Pääsiäisessä parasta on hyvä ruoka

Pääsiäisen sijoittuminen tänä vuonna huhtikuun puoliväliin innostaa kaivamaan grillit esiin. Etenkin miehille pääsiäinen on perinteisesti ollut grillauskauden pitkä avausviikonloppu. Länsisuomalaisista pääsiäisenä grillaa 21 %, kun taas itäsuomalaisista grillaa vain 13 %.

- Vaikka joka kymmenes suomalainen grillaa jo ympäri vuoden, ja grillauskausi pitenee vuosi vuodelta, on grillaaminen edelleen etupäässä kesäruuanlaittoa, toteaa HKScan Finland Oy:n markkinointijohtaja Mikko Järvinen.

Tämä vahvistuu, kun tarkastelee länsi- ja itäsuomalaisten eroja pääsiäisgrillaamisessa, ja varsinkin Länsi- ja Itä-Suomen pääsiäisen ajan grillaussäätä.

- Länsi-Suomessa on keskimäärin lämpimämpää ja vähemmän lunta kuin Itä-Suomessa, vahvistaa meteorologi Kerttu Kotakorpi.

Miehet grillaavat pääsiäisenä makkaraa

Miehistä pääsiäisenä grillaa 23 %, naisista vain 14 %. Pääsiäisgrillauksen ehdoton suosikki on grillimakkara; grillaajista peräti 61 % valitsee sen grillattavaksi. Seuraavat sijat menevät broilerille (46 %), porsaanlihalle (43 %) ja naudanlihalle (43 %). Vaikka pääsiäisenä muutoin syödään paljon lammasta ja karitsaa, niin ne ovat vielä harvinaisia grillissä (9 %).

- Makkaroiden grillauksessa trendi on laadukkaiden, käsintehtyjen – niin sanottujen artesaanimakkaroiden – suuntaan. HK Maakarit® -sarja on vastauksemme tähän kysyntään. Tulevana kesänä sarja vahvistuu mukavan mausteisella HK Maakarit® Katalonian Carlos -makkaralla. Kasvisten käytön lisäämisen trendiin vastaamme puolestaan HK Camping PoPo® -makkaralla, joka sisältää 30 % porkkanaa. Kesän makkarauutuudet löytyvät kaupoista tänä vuonna heti pääsiäisen jälkeen, kertoo Järvinen.

Lapsiperheissä syödään muuta kuin lammasta

Naisten pääsiäisen suosikkiherkku on mämmi. 23 % naisista antaa sille ykkössijan. Miehillä ykkösherkku on selvästi lammas/ karitsa, sillä useampi kuin joka kolmas (37 %) kertoo sen olevan suosikkiruokaa pääsiäisenä. Naisten listalla lammas/ karitsa saa kakkospaikan.

- Lammas ja karitsa ovat perinteisiä pääsiäislihoja, mutta kun pääsiäisen aikana laitetaan sitä vähän parempaa ruokaa monena peräkkäisenä päivänä, ovat muut lihat myös tärkeässä roolissa. Yli puolet (52 %) lapsiperheistä syö kokonaan muita lihoja kuin lammasta, Itä-Suomessa luku on vieläkin suurempi (57 %). Myös porsaan, naudan ja broilerin lihat kuuluvat suomalaisten pääsiäisen herkkuihin. Pääsiäisen liharuokia valmistetaan useimmin fileistä ja paisteista, toteaa Järvinen.

Pääsiäinen näyttää olevan etenkin miesten ruuanlaittoaikaa. Miehistä peräti 93 % osallistuu pääsiäisruokien valmisteluun.

- Tämä ei ole yllätys. Pääsiäinen on liharuokien juhla-aikaa ja miehet yleensä pitävät liharuokien valmistamisesta, tietää Järvinen.

Tutkimustulokset ovat HKScan Finland Oy:n teettämästä kuluttajatutkimuksesta huhtikuulta 2016. Foodwestin toteuttamaan tutkimukseen vastasi 510 yli 18-vuotiasta suomalaista.

HKScan Finland Oy, markkinointijohtaja Mikko Järvinen puh. 010 570 2381 sähköposti: etunimi.sukunimi@hkscan.com
www.HK.fi
#hookoo #kariniemen #ainakotimaista Twitter @HKScanFinland

HKScan on johtava pohjoismainen ruokayhtiö. Myymme, markkinoimme ja valmistamme korkealaatuista ja vastuullisesti tuotettua sian-, naudan-, siipikarjan- ja lampaanlihaa, niistä valmistettuja tuotteita ja valmisruokia vahvoilla tuotemerkeillä. Asiakkaitamme ovat vähittäiskauppa-, food service-, teollisuus- ja vientisektorit. Kotimarkkinamme kattavat Suomen, Ruotsin, Tanskan ja Baltian. Viemme tuotteita lähes 50 maahan. HKScanin liikevaihto vuonna 2016 oli lähes 1,9 miljardia euroa ja työntekijöitä on noin 7 300. HKScanin tuotemerkkejä Suomessa ovat mm. HK ja Kariniemen. www.hkscan.com