Päivittäin on hyvä syödä säännöllisin väliajoin terveellinen ateria, esimerkiksi aamupala, lounas ja päivällinen sekä tarvittaessa 1–2 välipalaa. Näin meitä ohjeistetaan suomalaisissa ravitsemussuosituksissa. Välipalat rytmittävät hektistä elämäntapaa yhä enemmän. Aterioita syödään vähemmän ja harvemmin kuin ennen, aterioita korvataan aiempaa useammin välipaloilla. Välipalojen syöminen on lisääntynyt pandemian aikana entisestään.*)

Vuosi sitten Suomalainen menestysresepti -kilpailun voitti Leipomo Rostenin Rostis, jonka makumaailma on peräisin välipalojen ykkössuosikista, riisipiirakasta. HKScanin ja Leipomo Rostenin kaupallisen yhteistyön myötä Rostis saa nyt rinnalleen kaksi uutta makua: kana-kauran ja kinkku-pekonin.

Välipalojen syöminen on lisääntynyt koronapandemian aikana

Syöminen on muuttunut ja uusien sukupolvien aikuistuessa muuttuu entisestään. Puhutaan välipalaistumisesta, jolla tarkoitetaan sitä, että yhä useammat korvaavat aterioita välipaloilla. Pandemia-aika on kiihdyttänyt kehitystä. Pohjoismaisen tutkimuksen mukaan 15 prosenttia suomalaisista kertoo lisänneensä välipalojen syömistä koronapandemian aikana.*)

• Eniten välipalojen syömistä ovat lisänneet nuoret 18 - 24 -vuotiaat, joista peräti 80 prosenttia kertoo korvaavansa tyypillisesti vähintään yhden aterian viikossa välipaloilla, kertoo HKScanin ravitsemusasiantuntija Soile Käkönen.

Välipalat kuuluvat terveelliseen ruokavalioon, napostelu ei. Jatkuva napostelu heikentää ruokavalion ravitsemuksellista laatua, vaikeuttaa painonhallintaa eikä ole hampaiden terveydenkään kannalta hyvä. Suositusten mukaiset välipalat sen sijaan täydentävät hyvin monipuolista ruokavaliota.

• Hyvässä välipalassa on tuoreita kasviksia, jotain proteiinin lähdettä ja kuitua. Välipalankin koostamisessa voi ajatella lautasmallin jaottelua: puolet kasviksia, neljäsosa proteiinia ja neljäsosa kuitupitoista viljaa, muistuttaa Käkönen.

Rostis saa kaksi uutta makua valmisruokahyllyyn

Tyypillinen välipala on usein helposti mukaan otettava ja kätevästi liikkuessakin syötävä, sopivan pieni, mutta kuitenkin täyttävä. Välipalojen suosikkilistan kärjessä on jo vuosia ollut perinneherkkumme, riisipiirakka. Vuosi sitten Leipomo Rosten loi Rostiksen, jonka makumaailma on lähtöisin riisipiirakasta munavoilla. Ruiskuoren sisällä on herkullinen riisipuurotäyte, voita ja kananmunaa.

• Rostiksesta tuli hetkessä suomalaisten välipalasuosikki. Aloittamamme kumppanuuden myötä Rostis saa nyt kaksi uutta makuvaihtoehtoa. Uudet tuotteet ovat HK Rukiinen Rostis Kana-kaura ja HK Rukiinen Rostis Kinkku-pekoni. Uudet HK Rukiiset Rostikset on pakattu kahden kappaleen pakkaukseen ja ne löytyvät kaupan valmisruokahyllystä. Ne on helppo lämmittää esimerkiksi leivänpaahtimessa, kertoo Laura Parkkinen, HKScanin aterioiden ja välipalojen kategoriapäällikkö Suomessa.

Yhteistyö laajentaa HKScanin tuotevalikoimaa kasvavassa segmentissä

Nyt aloitetun kaupallisen yhteistyön myötä HKScanin tuotevalikoima laajenee ja Leipomo Rosten saa HKScanista vahvan myyjän ja jakelijan yhtiöiden yhdessä kehittämille uusille välipaloille.

Syyskuussa kauppoihin tulevat uudet HK Rukiiset Rostikset valmistetaan Turussa Leipomo Rostenin tiloissa ja toimitetaan asiakkaille HKScanin myynti- ja jakeluverkoston kautta. Tuotteissa käytettävä porsaan-, naudan- ja broilerinliha on 100 % suomalaista lihaa HKScanin sopimustuottajilta.

*) Tutkimuksen toteutti markkinatutkimusyhtiö Yougov ja siihen vastasi Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa kussakin 1 000 henkilöä.

Kuvat:

• HK Rukiinen Rostis Kana-kaura, pakkauskuva

• HK Rukiinen Rostis Kinkku-pekoni, pakkauskuva

Liitteenä olevassa tuotetiedotteessa on muun muassa hintatiedot.

• Ravitsemusasiantuntija Soile Käkönen, HKScan Suomi, puh. 010 570 2444, soile.kakonen@hkscan.com

• Aterioiden ja välipalojen kategoriapäällikkö Laura Parkkinen, HKScan Suomi, puh. 044 5152 348, laura.parkkinen@hkscan.com
  • Markkinointijohtaja Mikko Järvinen, HKScan Suomi, puh. 010 570 2381, mikko.jarvinen@hkscan.com
  •  HKScan Media Service Desk p. 010 570 5700 tai communications@hkscan.com

www.hkscan.com   www.hk.fi
Twitter @HKScanFinland
Instagram @hk_fi

#hookoo

Me HKScanissa teemme elämästä maistuvampaa – tänään ja huomenna. Strateginen tavoitteemme on kasvaa monipuoliseksi ruokataloksi. Vastuullisesti tuotetut ja herkulliset tuotteemme ovat osa kuluttajien moninaisia ruokahetkiä arjessa ja juhlassa. Noin 7000 ammattilaisemme joukko tekee paikallisesti tuotettua ruokaa yli sadan vuoden kokemuksella. Meille HKScanissa vastuullisuus on konkreettisia tekoja koko ruokaketjussa ja jatkuvaa parantamista. Olemme asettaneet tavoitteeksemme hiilineutraalin ruokaketjun maatiloilta kuluttajille vuoden 2040 loppuun mennessä osana Zero Carbon -hankettamme. Kotimarkkinoitamme ovat Suomi, Ruotsi, Baltia ja Tanska. Tunnettuja tuotemerkkejämme ovat HK®, Kariniemen®, Via® Scan®, Pärsons®, Rakvere®, Tallegg® ja Rose™. Strategisten kumppanuuksiemme kautta yhtiön tuttuja tuotemerkkejä ovat myös Kivikylän®, Tamminen® ja Boltsi. Pörssilistatun HKScanin liikevaihto vuonna 2020 oli lähes 1,8 miljardia euroa.