Som ett led i HKScans strategi för lönsam tillväxt har företaget beslutat att investera i en utvidgning av koncernens baconfabrik i Swinoujscie i Polen. Investeringen ger ökad kapacitet och tillgång till ny produktionsteknik som gör att koncernen kan utveckla nya produkter och förbättra produktkvaliteten.

HKScans fabrik i Polen är en av koncernens mest avancerade anläggningar tekniskt sett. Tack vare denna investering kan HKScan konsolidera sin ställning såväl i det växande baconsegmentet som inom kategorin för högförädlade produkter, vilka båda är strategiska fokusområden för koncernen.

Investeringen värderas till cirka 12 miljoner euro och projektet planeras stå klart vid slutet av 2017.

Mer information:

Aki Laiho, tillförordnad vd, COO, HKScan-koncernen

För kontakt begär samtal via Marja-Leena Dahlskog, SVP Communications,
marja-leena.dahlskog(at)hkscan.com, tel. +358 10 570 2142.

HKScan är den ledande experten på kött i Norden. Vi säljer, marknadsför och producerar ansvarsfullt producerade, högkvalitativa gris-, nöt-, fjäderfä- och lammprodukter, förädlade köttprodukter samt färdigmat under starka varumärken. Våra kunder finns i sektorerna detaljhandel, livsmedelstjänster, industri och export och våra hemmamarknader utgörs av Finland, Sverige, Danmark och Baltikum. Vi exporterar till närmare 50 länder. År 2015 var omsättningen cirka 1,9 miljarder euro och koncernen hade cirka 7 400 anställda. www.hkscan.com