Hämeen poliisi on tiedottanut, ettei HKScanin eläinkuljetuksessa ja eläinten siirrossa 30.10. ole syytä epäillä rikosta, eikä esitutkintaa asiassa näin ollen toimiteta. Poliisi on päättänyt asian tutkinnan. Hämeen poliisi käynnisti asiaa koskevan esiselvityksen, koska HKScanin Forssan yksikön ohi kulkenut henkilö kertoi 30.10.2018 kiinnittäneensä huomiota sikakuorman purkamisen yhteydessä kuulemiinsa koviin ääniin. Ohikulkijan kertomus sosiaalisessa mediassa on herättänyt runsaasti huomiota.

Eläinten hyvä kohtelu kaikissa tilanteissa on HKScanille tärkeää

”Eläinten hyvä kohtelu läpi koko ketjun on HKScanille erittäin tärkeää ja suhtaudumme asiaa koskeviin palautteisiin vakavasti. Selvitimme Forssan tapahtumat perusteellisesti heti palautteen saatuamme niin kyseisen pitkäaikaisen kuljetusyrittäjän, HKScanin oman henkilöstön kuin tilannetta valvoneen Eviran tarkastuseläinlääkärin kanssa. Kyseisestä purkutilanteesta on myös valvontakameran videotallenne. Poliisin ratkaisu oli odottamamme mukainen”, sanoo Pia Nybäck, HKScanin eläinhankinnasta ja alkutuotannosta vastaava johtaja.

Eläinten käsittely Suomessa on erittäin tarkkaan säänneltyä ja valvottua. Valvonta perustuu omavalvontaan ja jatkuvaan viranomaisvalvontaan. HKScanilla on selkeät ohjeet ja vaatimukset sekä omille että eläinkuljetusyhtiöiden henkilökunnalle siitä, miten eläimiä käsitellään ja miten niiden kanssa toimitaan. HKScanin kaikissa teurastamoissa on tallentavat valvontakamerat eläinten hyvinvoinnin varmistamiseksi. Näin on myös Forssassa sikojen purkualueella.

Sosiaalisessa mediassa on helppo jakaa harhaanjohtavaa informaatiota

Asiaan liittynyt kohu osoittaa, miten helppoa virheellisen tiedon jakaminen sosiaalisessa mediassa on. Tieto HKScaniin liittyneestä epäilystä levisi nopeasti 30. lokakuuta.

”Tieto sosiaalisessa mediassa levisi vauhdilla, vaikka yhdessä valvovan viranomaisen kanssa toimme nopeasti esille faktoja tapahtuneesta. Osana viestintäämme julkaisimme myös otteen videotallenteesta kyseisestä purkutilanteesta. Pidämme sosiaalisessa mediassa syntynyttä kohua valitettavana erityisesti eläinten kanssa toimivien ammattilaistemme kannalta. Siksi on tärkeää, että tapaus on nyt selvitetty. Meillä kaikilla sosiaalisen median käyttäjillä on iso vastuu siinä, millaista tietoa julkaisemme ja jaamme sekä millaisilla motiiveilla”, sanoo viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Mikko Saariaho HKScanista.

Me HKScanissa jatkamme edelleen hyvää työtä eläinten parissa ja olemme ylpeitä siitä, että olemme mukana tuottamassa laadukasta suomalaista ruokaa, vastuullisesti. Kiitämme saamistamme palautteista. Eläinten hyvinvointi on tärkeä asia ja suhtaudumme siihen erittäin vakavasti. Tutkimme eläinten hyvinvointiin liittyvät mahdolliset epäilyt jatkossakin tarkasti.

Lisätietoa eläinten hyvinvoinnista:

Lisätiedot medialle: HKScan Media Service Desk, p. 010 570 5700 ja communications@hkscan.com

HKScan on pohjoismainen liha- ja ruokayhtiö. Yli 7 300 ammattilaistamme palvelevat maailman vaativimpia kuluttajia ja varmistavat laadun koko tuotantoketjussamme – tilalta haarukkaan. HKScan valmistaa, markkinoi ja myy korkealaatuista ja vastuullisesti tuotettua sian-, naudan-, siipikarjan- ja lampaanlihaa sekä lihavalmisteita ja aterioita vahvoilla tuotemerkeillä, kuten HK®, Scan®, Rakvere®, Kariniemen®, Rose®, Pärsons® ja Tallegg®. Asiakkaitamme ovat vähittäiskauppa-, food service-, teollisuus- ja vientisektorit. Kotimarkkinamme kattavat Suomen, Ruotsin, Tanskan ja Baltian. Viemme tuotteita lähes 50 maahan. Vuonna 2017 HKScanin liikevaihto oli 1,8 miljardia euroa. Yhtiö on Euroopan johtavia liha- ja ruokayhtiöitä. www.hkscan.com