HKScan Oyj on vahvasti sitoutunut vastuullisemmin tuotetun soijan käytön lisäämiseen varmistaakseen liha-arvoketjunsa vastuullisuuden. Sitoumus merkitsee sitä, että vuoden 2018 loppuun mennessä kaikki HKScanin liha-arvoketjussa käytetty soija täyttää joko RTRS:n (Round Table on Responsible Soy) tai ProTerran tiukat kriteerit.

“Soija on tärkeä eläinrehun proteiinin lähde kaikilla kotimarkkinoillamme. Sitoumuksemme vastuullisesti tuotetun soijan käytössä on tärkeä osa kestävää elintarviketuotantoa. Sitoumus auttaa varmistamaan, että koko arvoketjumme aina eläinrehusta kuluttajan lautaselle saakka on kestävä sosiaalisesti ja ympäristön kannalta”, HKScanin vastuullisuuspäällikkö Vera Söderberg sanoo.

HKScan Swedenille erinomainen tulos WWF:n Soy Scorecard -arvioinnissa – kehittäminen jatkuu kaikissa maissa

WWF on arvioinut 133 eurooppalaista lihaa, kananmunia ja maitotuotteita tuottavaa yritystä sen mukaan miten ne käyttävät vastuullista soijaa tuotantoketjussaan olevien eläinten rehun raaka-aineena. Tulokset on listattu WWF:n koostamassa tuloskortissa, Soy Scorecardissa. HKScan Sweden saavutti erinomaiset tulokset arvioinnissa: 22 pistettä 24:sta, ja sen kuvataankin olevan edelläkävijä, “leading the way”. Kokonaisuudessaan HKScan-konserni puolestaan saavutti 14 pistettä, ja on oikealla tiellä, “well on the path”, kohti WWF:n määrittelemää vastuullisen soijan käyttöä.

HKScan työskentelee määrätietoisesti kaikilla kotimarkkinoillaan toimiakseen sitoumuksensa mukaisesti. Jokaisessa maassa laaditaan vuosittaiset suunnitelmat, joilla taataan tuloksellisin tapa edetä. Yhteistyötä tehdään myös eri maiden rehuntuottajien kanssa.

“Jo nyt varmistamme, että liha-arvoketjussamme käytetään vastuullisesti tuotettua soijaa, vaikkakin sen osuus vaihtelee maittain”, kertoo Söderberg.

Ruotsissa, jossa HKScan on myös Svenska Sojadialogen -aloitteen jäsen, tavoite saavutettiin vuonna 2015: Ruotsissa kaikki HKScanin tuotteiden arvoketjussa käytettävä soija on joko RTRS- tai ProTerra -sertifioitua.

”Tanskassa sertifioidun soijan osuus eläinrehusta oli 18 prosenttia tuotannon volyymistä vuonna 2015. Myös Suomessa pääsemme asiassa koko ajan eteenpäin, ja olemme myös suomalaisen soijasitoumuksen jäseniä”, Söderberg lisää.

Vastuullisen soijan käytön kehittämisen puolesta

Vastuullisesti tuotetun soijan käyttö vastaa myös useiden sidosryhmien odotuksiin, jotka kohdistuvat koko liha-arvoketjun eettisyyden ja vastuullisuuden korkeaan tasoon.
Soija on yksi maailman eniten viljellyistä viljelykasveista. Sitä käytetään useiden elintarvikkeiden raaka-aineena, ja lihateollisuudessa tärkeänä osana eläinten rehua.
Soijanviljelyllä on merkittäviä ympäristövaikutuksia erityisesti Etelä-Amerikassa. Näihin kuuluvat metsien häviäminen, lisääntyvät kasvihuonekaasupäästöt, luonnon monimuotoisuuden väheneminen ja maaperän eroosio. Soijanviljelyyn on myös raportoitu liittyvän sosiaalisia ongelmia, kuten maanomistuskysymykset ja työntekijöiden palkkatason putoaminen alle minimipalkkatason.

HKScan on yksi Pohjois-Euroopan suurimmista lihantuottajista, ja sen jäsenyys ja sitoutuminen Round Table on Responsible Soy (RTRS) -aloitteeseen vaikuttaa merkittävästi vastuullisesti tuotetun soijan käytön kehittymiseen Euroopassa.

Vera Söderberg, vastuullisuuspäällikkö, ympäristöasiat, etunimi.sukunimi@hkscan.com, puh. +46 8 725 8347 (englanniksi ja ruotsiksi)

HKScan on johtava pohjoismainen lihaosaaja. Myymme, markkinoimme ja valmistamme korkealaatuista ja vastuullisesti tuotettua sian-, naudan-, siipikarjan- ja lampaanlihaa, niistä valmistettuja tuotteita ja valmisruokia vahvoilla tuotemerkeillä. Asiakkaitamme ovat vähittäiskauppa-, food service-, teollisuus- ja vientisektorit. Kotimarkkinamme kattavat Suomen, Ruotsin, Tanskan ja Baltian. Viemme tuotteita lähes 50 maahan. HKScanin liikevaihto vuonna 2015 oli 1,9 miljardia euroa ja työntekijöitä on noin 7 400. www.hkscan.com