4th Edition of the European Award for Cooperative Innovation (EACI)

20171129hks_lso_palkinto.jpgHKScans fläskkött från grisar som fötts upp på lokalt odlade spannmål, rybs och inhemska baljväxter samt utan antibiotika har vunnit en ansedd internationell innovationstävling. Priset delades ut i Bryssel onsdagen den 29 november 2017. HKScan deltog tillsammans med sin största ägare LSO Andelslag i tävlingen som ordnades av den europeiska bondeorganisationen Copa-Cogecan.

En unik produkt

Segraren i innovationstävlingen var fläskköttet Omega-3 Pork, No Antibiotics Ever. Råvaran är HK Rypsiporsas®, som lanserades på den finländska marknaden av HKScan år 2011. I Sverige lanserades konceptet – Svensk Rapsgris® – ett år senare.

”Inom konceptet Rypsiporsas® föds grisen upp på mjukt fett av finländsk rybs och därför ändras fettsammansättningen i köttet så att det blir mjukare och innehåller Omega-3-fettsyror. Köttet är smakligare, saftigare och mörare. Det är ett bättre val också med tanke på fettkvaliteten i kosten. Konceptet har nu vidareutvecklats så att grisarna föds upp utan antibiotika under hela sin livstid”, berättar Pia Nybäck, EVP, Animal Sourcing and Primary Production vid HKScan.

HKScans innovation definierar den finländska matens exportkraft

Produkten har utvecklats så att den motsvarar konsumenternas förväntningar om allt hälsosammare och godare fläskkött. Det nya konceptet har visat sig vara konkurrenskraftigt på exportmarknaden. För närvarande exporteras produkten till tre länder.

20171129hksf_farmarin_kinkku_www.jpg”I detta nya fläskkött kombineras de bästa egenskaperna hos finländsk mat: delikat smak, renhet, säkerhet och hållbarhet. Det är en utmärkt berättelse om Finland, dess natur, finländarna och HKScans 100-åriga historia”, säger Heli Arantola, EVP, Categories & Concepts vid HKScan.

Det första partiet av Omega-3 Pork, No Antibiotics Ever exporterades till den krävande asiatiska marknaden förra sommaren och köttet marknadsförs där som världens bästa kött. Denna jul lanserar HKScan ett litet parti HK Farmari julskinkor av samma kött på den finländska julmarknaden.

Kontrollerad produktionsmetod och exakta uppförandekoder

20171129hkscan_farmer_taru-antikainen_03_www.jpgKöttet till HKScans Omega-3 Pork, No Antibiotics Ever kommer från grisar som föds upp på Taru och Matti Antikainens gård i Aura i sydvästra Finland. Grisarna på gården får god omvårdnad. Grisarna behöver ingen antibiotika under sin livstid, eftersom de är friska och glada.

HKScan har säkerställt att produktionsmetoden är trovärdig och antibiotikafri med hjälp av utomstående revision. Revisionen utfördes av Det Norske Veritas.

Samarbete med hela Farm to Fork -kedjan

”LSO Andelslag och HKScan har tillsammans utvecklat denna genuint innovativa produkt på medlemmarnas lantgårdar. Vi är mycket glada över priset. Det är fint att den internationellt betydelsefulla innovationen som uppfyller hälso- och hållbarhetskriterierna uppmärksammas”, sade Veikko Kemppi, verkställande direktör för LSO Andelslag, när han på onsdagen mottog priset i Bryssel tillsammans med Ulf Jahnsson, Director, Producer Services vid HKScan.

Samma koncept fick ett hedersomnämnande tidigare i höst i Lidls exporttävling: http://www.hkscan.com/portal/suomi/hkscan/tiedotearkisto/?id=2265  (på finska)

För mer information:

• Heli Arantola, EVP, Categories & Concepts, HKScan Abp
  • Pia Nybäck, EVP, Animal Sourcing and Primary Production, HKScan Abp
  • För kontakt, begär samtal via HKScans servicenummer för medier: +358 10 570 5700, communications@hkscan.com

HKScan är ett ledande livsmedelsföretag i Norden. Vi säljer, marknadsför och producerar högkvalitativa och ansvarsfullt producerade produkter av gris, nöt, kyckling och lamm liksom charkvaror och färdigmat under starka varumärken. Våra kunder är inom detaljhandel, food service, industri- och exportsektorn. Våra hemmamarknader är Finland, Sverige, Danmark och Baltikum. Vi exporterar till närmare 50 länder. År 2016 hade HKScan en omsättning på nästan 1,9 miljarder euro och omkring 7 300 anställda.