Euran tuotantolaitoksen toistaiseksi voimassa olevassa työsuhteessa oleva henkilöstö siirtyy Rauman uuteen tuotantolaitokseen

Osana HKScanin päätöstä rakentaa broilertuotteisiin erikoistuva tuotantolaitos Raumalle, yhtiö aloitti joulukuussa 2016 yhteistoimintaneuvottelut Euran yksikössään. Neuvottelut koskivat muun muassa Euran tuotantolaitoksen toimintojen siirtämistä Raumalle ja toimintojen uudelleenorganisointia sekä siitä johtuvia vaikutuksia mm. henkilöstön työntekopaikkaan ja -tehtäviin. Yhteistoimintaneuvottelujen ja muutosten piirissä oli Euran toimipaikan koko henkilöstö.

Nyt toteutettavat muutokset eivät johda vakituisen henkilöstön vähentämiseen, vaan toistaiseksi voimassa olevassa työsuhteessa oleva henkilöstö siirtyy Rauman uudelle tuotantolaitokselle. Euran tuotantolaitokselta siirtyy Raumalle noin 450 tuotannon työntekijää sekä toimihenkilöä.

• Yhteistoimintaneuvottelut käytiin hyvässä hengessä. Ennakkoarviomme siitä, ettei vakituista henkilöstöä tarvitse vähentää, piti paikkansa. Yhdessä henkilöstön kanssa löysimme hyviä ratkaisumalleja tehokkuustavoitteemme saavuttamiseksi. Haluamme panostaa henkilöstömme osaamiseen ja päivittää ammattilaistemme nykytiedot ja -taidot vastaanottamaan uutta teknologiaa ja uusia työskentelytapoja. Siksi käynnistämme tuotantolaitoksen henkilöstöä koskevan mittavan koulutusohjelman lähipäivinä. Koulutukset ovat keskeinen osa uuden tuotantolaitoksen käyttöönottoa, kertoo HKScanin tuotanto- ja teknologiajohtaja Aki Laiho.

• Esimerkiksi käynnistyksen aikana tarvitsemme Euraan ja Raumalle arvion mukaan yhteensä noin 300 määräaikaista työntekijää varmistamaan häiriöttömän siirtymisen uuteen tuotantolaitokseen. Määräaikaisia työntekijöitä tarvitsemme myös sesonki- ja loma-aikoina, jatkaa Laiho.

Kuluttajalähtöisyyttä ja innovaatioita

Rauman uusi tuotantolaitos keskittyy kasvavaan siipikarjasegmenttiin ja broilerituotteiden valmistukseen. Tuotantolaitoksessa käytettävä uusin teknologia tekee mahdolliseksi innovatiivisten Kariniemen®-uutuustuotteiden kehittämisen konsernin koti- ja vientimarkkinoille.

• Rauman uusi tuotantolaitos tukee tavoitettamme kehittää broilertuotteistoamme. Haemme innovaatioita ja teemme työtä entistä kuluttajalähtöisemmän tarjoomaan luomiseksi niin arkeen kuin juhlaan. Tavoitteemme on uudistua samanaikaisesti useassa tuoteryhmässä. Vastuullisesti tuotetulla suomalaisella siipikarjanlihalla on erityisen vankka asema kuluttajien lautasella osana monipuolista ruokavaliota, sanoo Jyrki Karlsson, HKScanin Suomen kuluttajaliiketoiminnasta vastaava johtaja.

Kaikissa hankinnoissa hyödynnetään HKScanin vastuullisuusohjelman mukaisia ratkaisuja materiaali-, energia- ja ympäristötehokkuuden näkökulmista. Henkilöstölle uusi tuotantolaitos tarkoittaa mm. työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin merkittävää paranemista modernien ja nykyvaatimukset täyttävien prosessien myötä.

Tuotantolaitoksen rakentaminen käynnistyi viime vuoden alussa. Projekti on edennyt aikataulussaan ja sen harjannostajaisia juhlittiin viime perjantaina. Rakennus valmistuu keväällä ja laiteasennukset on aloitettu. Tuotantolaitoksen koekäyttö alkaa tulevana kesänä ja tavoitteena on saada projekti kokonaan valmiiksi Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuoden loppuun mennessä.

Hanke on yksi HKScanin historian merkittävimpiä tuotantolaitosinvestointeja ja se varmistaa osaltaan elintarvikealan työpaikkojen pitkäjänteistä säilymistä Länsi-Suomessa. Investoinnin arvo on yli 80 miljoonaa euroa.

• Aki Laiho, tuotanto- ja teknologiajohtaja, HKScan Oyj.
  • Jyrki Karlsson, Suomen kuluttajaliiketoiminnasta vastaava johtaja, HKScan Oyj
  • Heille voi jättää soittopyyntöjä viestintäjohtaja Marja Siltalan kautta, marja.siltala(at)hkscan.com, p. 010 570 2290.

HKScan on johtava pohjoismainen lihaosaaja. Myymme, markkinoimme ja valmistamme korkealaatuista ja vastuullisesti tuotettua sian-, naudan-, siipikarjan- ja lampaanlihaa, niistä valmistettuja tuotteita ja valmisruokia vahvoilla tuotemerkeillä. Asiakkaitamme ovat vähittäiskauppa-, food service-, teollisuus- ja vientisektorit. Kotimarkkinamme kattavat Suomen, Ruotsin, Tanskan ja Baltian. Viemme tuotteita lähes 50 maahan. HKScanin liikevaihto vuonna 2015 oli 1,9 miljardia euroa ja työntekijöitä on noin 7 400. www.hkscan.com