Ruotsalaiskuluttajille tarjotaan nyt ensimmäistä kertaa Kanalassa kuoriutunut -tuotantomallilla tuotettuja tuotteita, joiden tuotantoketju tilalta haarukkaan varmistaa korkean laadun lisäksi eläinten hyvinvoinnin ja tuoteturvallisuuden.

”Ruotsalaiskuluttajat ovat vaativia ruoan laadun ja alkuperän suhteen. Olen iloinen, että voimme vastata ruotsalaiskuluttajien odotuksiin HKScanin suomalaisilla tuotteilla ja tuoda kasvaville broilermarkkinoille vastuullisesti tuotettuja Karinäs®-tuotteita. Samalla lanseeraamme ensimmäisenä Ruotsissa kanalassa kuoriutunut -tuotantomallilla tuotetut tuotteet. Odotuksemme ovat korkealla ja vastaanotto kuluttajilta on ollut rohkaisevaa. Kuluttajat ovat olleet tärkeässä roolissa uuden konseptin kehittämisessä”, toteaa Sofia Hyleén Toresson, Ruotsin markkina-alueesta HKScanissa vastaava johtaja.

Ruotsiin vietävien tuotteiden siipikarjanliha on peräisin HKScanin noin 80 sopimustilalta, jotka sijaitsevat pääosin Satakunnassa ja Varsinais-Suomessa. Korkeaan laatutasoon sitoutuneet Kariniemen®-tuottajat ovat kehittäneet tuotantoa määrätietoisesti vuodesta 1966 lähtien. Tästä hyvänä osoituksena on, että Kariniemen® -broilerit on kasvatettu täysin ilman antibiootteja vuodesta 2009, tuotanto on salmonellavapaata ja kampylobakteerin esiintyminen on vähäistä. Osa tiloista on ottanut ensimmäisten joukossa koko maailmassa käyttöön Kanalassa kuoriutunut -toimintamallin.

Uusia mahdollisuuksia koko arvoketjulle

”Ruotsalaiskuluttajien lautasilla merkittävässä roolissa ovat edelleen pakasteena Euroopan ulkopuolelta tuodut broilertuotteet. Ruotsin markkinalla suomalainen Karinäs on uusi, korkealuokkainen ja vastuullisesti tuotettu vaihtoehto. Viennin aloittaminen on vahva osoitus uudistetun strategiamme toimivuudesta ja siitä, että saamme merkittäviä liiketoimintahyötyjä toimimalla yhtenä HKScan-tiiminä yli maarajojen. Kasvuhaluisille suomalaistuottajille Ruotsin viennin käynnistyminen tarjoaa tulevaisuudessa uusia mahdollisuuksia, joten viennin avautuminen on koko arvoketjulle merkittävä asia”, sanoo Heli Arantola, HKScanin kategorioista ja konsepteista vastaava johtaja.

Ruotsiin vietävät tuotteet valmistetaan HKScanin Rauman yksikössä. Alansa modernein yksikkö Euroopassa ja suomalaisen alkutuotannon korkea osaaminen mahdollistavat yhdessä entistä innovatiivisempien ja vastuullisempien tuotteiden lanseeraamisen HKScanin asiakkaille koti- ja vientimarkkinoilla.

Broilerinlihan kulutus on vakaassa kasvussa niin Ruotsissa kuin Suomessakin, mutta molemmissa maissa kulutetaan broilerinlihaa vähemmän kuin EU-alueella keskimäärin. Ruotsissa kulutetusta broilerinlihasta vain noin 60 prosenttia on kotimaassa tuotettua, kun Suomessa vastaava luku on noin 80 prosenttia. Kariniemen®-tuotteet on vuodesta 1996 alkaen valmistettu aina suomalaisesta lihasta.

HKScan on määritellyt strategiseksi tavoitteekseen kasvattaa liiketoimintaa siipikarjanlihakategoriassa.

Lisätietoa:

8.11.2017 HKScan kehittää Kariniemen® kananpoikien hyvinvointia: Ei enää muuttoja: kananpojat kuoriutuvat kanalassa

Kana on nyt in – terve ja turvassa

Kanalassa kuoriutunut -video: https://www.youtube.com/watch?v=uGhCzyI3EQQ

Faktoja Kanalassa kuoriutunut -toimintamallista

• Kariniemen-tuottajat ottivat mallin käyttöön ensimmäisten joukossa maailmassa vuosi sitten.

• Untuvikot kuoriutuvat kanalassa erillisten hautomoiden sijaan. Uuden menetelmän ansiosta broilerit eivät kuoriutumisensa jälkeen muuta. Untuvikoilla on tarjolla ruokaa ja juomaa heti kuoriutumisensa jälkeen.

• Kuljetusten vähentäminen ja ravinnon saannin varmistaminen parantavat merkittävästi untuvikkojen hyvinvointia ja elämää.

Suomalaisen tuotantomme vahvuuksia:

• HKScanin tilalta haarukkaan -ketjussa sopimustuottajat tunnetaan henkilökohtaisesti, eikä välikäsiä ole.

• Suomalainen eläintuotanto on maailman kärkeä eläinten hyvinvoinnissa ja laadussa. Esimerkiksi broilereiden nokkia ei typistetä, parvia ei harvenneta ja käytössä on all in / all out -menetelmä*, jalkapohjaterveys on hyvällä tasolla, laadukasta rehua ja vettä on aina saatavilla. * kananpojat saapuvat, kasvavat ja lähtevät aina samaan aikaan. Koko kanala tyhjennetään, puhdistetaan ja desinfioidaan erien välillä.

• Suomessa on erinomainen tuotantoeläinten terveydenhuolto.
  • HKScanin broilereita ei ole lääkitty antibiooteilla vuoden 2009 jälkeen ja kasvuhormonien käyttö on kielletty.

• Tuotantoeläinten sairauksia ennaltaehkäistään Suomessa tehokkaasti, minkä vuoksi maassa ei esiinny vakavia, tarttuvia eläintauteja. Lisäksi Suomella on salmonellavapaastatus ja kampylobakteerin esiintyminen on vähäistä.

Lisätiedot medialle:
HKScan Media Service Desk, p. 010 570 5700 ja communications@hkscan.com

HKScan on pohjoismainen liha- ja ruokayhtiö. Yli 7 300 ammattilaistamme palvelevat maailman vaativimpia kuluttajia ja varmistavat laadun koko tuotantoketjussamme – tilalta haarukkaan. HKScan valmistaa, markkinoi ja myy korkealaatuista ja vastuullisesti tuotettua sian-, naudan-, siipikarjan- ja lampaanlihaa sekä lihavalmisteita ja aterioita vahvoilla tuotemerkeillä, kuten HK®, Scan®, Rakvere®, Kariniemen®, Rose®, Pärsons® ja Tallegg®. Asiakkaitamme ovat vähittäiskauppa-, food service-, teollisuus- ja vientisektorit. Kotimarkkinamme kattavat Suomen, Ruotsin, Tanskan ja Baltian. Viemme tuotteita lähes 50 maahan. Vuonna 2017 HKScanin liikevaihto oli 1,8 miljardia euroa. Yhtiö on Euroopan johtavia liha- ja ruokayhtiöitä. www.hkscan.com