Porsaanlihan kysyntä oli laskenut Suomessa 2010-luvulle tultaessa. HKScanissa asiaan haluttiin muutosta pureutumalla kysynnän laskun syihin ja aloittamalla mittava kehitystyö. Kuluttajat toivoivat muutosta porsaanlihan terveellisyyteen, makuun ja mureuteen. Kehitystyötä tehtiin yhdessä sopimustilojen kanssa avoimin mielin ja perinteisiä toimintatapoja kyseenalaistaen. Porsaanlihan ominaisuuksien parantamiseen tähdännyttä tutkimustyötä oli jo tehty pitkään eri puolilla maailmaa, mutta ravitsemuksellinen läpimurto antoi tuolloin vielä odottaa itseään. HKScan löysi ratkaisun pehmeiden rasvojen lisäämisestä porsaiden ruokavalioon.

”Innovatiivisessa Rypsiporsas® -konseptissa porsaan ruokavaliossa on pehmeitä rasvoja suomalaisesta rypsistä, minkä vuoksi lihan rasvakoostumus muuttuu pehmeämmäksi ja sisältää omega-3-rasvahappoja. Liha on maukkaampaa, mureampaa ja täyttää rasvan laadun suhteen hyvin suomalaiset ravintosuositukset ”, sanoo HKScanin ravitsemusasiantuntija Soile Käkönen, joka on osallistunut HK Rypsiporsas® -kehityshankkeeseen alusta alkaen.

Maukas ja murea vaihtoehto

HKScan toi pehmeää rasvaa ja omega-3-rasvahappoa sisältävän HK Rypsiporsas® -lihan markkinoille 10 vuotta sitten helmikuussa 2011. Tuoteuutuus sai hyvän vastaanoton kuluttajilta. Innovaation kansanterveydelliset edut huomattiin myös nopeasti, ja jo vuonna 2012 Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) myönsi HKScanille Kansanterveyspalkinnon valtakunnallisesti merkittävästä kansanterveyttä edistävästä toiminnasta. Tunnustuksen perustana oli työ, jota yhtiössä oli tehty kovan rasvan ja suolan vähentämiseksi tuotteissa. Kuten tiedetään kova rasva ja suola lisäävät muun muassa sydän- ja verisuonitautien riskiä.

HK Rypsiporsas ylikypsä uunikylki_2_raj.jpg

Kansainvälisesti palkittu antibiootiton vientituote

Vuosi 2017 toi tullessaan kansainvälistä huomiota HK Rypsiporsas®-innovaatiolle. Lähipeltojen viljalla, rypsillä ja kotimaisilla palkokasveilla ilman soijaa ja antibiootteja kasvanut porsaanliha voitti tuolloin arvostetun Euroopan Osuustoimintajärjestö Copa Cogecan järjestämän kansainvälisen innovaatiokilpailun. Voitto tuli Omega-3 Pork, No Antibiotics Ever -porsaanlihalla, joka perustuu HK Rypsiporsas® -lihaan. Lisäksi Lidl palkitsi tuotteen kunniamaininnalla elintarvikealan vientikilpailussaan Suomessa samana vuonna.

”Kansainvälinen arvostus näkyy myös siinä, että HK Rypsiporsas® -lihaa viedään tällä hetkellä Kiinaan. Kiinalaisessa ruokakulttuurissa porsaanliha on erityisen arvostettua, ja sen laadusta ollaan erittäin tarkkoja”, kertoo HKScanin Suomen lihaliiketoiminnasta ja markkinoinnista vastaava johtaja Mikko Järvinen.

Tavoitteena hiilineutraalius koko ruokaketjussa

HKScanin tavoitteena on koko ruokaketjun hiilineutraalius. Tämän edistämiseksi HK Rypsiporsas®-eläimen hiilijalanjälki pellolta tuotantolaitoksen portille on myös selvitetty tilakohtaisesti jo useampana vuonna peräkkäin. Työ mahdollistaa systemaattiset toimenpiteet hiilijalanjäljen alentamiseksi koko ruokaketjussa. Laskettu hiilijalanjälki on keskimäärin 3,3 kilogrammaa CO2e eläimen elopainokiloa kohden ja se sisältää muun muassa rehun, lantajärjestelmän, energian, kuivikkeen, ruoansulatuksen ja kuljetusten ilmastovaikutukset. Luku on selkeästi matalampi kuin muualla Euroopassa tuotetulla porsaanlihalla.

”Jatkamme nyt yhdessä tilojen kanssa työtä HK Rypsiporsas® -ketjun hiilijalanjäljen keventämiseksi edelleen osana kattavaa työtämme hiilineutraaliuden saavuttamiseksi koko tuotantoketjussa Zero Carbon ilmastosuunnitelmamme mukaisesti”, sanoo Mikko Järvinen.

HK Rypsiporsas® - virstanpylväät:

• 2/2011: Lanseeraus Suomessa
  • 9/2012: Sisarkonseptin Svenskt Rapsgris lanseeraus Ruotsissa
  • 11/2012: THL:n Kansanterveyspalkinto 2012 HK Ruokatalolle sydänterveyttä kohentavasta toiminnasta (HK Rypsiporsas® ja suolan vähennys).
  • 4/2014: GMO-vapaus. Rehun GMO-vapaus mahdollistuu, kun ruokinnassa käytetty valkuaisen lähde – soija korvataan rypsillä ja muilla kotimaisilla valkuaisen lähteillä kuten herneellä ja härkäpavulla.
  • 1/2016: lanseeraus Hongkongissa
  • 7/2017: Antibioottivapaus. HKScan on käynnistänyt antibioottivapaasti kasvatetun sianlihan tuotannon Suomessa. Ensimmäinen erä 100-prosenttisesti ilman antibiootteja kasvatettua HK Rypsiporsas® -lihaa tuotiin markkinoille heinäkuussa 2017.
  • 10/2017: Lidl Viedään Suomi-ruoka maailmalle! -kilpailun Suomalaisen raaka-aineen käytön kunniamaininta antibioottivapaalle HK Rypsiporsas® lihalle
  • 11/2017: Kansainvälisen ”4th Edition of the European Award for Cooperative Innovation” innovaatiokilpailun voitto antibioottivapaalle HK Rypsiporsas® -lihalle
  • 1/2019: HK Rypsiporsas® -liha Kiinassa Alibaban arvostetun Hema-ketjun valikoimiin
  • 9/2019: VTT laski Rypsiporsas®-eläimen hiilijalanjäljen tilalta tuotantolaitokselle. HK Rypsiporsaan laskettu hiilijalanjälki tiloilla on keskimäärin 3,3 kg CO2e eläimen elopainokiloa kohden. Luku on reilusti pienempi, kuin vastaava luku muualla Euroopassa kasvatetuille sioille, joiden rehussa on soijaa.
  • 5/2020: EU PIG -innovaatioryhmän 2020 Grand Prix -voitto MTY Alakukun HK Rypsiporsas® -tilalle vastuullisuuden lisääminen sikatilalla -kategoriassa.
  • 2/2021: HK Rypsiporsas® 10 vuotta. Työ HKScanin ruokaketjun hiilineutraaliustavoitteen eteen jatkuu Zero Carbon -ilmastosuunnitelman mukaisesti.

HK_Rypsiporsas_10v_aikajana_vaaka_raj.jpg

Aiheesta lisää:

Katso video - HK Rypsiporsas®: Terhakkaasti kiehkuralla oleva saparo on sian hyvinvoinnin merkki. Amanda ja Matilda Onnela kertovat videolla, miten Lehtovaaran tilalla huolehditaan sikojen hyvinvoinnista.

Juha Kakkurin Menestysresepti-podcast: Menestysresepti-podcast osa 29. HK Sinisen Lenkin ja HK Rypsiporsaan tarinat. Vieraina HKScanin Marika Rikkonen ja Mikko Järvinen | Supla

•    Lihaliiketoiminnasta ja markkinoinnista vastaava johtaja Mikko Järvinen, HKScan Suomi, puh. 010 570 2381, mikko.jarvinen@hkscan.com

•    HKScan Media Service Desk p. 010 570 5700 tai sähköpostitse communications@hkscan.com

Instagram: @hk_fi #hookoo #ruokailoa