Nälkä keksii aina keinon kypsentää lihaa

Grillaaminen on tulevanakin kesänä suosituin ruuanlaittotapa. Lähes 40 % grillaajista on heavygrillaajia, jotka grillaavat vähintään muutaman kerran viikossa. Heavygrillaajilla on käytössään useita grillejä, ja he grillaavat sekä kotona että mökillä. Grillien rinnalle monet ovat hankkineet myös erilaisia savustimia tai smokereita.

Ruuanlaitossa voi päästää mielikuvituksen valloilleen paitsi makujen ja reseptien, niin myös välineiden suhteen. Ensi kesän kuumin ruuanlaittoväline on kuumailmapuhallin.
- Ihan tavallinen kuumailmapuhallin on oivallinen apuväline vaikkapa makkaranpaistamisessa. Kuumenna grillimakkarat pakkauksessaan ensin kuumassa vedessä. Ota makkarat pois paketista, asettele makkarat palamattomalle alustalle ja viimeistele niille kaunis ja herkullinen pinta kuumailmapuhaltimella, vinkkaa HKScan Finland Oy:n markkinointijohtaja Mikko Järvinen.

Uutta: Kypsentämättömät, mutta valmiiksi savuisat lihat

Pulled Porkin siivittämänä suomalaiset ruuanlaittajat ovat oppineet, että haastavammistakin ruhon osista saa pitkään matalassa lämmössä grillaamalla tai savustamalla todellista herkkua. Epäsuora grillaus, hiiligrillit ja smokerit liittyvät tähän trendiin. Savun ja savustamisen suosio on kovassa kasvussa.

- Vastaamme tähän kysyntään tuomalla markkinoille valmiiksi savuisia lihoja: HK Viljaporsaan Smoky Pluma tammisavu ja HK Viljaporsaan Smoky Brisket tervasavu. Niiden valmistamisessa pelkkä kypsennys riittää. Pluma on maailmalla suosittu porsaan grillattava herkkupala ja sana tarkoittaa espanjaksi sulkaa. Tämä porsaan ”sulka” on fileeselästä leikattu ohut ja erityisen maukas grillattava. Brisket eli porsaan rinta on grillattavaksi pieni ja kaunissyinen lihas, joka on parhaimmillaan kypsennyksen jälkeen ohueksi siivutettuna, kertoo Järvinen.

3701_hk_viljaporsaan_smoky_brisket_tervasavu_v1.jpg

Back to the bones 3.0

Autenttisten ja luullisten lihojen suosio jatkuu. Tulossa on jo kolmas voimakkaan kasvun kesä. Luullisten lihojen myynnin kasvu kesällä 2015 oli 40 %, kesällä 2016 kasvua edelliseen vuoteen tuli noin 26 %. Luullisten lihojen myynti kasvaa tulevanakin kesänä eri tuotealueista eniten ja uudeksi ilmiöksi nousee luuttomat erikoisleikkuut.

- Tähän trendiin liittyy tuttujen ribsien lisäksi monet lihan erikoisleikkuut, kuten esimerkiksi flank steak, brisket ja tomahawk. Kyseessä ovat ”amerikan bbq” grillaushenkiset tuotteet, joita on tapana grillata isoina paloina. Isommat palat leikataan tai siivutetaan kypsänä yleensä ohuemmiksi paloiksi ja jaetaan ruokailijoiden kesken, kertoo Järvinen.

Muita kesän kuumia trendejä ovat itsetehdyt hampurilaiset, grillipizzat, pekoni ja broilerin sekä kasvisten roolin kasvu grillituotteina.

Makkaratrendeissä näkyy siipikarjan suosion kasvu

Grillimakkaratarjonta monipuolistuu edelleen tulevana kesänä. Suomalaiset haluavat kokeilla joka kesä uusia makkaramakuja. Kasvistrendi ja siipikarjan suosion kasvu näkyvät myös makkaratiskillä.

- Käsintehdyt, laadukkaat artesaanimakkarat kasvattavat edelleen suosiotaan. HK Maakarit® sarjaamme tulee mausteinen uutuus Katalonian Carlos. Kariniemen kananpojan uutuusgrillimakkarat, Valkosipulivoi-persilja grillimakkara ja Tomaatti-mozzarella ovat herkullisia broilerimakkaroita. Kasvistrendin innoittamana tuomme markkinoille HK Camping® PoPo® grillimakkaran, jossa on peräti 30 % porkkanaa, iloitsee Järvinen.

5553_hk_maakarit_katalonian_carlos_260g.jpg5596_kariniemen_tomaatti_mozzarella_grillimakkara_190g__1_.jpg

Grillauskausi starttaa pääsiäisenä

Pääsiäisen sijoittuminen huhtikuun puoliväliin viimeistään pamauttaa grillikauden käyntiin. Pääsiäinen on pitkien pyhien ja vapaapäivien ansiosta suurimpia ruoka- ja erityisesti lihasesonkeja. Muista juhla-ajoista, kuten esimerkiksi joulusta poiketen pääsiäinen on monipuolisempi, useiden lihatuotteiden- ja tuotetyyppien sesonki.

- Pääsiäispöytä katetaan neljänä, tai jopa viitenä päivänä peräkkäin. Vaikka lampaanliha on perinteisesti mielletty pääsiäisen lihaksi, niin kaikkina pitkän viikonlopun päivinä ei lammasta tai karitsaa yleensä kuitenkaan syödä. Myös porsaan, naudan ja broilerin lihat kuuluvat suomalaisten pääsiäisen herkkuihin, toteaa Järvinen.

Pääsiäisen ruokaperinteet muuttuvat hitaasti. Liha kuuluu perinteisesti pääsiäispöytään. Pääsiäisen liharuokia valmistetaan useimmin fileistä ja paisteista.

HK-merkkisten tuotteiden liha on aina kotimaista.

HKScan Finland Oy, markkinointijohtaja Mikko Järvinen puh. 010 570 2381
HKScan Finland Oy, kategoriapäällikkö (makkarat) Marika Rikkonen puh. 010 570 8113
HKScan Finland Oy, kategoriapäällikkö (liha ja siipikarja) Jonne Hyvönen puh. 010 570 4131

Sähköposti: etunimi.sukunimi@hkscan.com