Nakit kuuluvat perinteisesti suomalaiseen uudenvuoden herkkupöytään. Nakeiksi valitaan aitoja luonnonsuolinakkeja ja perinteisin valmistustapa on kuumentaa nakit kattilassa. Vaikka valmistustapa on hyvin yksinkertainen, voi siinä myös möhliä oikein kunnolla. Vuoden vaihtumisen tarjoiluihin saa lisää valinnanvaraa ja poweria valmistamalla juhlapöytään nakkien lisäksi raakamakkaroita, joiden kypsentämiseen kannattaa hyödyntää nakkien keitinvesi.

Uudenvuoden nakit kuumennetaan perinteisesti kuumassa vedessä kattilassa. Vaikka valmistustapa on helppo, voi siinäkin epäonnistua. HK®:n perusohje on yksinkertainen: Kiehauta reilusti vettä kattilassa. Kun vesi kiehuu, katkaise virta ja siirrä kattila liedeltä. Laita nakit kattilaan viideksi minuutiksi ja valmista tuli. Nosta nakit vedestä, jolloin niiden pinta hieman kuivahtaa. Lopputulos on täydellinen, kun nakki napsahtaa.

• Yleisin virhe on se, että nakkeja keitetään kiehuvassa vedessä. Silloin ne halkeavat helposti. Toinen virhe tehdään usein siinä, että nakkeja pidetään kuumassa vedessä liian kauan, jolloin niiden väri muuttuu harmaaksi. Nakit eivät mene pilalle, mutta ulkonäkö kärsii, varoittaa HK:n ruokaekspertti, keittiömestari, Kari Aihinen.

Uunissa nakkien valmistaminen onnistuu myös helposti: ei liian kuumassa, ei liian kauan. Sopiva uunin lämpötila HK Aitonakeille™ on 150 astetta. Jos nakeista haluaa rapeampia, niin ne voi pilkkoa parin sentin paloiksi.

Friteeratut nakit valmistetaan kuumassa öljyssä uppopaistamalla. Nakkeihin voi tehdä esimerkiksi spiraalin muotoiset viillot, jolloin lopputuloksesta tulee hauskan näköinen.

Esikypsennä raakamakkarat nakkien keitinvedessä

Raakamakkarat ovat nimensä mukaisesti raakoja makkaroita, joten ne täytyy aina kypsentää. Kypsentäminen on yksinkertaista ja helppoa. Vaihtoehtojakin on useita. Jos ruokailijoita on paljon, kannattaa raakamakkarat esikypsentää kattilassa.

• Hyödynnä nakkien kuuma keitinvesi, laske makkarat veteen ja laita kansi päälle. Anna makkaroiden olla kuumassa vedessä noin 5–10 minuuttia. Viimeistele grillissä, jolloin makkaran pintaan tulee kaunis väri, rapea pinta ja herkullinen grillin maku. Jos grilli on jo viety varastoon odottamaan kevättä, voi raakamakkarat viimeistellä myös paistinpannulla. Laita pannulle tilkka öljyä. Paista pari minuuttia kummaltakin puolelta, kunnes pinnassa on kaunis väri, ohjeistaa Mikko Järvinen, joka työskentelee HKScanin Suomen markkinointijohtajana.

Raakamakkarat voi myös valmistaa kokonaan grillissä. Silloin ne vaativat pidemmän kypsennyksen kuin tavalliset grillimakkarat.

• Laita makkarat kuumaan grilliin ja paista 5–7 minuuttia molemmilta puolilta. Vahdi makkaroita, jotta ne eivät pääse palamaan. Kypsennysaika on siis kokonaisuudessaan noin 10–15 minuuttia. Nosta tämän jälkeen makkarat vetäytymään esimerkiksi lautaselle, jolloin kypsyminen vielä hiukan jatkuu ja lämpötila tasaantuu. Raakamakkaraan ei kannata tehdä viiltoja, etteivät nesteet valu ulos. Raakana makkarat ovat ”velttoja”, mutta napakoituvat kypsennyksen aikana. Kypsän makkaran tunnistaakin siitä, että se tuntuu napakalta, muistuttaa Järvinen.

Raakamakkarat voi paistaa myös uunissa.

• Uunissa raakamakkarat kypsyvät myös helposti. Kuumenna uuni 175 asteeseen ja paista makkaroita siellä noin 15 minuuttia. Makkaroita ei tarvitse tällöin kääntää välillä, jatkaa Järvinen.
  • Varsinaisen makkaratastingin voit koota HK Maakarit® artesaanimakkaroiden tuoteperheestä, vinkkaa Järvinen. Sarjassa on raakamakkaroiden Livornon Luigi ja Pampan Pablo lisäksi 5 varteenotettavaa ehdokasta uudenvuoden makkarapotpuriin: Angelan Frankfurtteri, Krakovan Wojtek, Nurnbergin Gunther, Katalonian Carlos ja Huberin Huilu.

HKScanin lihantuotanto Suomessa on sopimustuotantoa tiiviissä yhteistyössä omien tuottajiensa kanssa. Suomalainen eläintuotanto on maailman kärkeä eläinten hyvinvoinnissa ja laadussa. Ympäristön ja ilmaston kannalta on parasta tuottaa ruokaa mahdollisimman lähellä kulutusta. Kaikissa HK®-merkkisissä nakeissa ja makkaroissa käytetään aina vain suomalaista lihaa

Kuvat:
HK Aitonakki™ tuotekuva
HK Aitonakki™ kattilassa valmistettuna
Kari Aihinen

Markkinointijohtaja Mikko Järvinen, HKScan Suomi, puh. 010 570 2381, mikko.jarvinen@hkscan.com
HKScan Media Service Desk sähköpostitse communications@hkscan.com

Instagram: @hk_fi #hookoo #ainasuomalaistalihaa
www.hk.fi

Me HKScanissa teemme elämästä maistuvampaa – tänään ja huomenna. Strateginen tavoitteemme on kasvaa monipuoliseksi ruokataloksi. Vastuullisesti tuotetut ja herkulliset tuotteemme ovat osa kuluttajien moninaisia ruokahetkiä arjessa ja juhlassa. Noin 7000 ammattilaisemme joukko tekee paikallisesti tuotettua ruokaa yli sadan vuoden kokemuksella. Meille HKScanissa vastuullisuus on konkreettisia tekoja koko ruokaketjussa ja jatkuvaa parantamista. Olemme asettaneet tavoitteeksemme hiilineutraalin ruokaketjun maatiloilta kuluttajille vuoden 2040 loppuun mennessä osana Zero Carbon -hankettamme. Kotimarkkinoitamme ovat Suomi, Ruotsi, Baltia ja Tanska. Tunnettuja tuotemerkkejämme ovat HK®, Kariniemen®, Via® Scan®, Pärsons®, Rakvere®, Tallegg® ja Rose. Strategisten kumppanuuksiemme kautta yhtiön tuttuja tuotemerkkejä ovat myös Kivikylän®, Tamminen® ja Boltsi. Pörssilistatun HKScanin liikevaihto vuonna 2020 oli lähes 1,8 miljardia euroa. www.hkscan.com