Detta är översatt från börsmeddelandet ursprungligen på engelska och finska.

Samuli Eskola, M.Sc. (Econ.), (42), HKScans EVP för Consumer Business i Finland och Baltikum har beslutat att anta nya utmaningar utanför bolaget från och med i går, den 1 november 2016. Samuli Eskola har arbetat för HKScan sedan 2007.

"Jag vill tacka Samuli Eskola för hans långsiktiga insatser för HKScan och jag önskar honom all lycka i framtiden", säger Jari Latvanen, VD för HKScan Abp.

Jyrki Karlsson, civilingenjör (Eng.), (47), har utsetts till ny EVP, Consumer Business, Finland och Baltikum och medlem i ledningsgruppen HKScan Abp från den 2 november 2016.

Karlsson kommer att rapportera till VD Jari Latvanen, och hans huvuduppgift kommer att vara att förbättra det kommersiella resultatet och lönsamheten för HKScan i Finland och Baltikum, samt att fortsätta att vidareutveckla HKScans produkterbjudande.

karlsson_web_200.png

Karlsson har varit Sourcing Director med ansvar för färskvaror på Kesko Livs Ab sedan 2015. Tidigare var han Inköps- och Supply Chain-direktör vid Kespro Ab. Han har också omfattande erfarenhet från sitt arbete för Unilever, där han tjänstgjorde som VD för Food Solutions Finland och Norge och som VD för Unilever Baltikum. Karlsson har även tjänstgjort i olika affärsutvecklings-, logistik- och IT-positioner inom Unilever i Finland, Belgien, Storbritannien och Sverige.

HKScans VD Jari Latvanen kommenterar Karlssons utnämning på följande sätt: "Jyrki Karlssons omfattande erfarenhet inom den internationella dagligvarubranschen för Unilever med alla dess varumärken och hans senaste meriter från detaljhandeln och inom Food Solutions till restauranger och storkök, ger en stabil grund för att leda HKScans verksamhet i Finland och Baltikum och ta denna till nästa nivå."

Anu Mankki, MA, (53), har utsetts till ny EVP, HR och medlem i ledningsgruppen HKScan Abp. Hon tillträder tjänsten 2 januari 2017 och kommer att rapportera till VD Jari Latvanen. Mankki kommer ansvara för HKScans koncernövergripande HR-organisation.

mankki_web_200.pngAnu Mankki har tidigare erfarenhet från Componenta Corporation där hon satt i ledningsgruppen i positionen som SVP Human Resources och Intern kommunikation. På Metso Abp var hon vice VD för Human resources. Vid Valmet pappersmaskiner hade hon olika ledande positioner i Finland och utomlands, som ansvarig för Human resources inom affärsområdet Service. Mankki kommer till HKScan från JFP Executive Search Ab, där hon för närvarande innehar en position som Senior Consultant. Hon fick utmärkelsen Årets HR-direktör, år 2011.

"Anu Mankki har gedigen erfarenhet och en omfattande karriär som ledare inom HR för finska multinationella företag. Hon har inom Human Resources innehaft ett flertal ledande befattningar på koncern-, företags-, lands- och enhetsnivå. Jag är övertygad om att hennes breda erfarenhet inom affärsinriktad Human Resources Management samt HR–processer, omfattande förändringsprocesser, i kombination med hennes breda internationella erfarenhet, gör henne till en ideal ledare att, tillsammans med HKScans ledning och personal, kunna bygga ett starkare, mer stabilt, och förenat HKScan", säger Latvanen.

HKScan Abp
Jari Latvanen

För ytterligare information:
- Jari Latvanen, VD, HKScan Abp
Vänligen lämna en återuppringningsbegäran via Marja-Leena Dahlskog, kommunikationsdirektör,
tel. +358 10 570 2142

HKScan är Nordens ledande köttexpert. Vi säljer, marknadsför och producerar högkvalitativa, ansvarsfullt producerad fläsk-, nötkött-, fjäderfä- och lammprodukter, charkvaror samt färdigmat under starka varumärken. Våra kunder är detaljhandeln, matservice, industri- och exportsektorer, och våra hemmamarknader omfattar Finland, Sverige, Danmark och Baltikum. Vi exporterar till närmare 50 länder. År 2015, HKScan omsatte cirka 1,9 miljarder euro och  7 400 anställda.

FÖR DISTRIBUTION TILL:
Nasdaq, Helsingfors