HKScanin tavoitteena on kehittää aktiivisesti siantuotantoa. Koetoimintaa koskevassa kumppanuudessa HKScan, Topigs Norsvin ja Royal Agrifirm yhdistävät voimansa ja uusimman tietonsa sianlihan tuotannosta ja käytännöt testataan Antti ja Anne Varjolan tilan sikalassa. Nyt solmitun pitkäaikaisen yhteistyön tavoitteena on kehittää sianlihan tuotannon parhaita käytäntöjä tulevaisuuden tarpeisiin. Koetoiminnan painopistealueita ovat sikojen hyvinvoinnin parantaminen entisestään, kasvatusketjun ympäristövaikutusten pienentäminen sekä kannattavuuden ja eläinaineksen parantaminen.

”On hienoa saada alan huippuyritykset kumppaneiksi tuotannon kehittämisessä. Arvostan todella paljon myös Anne ja Antti Varjolan panosta tässä kokonaisuudessa. Etsimme nimittäin pitkään tuottajia, joilla olisi kova osaaminen, kokeilunhalua ja valmius sitoutua koetoiminnan vaatimaan lisätyöhön. Yksikön oli oltava myös iso riittävien aineistojen saamiseksi, ja porsaita tulisi olla mahdollista seurata teuraaksi asti. Anne ja Antti Varjolan sikalainvestointi vastasi kaikkiin toiveisiin” kertoo sikojen hankinta- ja kehityspäällikkö Olli Paakkala HKScanista.

Koetoiminta käynnistetään, kun toiminta uudessa yksikössä on normaalilla tasolla aloituksen jälkeen.

Sikalan suunnittelussa huomioitu uudet eläinten hyvinvointivaatimukset ja rakennettu katseluhuone vierailijoille

Yli-Simolan tilan uudessa emakkosikalassa tuotanto pyörii kolmen viikon syklissä siten, että yhdessä erässä porsii 90 emakkoa. Kaikissa vaiheissa eläimet ovat vapaana.

“Uusi sikalamme täyttää kaikki tiedossa olevat hyvinvointivaatimukset. Esimerkiksi uudenlaisissa porsimiskarsinoissa lattia on valurautaelementtiä, joka pysyy muovia viileämpänä ja on sorkkien alla pitävä. Tilavassa porsaspesässä on lattialämmityksen lisäksi lämmitin ja led-valaistus. Pesän ja emakon välissä on mukava pehmeä lattiapinnoite, jolla porsaiden on hyvä opetella rehun syöntiä. Karsinan mitat ovat 2,5 x 3 m ja se on helppo puhdistaa. Karsinaan menemisen tarve on saatu minimoitua rakentamalla jokaiseen karsinaan hoitokäytävät sekä karsinan päätyyn että sivuille”, kertoo Yli-Simolan isäntä Antti Varjola.

Porsimisosaston ruokintalaitteissa on sensorit, joiden avulla emakot voivat itse säädellä rehunsaantiaan. Näin ruokinta vastaa kunkin yksilöllisiä tarpeita. Joutilaille on ruokinta-asemalla tarjolla kahta erilaista rehua ja aina eläimen poistuessa asemalta automaattivaaka rekisteröi sen painon. Näin jokaisen emakon painon kehityksestä ja rehun syönnistä saadaan jatkuvaa, yksilökohtaista dataa. Porsaat puolestaan merkitään elektronisella korvamerkillä heti syntyessä, jolloin niitä voidaan seurata syntymästä teuraaksi asti.

“Uuteen sikalaan tulee vierailijoita varten katseluhuone, jossa voidaan esitellä nykyaikaista siantuotantoa esimerkiksi koululuokille sekä muille asiasta kiinnostuneille. Ikkunallisesta käytävästä on mahdollisuus nähdä vapaaporsituskarsinoihin ja joutilaspihattoa pääsee katsomaan katseluparvekkeelta. Sikalassamme vierailleet kertovat, että on ollut tärkeää nähdä omin silmin eläinten olot. Me haluamme osaltamme olla poistamassa tuotantoon mahdollisesti liittyviä ennakkoluuloja”, jatkaa Antti Varjola.

Antti ja Anne Varjola

•    Veli-Matti Jäppilä, HKScanin Suomen eläinhankinnasta vastaava johtaja, p. 0400 522 692.
•    Olli Paakkala, Sikojen hankinta- ja kehityspäällikkö, HKScan Suomi, p. 0400521709
•    HKScan Media Service Desk p. 010 570 5700 tai sähköpostitse communications@hkscan.com

Me HKScanissa teemme elämästä maistuvampaa – tänään ja huomenna. Strateginen tavoitteemme on kasvaa monipuoliseksi ruokataloksi. Vastuullisesti tuotetut ja herkulliset tuotteemme ovat osa kuluttajien moninaisia ruokahetkiä arjessa ja juhlassa. Noin 7000 ammattilaisemme joukko tekee paikallisesti tuotettua ruokaa yli sadan vuoden kokemuksella. Meille HKScanissa vastuullisuus on konkreettisia tekoja koko ruokaketjussa ja jatkuvaa parantamista. Olemme asettaneet tavoitteeksemme hiilineutraalin ruokaketjun maatiloilta kuluttajille vuoden 2040 loppuun mennessä osana Zero Carbon -hankettamme. Kotimarkkinoitamme ovat Suomi, Ruotsi, Baltia ja Tanska. Tunnettuja tuotemerkkejämme ovat HK®, Kariniemen®, Via® Scan®, Pärsons®, Rakvere®, Tallegg® ja Rose™. Strategisten kumppanuuksiemme kautta yhtiön tuttuja tuotemerkkejä ovat myös Kivikylän®, Tamminen® ja Boltsi. Pörssilistatun HKScanin liikevaihto vuonna 2021 oli 1,8 miljardia euroa. www.hkscan.com