Forssaan suunnitellulla investoinnilla ja siihen liittyvällä toimintamallin uudistamisella HKScan tavoittelee yhteensä yli kahden miljoonan euron vuotuisia säästöjä Suomessa. Suunnitellun investoinnin ja toiminnan uudelleenorganisoinnin arvioidaan tuovan säästöjä investoinnin valmistumisen jälkeen viimeistään vuoden 2024 aikana.

HKScan käynnistää suunnitelmaan liittyvät yt-lain mukaiset muutosneuvottelut yhtiön lihaliiketoimintaan kuuluvassa Forssan yksikössä tuotantoprosessin loppupäähän kuuluvilla osastoilla. Muutosneuvottelut koskevat työntekijöiden henkilöstöryhmää kyseisillä osastoilla. Muutosneuvottelujen piirissä on yhteensä 116 henkilöä. Suunnitellut toimenpiteet voivat Forssan yksikössä vaikuttaa enimmillään 116 työsuhteeseen joko työsuhteen päättymisinä tai olennaisina muutoksina työsuhteiden ehdoissa. Nyt suunnitellut muutokset eivät koske HKScanin muita tuotantoyksiköitä Suomessa.

“Forssan yksikön toimintaa on kehitetty johdon ja koko henkilöstön hyvällä yhteistyöllä viime vuosien aikana merkittävästi. Tällä Forssan toiminnan jatkuvuudelle on luotu vahvaa perustaa, jota nyt suunniteltu investointi edelleen vahvistaa. Vahvistaaksemme kilpailukykyämme meidän on määrätietoisesti jatkettava toimintamme kustannustehokkuuden parantamista sekä etsittävä uusia tapoja vastata asiakkaiden ja kuluttajien tarpeisiin. Erityisen tärkeää kustannustehokkuuden parantaminen on juuri nyt, kun kustannusinflaatio on nostanut kustannuksia voimakkaasti. Kehittämisen seuraavaa askelta Forssassa suunnittelemme nyt automaatioasteen nostolla. Suunnitelluilla toimenpiteillä tavoitellaan myös selvää kannattavuuden parantamista ja toiminnan jatkuvuuden perustan vahvistamista”, sanoo HKScanin Suomen liiketoimintayksiköstä vastaava johtaja Jari Leija.

HKScan Oyj

Heidi Hirvonen
konsernin viestintäjohtaja

Jari Leija, HKScanin Suomen liiketoimintayksiköstä vastaava johtaja, p. 040 559 7213