HKScan selvitti kansallisilla voileipäkyselyillä*) mieltymyksiämme. Suosituimmat leipätyypit ovat tutut ruispalaleipä, sämpylä, paahtoleipä ja patonki, myös muun muassa ciabatta ja bagel keräävät mainintoja.

Proteiinipohjaisten täytteiden suosituimmuusjärjestys on kalkkuna- ja kanaleikkeleet, kinkkuleikkeleet ja meetvurstit. Kananmunan ja lohen suosio jää vain hieman meetvurstin suosiosta.

Ohut vai paksu? Myös tähän kansaa jakavaan kysymykseen saatiin kyselyissä selvä vastaus. Leikkeleiden suosikkipaksuus jakaa kansan tasan kahtia. Puolet haluaa kinkkusiivunsa ohuen ohuena ja puolet valitsee normaalipaksuisen siivun. Leikkelesiivujen on oltava siistissä rivissä ja tärkein paketista tarkistettava asia on kyselyn mukaan pitkä päiväys.

Lisätäytteistä suosituin on tuore kurkku (72 %), tomaatin (60 %), salaatin (50 %) ja paprikan (50 %) seuratessa kannoilla. Suola- ja maustekurkkuja on 30 prosentilla vastaajien leivistä. Muiden lisätäytteiden lista on pitkä ja suosio vaihtelee 5 prosentin molemmin puolin. Tällä listalla ovat muun muassa avokado, idut, pikkelöidyt sipulit sekä tietysti sinappi ja ketsuppi.

HKScanin Mikko Järvinen: Olisiko sänkkäri sopiva suomenkielinen sana uudelle ruoka-/ voileipätrendille?

Maailmalla sandwich on paitsi herkullisia täytettyjä kerrosleipiä, aamiaisia, välipaloja, lounaita ja kokonaisia aterioita, niin myös tuhansittain reseptejä ja inspiraation lähteitä, ravintoloita, baareja ja oikeastaan kokonaan oma ruokakulttuurinsa.

-          Sandwich-sana kääntyy sanakirjoissa usein suomen kielelle sanaksi voileipä. Samasta asiasta ei kuitenkaan ole kyse. Nyt rakennetaan monista erilaisista kasviksista, leikkeleistä, täytteistä, levitteistä ja kastikkeista ihan kokonaan uudentyyppisiä täytettyjä leipiä, joiden resepteissä maistuvat niin Aasian kuin Amerikankin maut, ja mielikuvitus on vain rajana näiden herkkujen kokoamisessa. Ammattikeittiöissä ja street food -ruokalistoilla sänkkäri on jo tuttu sana. Mikä muu sana sopisi kuvaamaan tätä uutta trendiä, kysyy HKScanin Suomen markkinointijohtaja Mikko Järvinen.

Kansallinen kysely: Leikkeleitä ei haluta ostaa sokkona

Leikkeleet ovat tärkeä osa sandwicheja. HKScan teetti kyselyn, jolla selvitettiin suomalaisten leikkelemieltymyksiä. Kinkkusiivujen pitää näkyä selvästi paketista. Tätä mieltä on 82 prosenttia kyselyyn vastanneista. 80 prosenttia haluaa, että leikkeleet on aseteltu pakkaukseen siististi niin, että niitä on helppo sieltä ottaa. 69 prosenttia suosii uudelleensuljettavaa pakkausta. Näkyvät rasvatäplät leikkeleessä häiritsevät 65 prosenttia vastaajista. 67 prosenttia tarkistaa pakkauksesta tuotteen viimeisen käyttöpäivän, ennen kuin se sujahtaa ostoskoriin. Seuraavaksi tärkeintä on varmistaa suomalainen valmistaja ja lihan suomalainen alkuperä. Kinkkusiivujen paksuus jakaa kansan kahtia. Puolet haluaa siivunsa ohuen ohuina ja puolet normaalipaksuisena.

-          Näiden perinteisten ohuiden ja normaalipaksuisten siivujen lisäksi on uutena tullut vielä kolmas vaihtoehto, reilusti paksummat siivut. Näissä erityisesti maku ja suutuntuma pääsevät oikeuksiinsa. Reilusti paksumpien siivujen koko eli ympärysmitta on yleensä hiukan pienempi ja ne valmistetaan pääosin fileestä. Nämä uudet tuotteet, kuten Helsingin Kauppiaiden Leipäbaari Porsaan Pippurisisäfilee, sopivat loistavasti sandwichien valmistamiseen, kertoo Järvinen.

Leikkeleiden käytön TOP 3 ovat leivän päälle (90 %), lämpimiin voileipiin (36 %) ja naposteluun sellaisenaan (34 %).

Puolet suomalaisista syö voileipiä päivittäin ja 35 prosenttia 2–5 kertaa viikossa. Välipala joko kotona tai eväänä on suosituin voileivän käyttötilanne (73 %). Voileivän suosion suurin syy on sen valmistamisen helppous, hyvä maku ja mahdollisuus käyttää monipuolisesti aineksia, joita usein on kotona valmiina.

Helsingin Kauppiaiden Leipäbaari on sandwich-trendiä parhaimmillaan

Sandwich laajana ruokatrendinä ja siihen liittyvät leipäbaarit ja -ravintolat olivat esikuvina, kun HK lähti ideoimaan Helsingin Kauppiaiden Leipäbaari -konseptia, jossa annetaan reseptejä, vinkkejä ja inspiraatiota erilaisten leipien valmistamiseen sekä tietysti tarvikkeet niihin. Helsingin Kauppiaiden Leipäbaariin kuuluu valmiita täytettyjä leipiä sekä leikkeleitä monenlaisten voileipien valmistamiseen.

-          Kolmioleipä, toasti, patonki tai bageli. Leffaillan purtavat, lounasleipä tai jotain hyvää evääksi. Kasviksina marinoitua punakaalia ja pikkelikurkkuja. Valmiiksi mietityt sandwich-reseptit ja vapaus inspiroitua lisuke-, kastike- ja leviteideoistamme. Tarjoamme herkullisimmat ideat päivän kaikkiin leipähetkiin, kiteyttää Mikko Järvinen Helsingin Kauppiaiden Leipäbaarin filosofiaa.

Kape Aihinen on ollut mukana ideoimassa Helsingin Kauppiaiden Leipäbaari -reseptejä. Tavoitteena on tarjota inspiraatiota, uusia ideoita ja vinkkejä erilaisiin sandwich-hetkiin. Reseptit ovat HK:n nettisivuilla.

Ruokaa, joka tekee hyvää

HKScan tekee vastuullista ja herkullista ruokaa yli sadan vuoden kokemuksella. Vastuullisuus on aitoja tekoja koko arvoketjussa sekä jatkuvaa parantamista. HKScan huolehtii lihan kestävästä tuotannosta yhdessä sopimustuottajiensa kanssa. Kaikki HK® -merkkisissä tuotteissa käytetty liha on aina suomalaista.

*) HKScanin teettämään ja Taloustutkimuksen toteuttamaan Leivänpäälliset-kyselyyn osallistui helmikuussa 2021 1155 Suomessa asuvaa henkilöä. HKScanin teettämään ja Crowst Oy:n toteuttamaan kyselyyn vastasi 1000 Suomessa asuvaa henkilöä. Kysely toteutettiin tammikuussa 2022.

Kuvia oheisen linkin takana: HK Helsingin Kauppiaat Leipäbaaritilaisuus 10.3.2022.

• HK Leipäbaari bagel
  • HK Leipäbaari kolmioleipä
  • HK Leipäbaari illanistujaiset
  • HK Leipäbaari reuben