Detta pressmeddelande är en översättning av HKScans börsmeddelande som publicerats på engelska och finska.

HKScan Sweden AB har igår tecknat ett femårigt ramavtal för fortsatt samarbete med Coop Sverige AB. Coop har ca 700 butiker runt om i landet och drygt 21 procent av den svenska dagligvaruhandeln.

Det nya femårsavtalet är en uppdatering av ett befintligt kontrakt mellan HKScan och Coop. Det gemensamma målet är att utveckla kategori kött ytterligare. Samarbetet omfattar främst produktion av konsumentpacketerat färskt kött. Avtalet kommer stärka HKScans position på den svenska marknaden och Coop säkrar god tillgång på svensk köttråvara. Som detaljhandel har Coop ett gott renommé inom hållbarhet, något som gynnas ytterligare av HKScans höga fokus på produktkvalitet och hållbara sätt att arbeta. HKScan upprätthåller ett starkt engagemang för djurens välbefinnande, spårbarhet av köttråvara och ansvarsfulla produktionsmetoder.

"Dagens konsumenter uppskattar ett bevisat engagemang för hållbar produktion. Vi kommer fortsätta samarbeta med Coop för att motsvara dessa förväntningar och tillsammans driva en hög produktkvalitet och etiskt samarbete", säger Göran Holm, EVP, Consumer Business, HKScan Skandinavia.

Under de senaste två åren, har HKScan genomfört en omfattande effektivisering av sin produktionsstruktur för att förbättra effektiviteten och öka produktiviteten genom hela sin värdekedja. Det långsiktiga avtalet med Coop Sverige är en glädjande nyhet för alla aktörer i värdekedjan.

"Avtalet kommer att säkerställa att svenskproducerat kött behåller sin position på den svenska detaljhandelsmarknaden. Något som stödjer de svenska djurproducenterna, men även ger anställningstrygghet och stabilitet till den svenska köttindustrin, " tillägger Holm.

HKScan Abp

Hannu Kottonen

Ytterligare information:

Göran Holm, EVP, HKScans Consumer Business i Skandinavien.

Vänligen boka tid för intervju hos Anna Simonsson, VD-assistent, telefon: +46 (0)8-725 82 16.

HKScan är den ledande experten på kött i Norden. Vi säljer, marknadsför och producerar ansvarsfullt producerade, högkvalitativa gris-, nöt-, fjäderfä- och lammprodukter, förädlade köttprodukter samt färdigmat under starka varumärken. Våra kunder finns i sektorerna detaljhandel, livsmedelstjänster, industri och export och våra hemmamarknader utgörs av Finland, Sverige, Danmark och Baltikum. Vi exporterar till närmare 50 länder. HKScans nettoomsättning uppgår till 2,1 miljarder euro och koncernen har cirka 7 700 anställda, vilket gör HKScan till ett av Europas ledande köttföretag.