HKScan Finland suunnittelee toimintansa tehostamista ja työhyvinvoinnin parantamista muun ohessa mahdollisesti automatisoimalla raskaita työvaiheita Forssan tuotantolaitoksen leikkaamossa. Lisäksi yhtiö suunnittelee Outokummussa nautojen teurastuksen ja leikkuun sopeuttamista vallitsevaan markkinatilanteeseen. Tavoitteena on parantaa HKScan Finlandin kannattavuutta.

HKScan Finland käynnistää Forssan sikaleikkaamoa ja Outokummun tuotantolaitoksen tuotantohenkilöstöä koskevat yhteistoimintaneuvottelut. Tänään annetun yhteistoimintaneuvotteluesityksen ja suunniteltujen muutosten piirissä ovat Forssan sikaleikkaamon henkilöstö (n. 300 henkeä) ja Outokummun tuotantolaitoksen tuotantohenkilöstö (n. 130 henkilöä). Alustava arvio mahdollisten henkilövähennysten määrästä Forssassa on n. 15 henkilöä ja Outokummussa n. 20 henkilöä. Yhteistoimintaneuvottelut Outokummussa alkavat maanantaina 16. tammikuuta ja Forssassa tiistaina 17. tammikuuta. Mahdollisista henkilöstövaikutuksista neuvotellaan neuvottelujen kuluessa.

HKScan teurastaa ja leikkaa Forssassa sikoja ja Outokummussa nautoja. Konserni työllistää Suomessa keskimäärin noin 2 400 henkilöä.

Jyrki Karlsson, Suomen kuluttajaliiketoiminnasta vastaava johtaja, HKScan Oyj
Soittopyyntöjä hänelle välittää viestintäjohtaja Marja Siltala, HKScan Oyj, markkina-alue Suomi, etunimi.sukunimi@hkscan.com, puh. 010 570 2290

HKScan on johtava pohjoismainen lihaosaaja. Myymme, markkinoimme ja valmistamme korkealaatuista ja vastuullisesti tuotettua sian-, naudan-, siipikarjan- ja lampaanlihaa, niistä valmistettuja tuotteita ja valmisruokia vahvoilla tuotemerkeillä. Asiakkaitamme ovat vähittäiskauppa-, food service-, teollisuus- ja vientisektorit. Kotimarkkinamme kattavat Suomen, Ruotsin, Tanskan ja Baltian. Viemme tuotteita lähes 50 maahan. HKScanin liikevaihto vuonna 2015 oli 1,9 miljardia euroa ja työntekijöitä on noin 7 400. www.hkscan.com