Hummus ei ole suomalaista lähiruokaa

Valtion ravitsemusneuvottelukunta on julkaissut uudet kouluruokailusuositukset 24.1.2017. Suositukset pohjautuvat suomalaisiin ravitsemussuosituksiin. Suositusten tavoitteena on edistää lasten ja nuorten terveyttä ja ruokakasvatusta.

• Uusissa kouluruokailusuosituksissa ei ole juuri lainkaan muutoksia aikaisempiin suosituksiin ja nykyiseen kouluruokaloiden arkeen. Lihan ja kalan suhteen uudet suositukset ovat kuten ennenkin. Kasvisruokapäivät olivat ennen puuropäiviä, uusissa suosituksissa kasvisruoka monipuolistuu, toteaa tyytyväisenä HKScan Finland Oy:n ravitsemusasiantuntija Soile Käkönen.

Vain hyvänmakuinen kouluruoka syödään, suosituimmat kouluruuat ovat liharuokia
  • Kouluruoka kattaa kolmasosan kasvavien lasten ja nuorten päivittäisestä energiatarpeesta. Suositusten mukainen monipuolinen ateria toteutuu vain silloin, kun lapsi valitsee kaikki tarjolla olevat komponentit lautaselleen. Hyvänmakuinen ruoka on lapsille se kaikkein tärkein ruokavalintoja ohjaava tekijä. Kouluruokien TOP 10 listalla on kahdeksan liharuokaa, kärkipaikkoja pitävät lihamakaronilaatikko ja lihapullat. Kalaruokasuosikki on kalapuikot. Kasvisruuista listalle on päässyt vain pinaattiletut, muistuttaa Käkönen.

Liha on monipuolisin proteiininlähde

Tuoreissa kouluruokailusuosituksissa korostetaan kasvisruokailua: päivittäin tarjolla oleva kasvisruokavaihtoehto antaa mahdollisuuden tehdä valintoja kestävän kehityksen näkökulmasta sekä auttaa vähentämään punaisen lihan käyttöä.

• Olisi kyllä toivottavaa, että joku muukin kasvisruoka pinaattilettujen lisäksi nousisi TOP 10 listalle. Ei saa kuitenkaan unohtaa, että juuri lihassa, etenkin punaisessa lihassa, on monia kasvavalle lapselle tärkeitä ravintoaineita, kuten rautaa, hyvälaatuista proteiinia ja B-vitamiineja. Ravitsevan aterian koostaminen lihaa sisältävänä on vaivatonta. Lihan ravintoaineet ovat myös aina hyvin imeytyvässä muodossa. Hyvän ravitsemuksen näkökulmasta punaisen lihan korvaaminen kasviksilla ei välttämättä tuo ruokavalioon riittävästi niitä ravintoaineita, joita punaisesta lihasta saa, muistuttaa Käkönen.

Hummus ei ole suomalaista lähiruokaa

Kouluruokailusuosituksissa suositellaan puuro- ja kasviskeittoaterioiden proteiinilisukkeiksi muun muassa hummusta (kikherne-seesamitahna), papu- ja siementahnoja, jogurttia ja rahkatahnoja sekä kananmunaa ja marinoituja papuja ja linssejä.

• On hyvä, että lapset tutustuvat uusiin ruoka-aineisiin ja oppivat uusia makuja. Puuro- tai kasviskeittoaterian sopiviksi proteiinilisiksi voisi kuitenkin olla tarjolla tuttuja, laadukasta lihaproteiinia sisältäviä proteiinilisiä, kuten vähärasvaisia ja vähäsuolaisia lihaleikkeleitä. Uskon, että ne tekisivät paremmin kauppansa ja näin varmistetaan myös tarpeellisen proteiinin saaminen, muistuttaa Käkönen.

• Nyt vietetään Suomi 100 -juhlavuotta, joka on myös suomalaisen ruuan juhlavuosi. Suomessa kasviproteiinikasvien viljely on vielä vähäistä. Jos suomalainen liha korvataan hummuksella, linsseillä ja siementahnoilla, puhutaan lähes täysin ulkolaisesta tuotannosta. Silloin katoaa kokonaan tavoite suomalaisesta lähiruuasta, jatkaa Käkönen.

Ei ole vain yhtä tapaa syödä oikein

Kouluruokailusuositusten tarkoituksena on myös lisätä ruokatajua, eli ymmärrystä ruokavalinnoista ja niihin vaikuttavista tekijöistä. Ruokataju painottaa, ettei ole vain yhtä tapaa syödä oikein.

• Tavoite on erinomainen ja ruokatajun toivoisi leviävän laajalle. Nykyisin ravitsemuksesta keskustellaan paljon ja vallalla on usein yksi totuus: milloin kauhistellaan sokeria tai ihannoidaan veganismia – suosituksissa muistutetaan kuitenkin, että monipuolisen ruokavalion voi rakentaa monella eri tapaa, pohtii Käkönen.

Suosituksissa todetaan, että kouluruuan tulee olla täysipainoista, ravitsemussuositusten mukaista, maukasta ja syömään houkuttelevaa. Samalla kun tarjotaan oppilaille valinnan vaihtoehtoja, on tärkeää, että eri ruokien suunnittelun perustana ovat terveydelliset perusperiaatteet, kuten energiaravintoaineiden osuudet, rasvan laatu ja suolan määrä.

Ravitsemusasiantuntija Soile Käkönen, puh. 010 570 2444, soile.kakonen@hkscan.com
Twitter @HKScanFinland #hookoo #ainasuomalaistalihaa #ruokailoa
www.HK.fi

HKScan on johtava pohjoismainen lihaosaaja. Myymme, markkinoimme ja valmistamme korkealaatuista ja vastuullisesti tuotettua sian-, naudan-, siipikarjan- ja lampaanlihaa, niistä valmistettuja tuotteita ja valmisruokia vahvoilla tuotemerkeillä. Asiakkaitamme ovat vähittäiskauppa-, food service-, teollisuus- ja vientisektorit. Kotimarkkinamme kattavat Suomen, Ruotsin, Tanskan ja Baltian. Viemme tuotteita lähes 50 maahan. HKScanin liikevaihto vuonna 2015 oli 1,9 miljardia euroa ja työntekijöitä on noin 7 400. HKScanin tuotemerkkejä Suomessa ovat mm. HK ja Kariniemen. www.hkscan.com