Suomen Saunaseuran aloitteesta on kesäkuun toista lauantaita vietetty suomalaisen saunan päivänä vuodesta 1986. Päivä on vapaaehtoinen liputuspäivä. Nyt Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlan kunniaksi päivä halutaan nostaa vakiintuneeksi liputuspäiväksi ja kalenteripäiväksi. Suomalaisen saunan päivää vietetään tänä vuonna lauantaina 10.6.2017.

- Sauna ja makkara kuuluvat tiiviisti yhteen ja ovat tärkeä osa suomalaisuutta. Siksi myös HK Maakarit® haluaa olla mukana saunan päivän vietossa sekä tukemassa liputuspäivähanketta, kertoo HKScan Finlandin markkinointipäällikkö Arja Westman.

54 vuotta sitten kiukaalla paistui Sininen, tänä kesänä myös Carlos

Sauna ja makkara kuuluvat tiiviisti ja perinteisesti yhteen. HK Sininen Lenkki® on paistunut suomalaisilla kiukailla jo vuodesta 1963, HK Camping® vuodesta 1967 ja HK Kabanossi® vuodesta 1976. Nyt vahvana makkaratrendinä on niin sanotut artesaanimakkarat eli käsintehdyt laadukkaat, mausteiset ja karkeampirakenteiset makkarat.

- HK Maakarit® -sarjan erilaiset ja mielenkiintoiset makkarat ovat vastauksemme tähän trendiin. Kaikissa Maakarit-makkaroissa käytetään valikoitua suomalaista lihaa. Tuotteet valmistetaan käsityönä Vantaan Pakkalassa, savustuksessa käytetään aitoa luonnonsavua eli leppähaketta ja makuina ovat autenttiset maut maailmalta. Sarja syntyi viime kesänä ja saavutti heti suuren suosion. Keväällä sarja täydentyi perinteisellä savulenkillä, Pakkalan Väinöllä ja tämän kesän uutuusmaku on lihaisa ja karkea Katalonian Carlos, jossa yhdistyvät chorizolle tyypilliset savustetun paprikan sekä paahdetun chilin maut, kuvailee Westman.

6209_hk_maakarit_pakkalan_vaino_savulenkki_500g.jpg5553_hk_maakarit_katalonian_carlos_260g__1_.jpg

Aina voi liputtaa, kun katsoo sen aiheelliseksi

Virallisten liputuspäivien lisäksi maassamme on kymmenen vakiintunutta liputuspäivää. Suomen lipusta annetussa laissa kuitenkin lukee, että jokaisella on oikeus liputtaa Suomen lipulla silloin, kun katsoo sen aiheelliseksi. Suomen Saunaseuralla ja Sauna from Finland ry:llä on käynnissä kampanja, jonka tavoitteena on saada 100 000 nimeä Suomalaisen Saunan Päivä -adressiin. Mitä enemmän nimiä on, sitä paremmat mahdollisuudet adressilla on mennä läpi sisäministeriössä ja näin kesäkuun toinen lauantai voisi saada vakiintuneen liputuspäivän ja kalenteripäivän aseman.
- Vaikka tuota asemaa suomalaisella saunan päivänä ei vielä ole, niin toivomme kaikkien saunan ja makkaran ystävien nostavan lauantaina 10.6. Suomen lipun salkoon, toteaa Westman.

Adressin voi allekirjoittaa sivustolla saunanpaiva.fi

HKScan Finland Oy, markkinointipäällikkö Arja Westman, puh. 045 176 2889.
sähköposti: etunimi.sukunimi@hkscan.com

www.HK.fi/maakarit
#hookoo #hkmaakarit #ainasuomalaista Twitter @HKScanFinland

HKScan on johtava pohjoismainen ruokayhtiö. Myymme, markkinoimme ja valmistamme korkealaatuista ja vastuullisesti tuotettua sian-, naudan-, siipikarjan- ja lampaanlihaa, niistä valmistettuja tuotteita ja valmisruokia vahvoilla tuotemerkeillä. Asiakkaitamme ovat vähittäiskauppa-, food service-, teollisuus- ja vientisektorit. Kotimarkkinamme kattavat Suomen, Ruotsin, Tanskan ja Baltian. Viemme tuotteita lähes 50 maahan. HKScanin liikevaihto vuonna 2016 oli lähes 1,9 miljardia euroa ja työntekijöitä on noin 7 300. HKScanin tuotemerkkejä Suomessa ovat mm. HK ja Kariniemen. www.hkscan.com