Kariniemen® -broilertuotannossa ei ole käytetty antibiootteja kymmeneen vuoteen. Tämä on ollut mahdollista tuotannon korkean laatutason ja tuottajien määrätietoisen kehitystyön ansiosta. Tuotanto on lisäksi salmonellavapaata ja kampylobakteerin esiintyminen on vähäistä.

”Hyvät olosuhteet yhdistettynä tasapainoiseen ruokintaan ja tiukkaan tautisuojaukseen sekä all in / all out -menetelmään* johtavat terveisiin ja hyvinvoiviin kananpoikiin, jotka eivät sairasta. Tämä myös tarkoittaa sitä, että kananpoikia ei tarvitse juurikaan lääkitä. Viimeisimmästä Kariniemen® Kananpojan antibioottilääkityksestä on kulunut jo kymmenen vuotta!”, kertoo HKScanin siipikarjan terveydenhuoltoeläinlääkäri, eläinlääketieteen tohtori Leena Pohjola.

Kariniemen® Kananpojat kasvavat aina vapaana lattialla puhtaan turvepehkukerroksen päällä. Kariniemen kotitilojen tuottajat huolehtivat päivittäin kananpojan ikään sopivista olosuhteista, kuten kanalan lämpötilasta ja kosteudesta. Rehua ja vettä on linnuille aina vapaasti saatavilla. Ravinnokseen kananpojat saavat valmiin rehuseoksen lisäksi kotimaista kokonaista vehnänjyvää, mikä tekee hyvää sekä kananpojan suolistolle että nokalle. Kanaloissa on myös erilaisia virikkeitä, sekä suurimmassa osassa tätä nykyä myös orret.

”Kanalan tautisuojaus ja tuotantohygienia ovat erittäin tiukat – tämän vuoksi kuka tahansa ei voi saapastella kanalaan kananpoikia tervehtimään”, toteaa Pohjola.

Untuvikkoja.jpg

Suomalaisen tuotannon vahvuuksia

HKScanin tilalta haarukkaan -ketjussa sopimustuottajat tunnetaan henkilökohtaisesti, eikä välikäsiä ole. Kariniemen® kotitiloihin voi tutustua täällä.

Suomalainen eläintuotanto on maailman kärkeä eläinten hyvinvoinnissa ja laadussa. Esimerkiksi broilereiden nokkia ei typistetä, parvia ei harvenneta ja käytössä on all in / all out -menetelmä*, jalkapohjaterveys on hyvällä tasolla, laadukasta rehua ja vettä on aina saatavilla.

Tyhjennys_ja_pesu_small.jpg

Suomessa on erinomainen tuotantoeläinten terveydenhuolto. Tuotantoeläinten sairauksia ennaltaehkäistään Suomessa tehokkaasti, minkä vuoksi maassa ei esiinny vakavia, tarttuvia eläintauteja. Lisäksi Suomella on salmonellavapaastatus ja kampylobakteerin esiintyminen on vähäistä. Myös kasvuhormonien käyttö on kielletty. Kaikissa HKScanin tuotantomaissa antibioottien käyttö on alhaisella tasolla, myös globaalisti verrattuna. Lue lisää

Kariniemen® -tuotteiden siipikarjanliha on aina suomalaista. Kananpojat ovat kotoisin noin 80 sopimustilalta, jotka sijaitsevat pääosin Satakunnassa ja Varsinais-Suomessa.

* kananpojat saapuvat, kasvavat ja lähtevät aina samaan aikaan. Koko kanala tyhjennetään, puhdistetaan ja desinfioidaan erien välillä.

Lisätietoa:

HKScanin vastuullisuusfakta - Eläinten terveys ja hyvinvointi: Siipikarja.

1.2.2019: Jussi Oittisen broileritila säästää tuulivoima- ja bioenergiaratkaisuilla 350 henkilöauton vuosipäästöt

1.2.2019: Vuoden tuottajat - Tunnustusta eläinten hyvinvoinnista, maatilojen aktiivisesta kehittämisestä ja ympäristövaikutusten pienentämisestä

Vuoden broilertilan esittelyvideo

Tilatekoja: Laaksosen tilan uusi kasvattamo parantaa energiatehokkuutta ja bioturvallisuutta

Kana on nyt in – terve ja turvassa

Lisätietoja: HKScan Media Service Desk p. 010 570 5700 tai sähköpostitse communications@hkscan.com

www.hkscan.com www.hk.fi   www.kariniemen.fi Twitter @HKScanFinland

HKScan on pohjoismainen liha- ja ruokayhtiö. Lähes 7 200 ammattilaistamme palvelevat maailman vaativimpia kuluttajia ja varmistavat laadun koko tuotantoketjussamme – tilalta haarukkaan. HKScan valmistaa, markkinoi ja myy korkealaatuista ja vastuullisesti tuotettua sian-, naudan-, siipikarjan- ja lampaanlihaa sekä lihavalmisteita ja aterioita vahvoilla tuotemerkeillä, kuten HK®, Scan®, Rakvere®, Kariniemen®, Rose®, Pärsons® ja Tallegg®. Asiakkaitamme ovat vähittäiskauppa-, food service-, teollisuus- ja vientisektorit. Kotimarkkinamme kattavat Suomen, Ruotsin, Tanskan ja Baltian. Viemme tuotteita lähes 50 maahan. Vuonna 2018 HKScanin liikevaihto oli 1,7 miljardia euroa.