Vaikka alkukesä on ollut poikkeuksellisen kylmä, ovat suomalaiset siirtyneet ruuanlaitossa sisätiloista ulos grillien ääreen. Jo kesän ensimmäisten, joskin säiden puolesta viileiden, viikkojen perusteella on nähtävissä yksi grillaustrendi ylitse muiden. Itse tehdyt hampurilaiset ovat villinneet suomalaiset.

- Olemme nähneet burgerivillityksen nousevan etenkin sosiaalisessa mediassa. Tämä ei ole yllätys. Burgereiden valmistaminen on hauskaa ruuanlaittoa, jossa kaikki ruokailijat voivat tuunata herkkunsa omien mieltymysten mukaisesti. Burgereissa voi helposti yhdistellä erilaisia makuja ja löytää suosikkinsa, kertoo HKScan Finlandin kategoria- ja markkinointijohtaja Anne Terimo.

hampurilainen_hires__1_.jpg

Pekoni on burgerin paras mauste

Burgerin peruselementit ovat perinteisesti sämpylä, pihvi, kasvikset, juusto ja erilaiset kastikkeet. Myös pekoni kuuluu monien burgereihin. Pihvi on perinteisesti jauhelihasta.
- Tämän kesän uutuustuotteistamme HK Slider miniburgerpihvit ovat osoittautuneet mainioksi ratkaisuksi monelle burgerikokille. Koko perheen makuun sopivissa pihveissä on hieman BBQ:n pyöreyttä suolan ja pippurin ryhdittämänä. HK Amerikan Pekoni® on yksi burgereiden perusraaka-aine, muistuttaa Terimo.

Paina kuoppa pihvin keskelle ennen grillaamista

Pihvin voi tehdä myös itse alusta alkaen. Burgerpihvin grillaaminen jauhelihasta onnistuu helposti, kun muistaa muutaman perussäännön. HKScan Finlandin kokki Tero Honkaniemi opastaa:

1. Aloita grillaamalla burgeriin ensin pekonit. Nosta grillaamisen jälkeen sivuun odottamaan.
2. Valitse burgerpihviin aina hiukan rasvaisempi, 17 % naudan jauheliha. Rasva pitää pihvin mehevänä. Vähärasvaisesta jauhelihasta tulee helposti liian kuiva pihvi. 400 g jauhelihapaketista tulee 3 – 4 pihviä.
3. Lisää jauhelihaan vain suolaa ja pippuria. Ei mitään muuta. Burgerpihvi on pelkkää lihaa.
4. Muotoile pihvistä hiukan sämpylää suurempi, litteä pihvi.
Vinkki: Paina pihvin keskelle kuoppa, niin että pihvi on keskeltä selvästi ohuempi kuin reunoilta. Saat lopputuloksena litteämmän pihvin. Grillatessa pihvi pullistuu keskeltä ja pienenee halkaisijaltaan.
5. Grillaa pihvit kuumassa grillissä. Laita grilliin kansi kiinni.
6. Käännä pihvi, kun pinta pisaroi reilusti. Lasta on paras työväline burgerpihvien grillaamisessa.
7. Pihvi on valmis, kun pinta taas reilusti pisaroi. Pihvin voi antaa hetken vetäytyä folion alla.
Vinkki: Jos laitat juuston pihvin päälle kääntämisen jälkeen, niin se sulaa sopivasti.
8. Lopuksi voit paahtaa nopeasti sämpylöille kauniin pinnan grillissä. Varo etteivät pala!

Reseptivinkki: Briossisämpylät HK Slider -pihveille

3 dl maitoa
1 tl kuivahiivaa
3 rkl sokeria
2 tl suolaa
n. 8 dl vehnäjauhoja
1 kananmuna
50 g pehmeää voita
1 kananmuna voiteluun

hk_slider_miniburgerpihvi.jpg

Kuumenna maito 42-asteiseksi ja sekoita siihen kuivahiiva, sokeri ja suola. Anna hiivan aktivoitua 5 minuuttia. Sekoita joukkoon kananmunat ja jauhot pienissä erissä. Vaivaa 10 minuuttia yleiskoneella tai 20 minuuttia käsin, kunnes taikina irtoaa kulhon reunoista. Vaivaa loppuvaiheessa taikinaan myös voi. Sipaise taikinan pinta öljyllä ja anna olla jääkaapissa yön yli tai huoneenlämmössä 2h. Kaada taikina jauhotetulle alustalle ja painele siitä ilma pois. Muotoile tangoksi ja leikkaa 16 tasakokoista palaa. Pyörittele pieniksi, sieviksi palloiksi ja anna kohota liinan alla 1 h. Riko kananmuna pieneen kulhoon ja vatkaa haarukalla joukkoon 2 rkl kylmää vettä. Voitele sämpylät seoksella ja paista 200-asteisesa uunissa n. 10–12 minuuttia, kunnes pinta on kauniin ruskea. Grillaa HK Slider -miniburgeripihvit ja täytä sämpylät mieliherkuillasi.

HKScan Finland Oy
Kategoria- ja markkinointijohtaja Anne Terimo, puh. 050 544 8710
Ruokasisällöntuottaja, kokki Tero Honkaniemi, puh. 040 553 7171
etunimi.sukunimi@hkscan.com