiskauppa-, food service-, teollisuus- ja vientisektorit. Kotimarkkinamme kattavat Suomen, Ruotsin, Tanskan ja Baltian. Viemme tuotteita lähes 50 maahan. HKScanin liikevaihto on n. 2,0 miljardia euroa ja työntekijöitä on noin 7 700.