Kuivuus on nostanut merkittävästi suomalaisen lihantuotannon kustannuksia ja sen seurauksena eläinten kotimaisesta rehusta on pulaa. Tämä uhkaa kiihdyttää suomalaisen alkutuotannon hiipumista ja vaikuttaa kotimaisen lihantuotannon omavaraisuuteen.

”Suomalaisten kuluttamasta lihasta noin 80 prosenttia on tähän asti tuotettu kotimaassa. Mikäli omavaraisuus laskee alle 70 prosentin, uhkaa se jo huoltovarmuutta. Kuluttajalle tämä tarkoittaisi lautasella olevan lihan alkuperän korvautumista yhä useammin ulkomailla tuotetulla lihalla. Me haluamme säilyttää suomalaisen lihan kuluttajien lautasilla, koska suomalainen lihantuotanto on maailman kärkeä niin laadussa kuin vastuullisuudessa. Valitsemalla kotimaisen tuotteen kuluttaja tukee samalla suomalaista alkutuotantoa”, kuvaa Suomen markkina-alueesta vastaava johtaja Kati Rajala HKScanista.

HKScanin arvion mukaan viljasato on jäämässä 35–60 prosenttia ja säilörehusato 50–60 prosenttia normaalia pienemmäksi. Viljan hinnan kallistumisen vuoksi yhtiö arvioi lihantuotannon kustannusten kohoavan merkittävästi.

”Tilanne on erittäin vakava ja teemme HKScanissa kaikkemme tuottajien tukemiseksi tässä vaikeassa tilanteessa. Toivottavasti kaikki ketjun toimijat ottavat tilanteen huomioon”, Rajala toteaa.

On tärkeää, että koko ruokaketju löytää yhdessä keinot akuutin tilanteen helpottamiseksi. Hallituksen päätös yhteensä lähes 90 miljoonan euron toimista maatalouden hyväksi oli oikea toimenpide, mutta se ei yksinään riitä. Suomalaiset kuluttajat haluavat kotimaisia elintarvikkeita ja lihaa lautasilleen. Esimerkiksi Ruotsissa koko ruokaketju tekee yhdessä töitä kriisitilanteen helpottamiseksi”, sanoo Rajala.

HKScanin toimenpiteitä maatalouden ahdingon helpottamiseksi syksyllä 2018

HKScan on käynnistänyt useita toimia vastuullisen ja korkealaatuisen suomalaisen lihantuotannon akuutin tilanteen helpottamiseksi. Tukitoimenpiteiden toivotaan auttavan siinä, että tuottajat eivät päätyisi ratkaisuihin, joilla tuotantoa ja eläinmäärää karsitaan rehun puutteen tai sen kallistumisen vuoksi. HKScan hankkii liharaaka-aineensa ensisijaisesti omilta sopimustuottajiltaan. HK®- ja Kariniemen® -merkkisissä tuotteissa käytetään aina suomalaista lihaa. Ratkaisuja vaikeaan tilanteeseen on etsitty myös yhdessä vähittäiskaupan kanssa.

• HKScan lanseerasi karkearehupörssin ja siihen liittyvän logistiikkapörssin, jotka tehostavat rehujen kuljetusten järjestämistä sekä nautatilojen rehun hankintaa ja myyntiä.

• HKScan on osakkaana sähköises Viljatori-kauppapaikassa.

• HKScan on hankkinut viljaa välitettäväksi maakunnasta sitä tarvitseville ja valmistellut viljan tuonnin aloittamista.

• HKScan on ylläpitänyt nautatilallisille suunnattua neuvonnallista blogia, jolla kannustetaan ja neuvotaan tuottajia rehun teossa, minkä lisäksi yhtiö on viestinyt viherryttämispinta-alan hyötykäytöstä.

• Mikäli tarvetta ilmenee, HKScan on päättänyt priorisoida rehun puutteesta kärsiviä tiloja teuraskuljetusten suunnittelussa.

• HKScan tarjoaa tilakohtaista neuvontaa mm. vaihtoehtoisissa ruokintaratkaisuissa, joista esimerkkejä ovat muun elintarviketeollisuuden sivujakeiden käytön maksimointi (OVR, herajakeet) ja rehureseptien optimointi tiloilla käytettävissä olevien rehukomponenttien mukaan

• Lisäksi tuottajille on tarjottu HKScanin Rehurahoitusta kilpailukykyisellä korolla

• HKScanin valmistamia Pirkka-tuotteita on mukana Keskon ”Tuottajille kiitos -kampanjassa.

Lisätiedot medialle:
HKScan Media Service Desk, p. 010 570 5700 ja communications@hkscan.com

Taustaa: Viisi faktaa kuivuudesta
HKScanin tiedote 21.8.2018:
HKScanin uusi rehupörssi helpottaa säilörehun ja oljen kauppaa
MTK 22.8.2018:
Haaste yhteisiin karkearehutalkoisiin
HKScanin tiedote 17.7.2018: Raju rakennemuutos käynnissä suomalaisessa lihantuotannossa

HKScan on pohjoismainen liha- ja ruokayhtiö. Yli 7 300 ammattilaistamme palvelevat maailman vaativimpia kuluttajia ja varmistavat laadun koko tuotantoketjussamme – tilalta haarukkaan. HKScan valmistaa, markkinoi ja myy korkealaatuista ja vastuullisesti tuotettua sian-, naudan-, siipikarjan- ja lampaanlihaa sekä lihavalmisteita ja aterioita vahvoilla tuotemerkeillä, kuten HK®, Scan®, Rakvere®, Kariniemen®, Rose®, Pärsons® ja Tallegg®. Asiakkaitamme ovat vähittäiskauppa-, food service-, teollisuus- ja vientisektorit. Kotimarkkinamme kattavat Suomen, Ruotsin, Tanskan ja Baltian. Viemme tuotteita lähes 50 maahan. Vuonna 2017 HKScanin liikevaihto oli 1,8 miljardia euroa. Yhtiö on Euroopan johtavia liha- ja ruokayhtiöitä. www.hkscan.com