Vuonna 1962 Eurovision laulukilpailussa Suomea edusti 16-vuotias Marion kappaleella Tipi-tii, vuoden urheilijaksi Suomessa valittiin seiväshypyn maailmaennätyksen hypännyt Pentti Nikula, ja ensimmäinen James Bond -elokuva sai ensi-iltansa. Vuotta 1962 pidetään myös ikonisten HK:n luonnonsuolikuoreen valmistettujen Aitonakkien syntymävuotena. Aikaisemmin vain palvelutiskeissä myynnissä olleita HK-nakkeja sai ostaa ensimmäistä kertaa valmiiksi pakattuina, kun Helsingin Kauppiaiden nakkipussit ilmestyivät kauppoihin. Vapun herkkupöytiin nakit ovat kuuluneet jo vuosikymmeniä. Kape Aihisen ohjeella valmistuu täydelliset vappunakit.

Nakkikastikkeesta lempiruokaa ja nakkikioskeista pikkutuntien kokoontumispaikkoja

Alkuvuosinaan nakit olivat lähinnä sunnuntairuokaa. Myöhemmin nakit löysivät tiensä myös osaksi arjen reseptiikkaa. Nakkikastike ja nakkikeitto olivat monien perheiden lempiruokaa. 1970-luvulla nakit ja muusi oli lasten suosikkiannos.

-          Nakkikioskit olivat 1960-luvulla suosittuja yöllisiä kokoontumispaikkoja. Yleensä siellä syötiin kuumassa vedessä lämmitettyjä lenkistä pätkittyjä makkaroita. Nakit ja muusi -kirjan mukaan nakkeja ostivat varoissaan olevat tai sellaista humalapäissään esittäneet*), kertoo HKScanin Suomen markkinointijohtaja Mikko Järvinen nakkien historiasta.

Nakit kuuluivat lastenjuhlien vakiotarjoiluihin

1970-luvulla tulivat ensimmäiset varsinaiset nakkisesongit, kun nakeista tuli uudenvuoden ja vapun juhlien vakiotarjottavaa. Ja sitä ne ovat yhä edelleen, vaikka rinnalle on tullut paljon muitakin herkkuja

-          1980-luvulla tietokoneet, pelikonsolit, VHS-nauhurit ja NMT-puhelimet ilmestyivät suomalaisiin koteihin. Nakit olivat lastenjuhlien vetonaula nauravien nakkien, nakkisiilien sekä cocktail-tikkujen muodossa. HK:n napsahtavat nakit näyttäytyvät myös ensi kertaa tv-ohjelmien mainoskatkoilla, kertoo Järvinen.

1996 nimeksi tuli virallisesti HK Aitonakki™

Nakkiruokailu sai edelleen uusia muotoja 1990-luvulla, kun nakeista tuli suosittua pikkupurtavaa. Lapset söivät nakkeja välipalana koulun jälkeen ja vanhemmat hiipivät välinakille suosittujen TV-ohjelmien, kuten Salattujen Elämien, Ally McBealin, Speden spelien ja Salaisten kansioiden mainoskatkoilla.

-          Vuonna 1996 nämä suomalaisesta lihasta valmistetut napsahtavat herkut nimettiin HK Aitonakiksi™. Nakkien valmistamisessa on aina panostettu korkeaan laatuun, ne valmistetaan suomalaisesta lihasta Vantaan Pakkalassa. Aitonakin tärkein ominaisuus maun ohella on sen kuuluisa napsahdus, jonka takaa lihaisa resepti, luonnonkuori sekä huolellinen savustus ja kypsytys, kertoo Järvinen

5190_HK_AitoNakki_Perinteinen_420g_raj.jpg

Nykyään nakin paikka on myös artesaanihodarin välissä

2000-luvulla nakit, tai paremminkin nakkimukit, tulivat osaksi erilaisia konsertti- ja pelitapahtumia.

-          Halusimme kehittää nopean syömisen ratkaisun, jossa ei tarvita ruokailuvälineitä. Nakkimukin tarinaan liittyy olennaisesti makumuistot menneiltä vuosikymmeniltä; tuotekehitystiimissä muisteltiin lämmöllä makkarahöyrystimessä kuumennettuja napsahtavia nakkeja, kertoo Järvinen.

Suomessa on vietetty ravintolapäiviä vuodesta 2011 alkaen. Niiden myötä Street Food- eli katuruokakulttuuri on tullut jäädäkseen. Artesaanihampurilaiset ja -hodarit ovat katuruokatrendiä parhaimmillaan. Siihen kuuluvat aidot maut, laadukkaat raaka-aineet sekä syömisen helppous. Itse tehty HK Aitonakki -hodari on parasta Street Foodia.

Vappuna syödään 25 miljoonaa nakkia, Kapen ohjeella et voi epäonnistua

Vappunakit kuumennetaan perinteisesti kuumassa vedessä kattilassa. Perusohje on yksinkertainen:

1. Kiehauta reilusti vettä kattilassa.
  2. Kun vesi kiehuu, katkaise virta ja siirrä kattila liedeltä.
  3. Laita nakit kattilaan viideksi minuutiksi ja valmista tuli.
  4. Nosta nakit vedestä, jolloin niiden pinta hieman kuivahtaa. Lopputulos on täydellinen, kun nakki napsahtaa.

Vaikka valmistustapa on helppo, voi siinäkin epäonnistua.

-          Yleisin virhe on se, että nakkeja keitetään kiehuvassa vedessä. Silloin ne halkeavat helposti. Toinen virhe tehdään usein siinä, että nakkeja pidetään kuumassa vedessä liian kauan, jolloin niiden väri muuttuu harmaaksi. Nakit eivät mene pilalle, mutta ulkonäkö kärsii, varoittaa HK ruokaekspertti, keittiömestari Kari Aihinen.

Vuoden 1962 kesä oli viileä ja hellepäiviä oli vain kolme.

-          Toivotaan, että alkavasta kesästä tulee aurinkoinen lämmin ja monta nakkimuistoa rikkaampi, aina vapusta lähtien, toteaa Mikko Järvinen.

HKScan tekee vastuullista ja herkullista ruokaa yli sadan vuoden kokemuksella. Vastuullisuus on aitoja tekoja koko arvoketjussa sekä jatkuvaa parantamista. HKScan huolehtii lihan kestävästä tuotannosta yhdessä sopimustuottajiensa kanssa. Kaikki HK® ja Kariniemen® -merkkisissä tuotteissa käytetty liha on aina suomalaista.

*) Lähde: Markku Haapio, Antti Vahtera, Visa Nurmi: Nakit ja muusi (Otava 2002).

Kuvat:
HK Aitonakki perinteiseen tapaan kattilassa valmistettuna

@hk_fi
#hookoo #hkaitonakki #aitonakki #hkklassikot

Me HKScanissa teemme elämästä maistuvampaa – tänään ja huomenna. Strateginen tavoitteemme on kasvaa monipuoliseksi ruokataloksi. Vastuullisesti tuotetut ja herkulliset tuotteemme ovat osa kuluttajien moninaisia ruokahetkiä arjessa ja juhlassa. Noin 7000 ammattilaisemme joukko tekee paikallisesti tuotettua ruokaa yli sadan vuoden kokemuksella. Meille HKScanissa vastuullisuus on konkreettisia tekoja koko ruokaketjussa ja jatkuvaa parantamista. Olemme asettaneet tavoitteeksemme hiilineutraalin ruokaketjun maatiloilta kuluttajille vuoden 2040 loppuun mennessä osana Zero Carbon -hankettamme. Kotimarkkinoitamme ovat Suomi, Ruotsi, Baltia ja Tanska. Tunnettuja tuotemerkkejämme ovat HK®, Kariniemen®, Via® Scan®, Pärsons®, Rakvere®, Tallegg® ja Rose. Strategisten kumppanuuksiemme kautta yhtiön tuttuja tuotemerkkejä ovat myös Kivikylän®, Tamminen® ja Boltsi. Pörssilistatun HKScanin liikevaihto vuonna 2021 oli yli 1,8 miljardia euroa. www.hkscan.com