HKScan Oyj, tiedote medialle 21.8.2018

Huono satokausi uhkaa laskea suomalaisen lihantuotannon omavaraisuuden ennätyksellisen alas. Tästä syystä HKScan etsii jatkuvasti keinoja, joilla helpottaa vaikeuksissa olevan alkutuotannon tilannetta. Uusimpana toimenpiteenä yhtiö on avannut verkkopohjaisen kauppapaikan säilörehulle ja oljelle, jotta niukka sato saadaan mahdollisimman tehokkaasti hyödynnettyä.

”Avasimme uuden kauppapaikan säilörehulle ja oljelle. Karkearehupörssi tarjoaa ajantasaista tietoa myynnissä olevista karkearehueristä ja niiden sijainneista. Tässä kriisitilanteessa on erittäin tärkeää, että yksikään paali ei nyt mene hukkaan”, sanoo eläinhankinnasta ja tuottajapalveluista vastaava johtaja Pia Nybäck HKScanista.

Karkearehupörssiä ei ole rajattu pelkästään HKScanin tuottajille, vaan se on kaikkien tuottajien käytössä. Ilmoitus lisätään kartalle, josta muut tilat voivat selata lähellä olevia eriä. Karkearehupörssi on käyttäjälleen ilmainen. HKScan ei peri välityspalkkioita. Välityspaikka on osoitteessa: www.hkscanagri.fi/karkearehuporssi.

Suomalaisten kuluttamasta lihasta noin 80 prosenttia on tähän asti ollut kotimaassa tuotettua.

”Tämä on tarkoittanut sitä, että olemme voineet varmistua ruoan korkeasta laadusta kotimaisen tuotantoketjun maailmanluokan osaamisen takia. Nykykehityksellä omavaraisuus uhkaa Suomessa kuitenkin laskea ennätyksellisen alas. Ruotsissa oman tuotannon supistuminen tapahtui jo muutama vuosi sitten. Jos emme nopeasti Suomessa ratkaise alkutuotannon kannattavuuskriisiä, kuluttajien lautasella suomalainen liha korvautuu entistä useammin muualla tuotetulla”, Nybäck toteaa.

Luonnonvarakeskuksen (LUKE) mukaan kuluvan kesän sato on jäämässä Suomessa koko 2000-luvun pienimmäksi. Käytännössä tämä tarkoittaa kotieläintilan ruokintakustannusten merkittävää nousua. Lihan tuotantokustannukset kohoavat tämän seurauksena noin 10 prosenttia.

”Ruotsissa koko ruokaketju tekee yhdessä töitä kriisitilanteen pelastamiseksi. Ruotsin hallitus myönsi 120 miljoonan euron tukipaketin karjatiloille. Suomessa tarvittaisiin nyt vastaavanlaista päätöstä. Tuottajien lisäksi hallituksen päätöstä odottaa 300 000 ruokaketjun parissa työskentelevää suomalaista”, Pia Nybäck sanoo.

Esimerkkejä HKScanin toimenpiteistä tuottajien tukemiseksi kesällä 2018:

• Viljatorin lanseeraus yhdessä alan muiden toimijoiden kanssa
  • Tuottajien jatkuva neuvonta (mm. rehureseptien optimointi)
  • Karkearehupörssin lanseeraus
  • Suurimpien tuottajien rehutilanteen selvitys ja rehukomponenttien välitys tarvitseville
  • Rahoituksen tarjoaminen tuottajille rehun hankkimiseksi

Lisätiedot medialle:
HKScan Media Service Desk, p. 010 570 5700 ja communications@hkscan.com

Taustaa: Viisi faktaa kuivuudesta

HKScan on pohjoismainen liha- ja ruokayhtiö. Yli 7 300 ammattilaistamme palvelevat maailman vaativimpia kuluttajia ja varmistavat laadun koko tuotantoketjussamme – tilalta haarukkaan. HKScan valmistaa, markkinoi ja myy korkealaatuista ja vastuullisesti tuotettua sian-, naudan-, siipikarjan- ja lampaanlihaa sekä lihavalmisteita ja aterioita vahvoilla tuotemerkeillä, kuten HK®, Scan®, Rakvere®, Kariniemen®, Rose®, Pärsons® ja Tallegg®. Asiakkaitamme ovat vähittäiskauppa-, food service-, teollisuus- ja vientisektorit. Kotimarkkinamme kattavat Suomen, Ruotsin, Tanskan ja Baltian. Viemme tuotteita lähes 50 maahan. Vuonna 2017 HKScanin liikevaihto oli 1,8 miljardia euroa. Yhtiö on Euroopan johtavia liha- ja ruokayhtiöitä. www.hkscan.com