HKScan Oyj, lehdistötiedote 20.10.2020

– Kunnianhimoiset tavoitteemme tarkoittavat, että monien kuluttajille tuttujen brändituotteiden, kuten HK®, Kariniemen®, Scan® ja Rakvere®, pakkaukset uudistuvat lähivuosina. Tutkimme ja kokeilemme uusia pakkausmateriaaleja, vähennämme pakkausmateriaalin määrää ja varmistamme kierrätettävyyden, HKScanin pakkauskehityksestä vastaava johtaja Jalliina Järvinen-Teräsvuori kertoo.

Pakkausten tärkein tehtävä on jatkossakin suojata elintarvikkeita. Hyvä pakkaus on osa laadun ja tuoteturvallisuuden varmistamista. Toimiva pakkaus myös vähentää ruokahävikkiä.

– Pakkausten vastuullisuuden kehittäminen ei ole aina suoraviivaista työtä. Joskus uusi pakkausvaihtoehto saattaa esimerkiksi pienentää hiilijalanjälkeä, mutta samalla tehdä kierrättämisen vaikeammaksi. Omien tavoitteidemme lisäksi työtämme kirittävät kuluttajien odotukset, maakohtainen ja EU-lainsäädäntö sekä yritysten nousevat kierrätys- ja jätemaksut. Innovaatioita ja yhteistyötä tarvitaan, jotta pakkauksia voidaan kehittää aidosti vastuullisemmiksi, Järvinen-Teräsvuori haastaa.

Ympäristöystävällisillä pakkauksilla HKScan vastaa kuluttajien tarpeeseen tehdä vastuullisia valintoja ruokaostoksilla. HKScan huomioi pakkauskehityksessä useita näkökulmia. Tärkeimpien tavoitteiden – kierrätettävyyden, muovin vähentämisen ja hiilijalanjäljen pienentämisen – lisäksi valintoihin vaikuttavat muun muassa ruuan säilyvyys, pakkauksen toimivuus ja houkuttelevuus, materiaalin uusiutuvuus sekä pakkaus- ja kierrätyskustannukset.

Muovia vähennetty jo 1,5 miljoonaa kiloa

Yhtenä Itämeren alueen suurimmista ruokataloista HKScanin teoilla on vaikuttavuutta. Strategiansa mukaisesti HKScan kehittää koko arvoketjunsa vastuullisuutta. Yhtiö on vähentänyt pakkausmuovin määrää jo noin 1,5 miljoonaa kiloa vuodesta 2017 vuoteen 2019.

Vastuullisuus huomioidaan kaikissa pakkausuudistuksissa. Syyskuussa 2020 HKScan toi Suomessa kauppojen hyllyille HK-jauhelihat uusissa pussipakkauksissa, joissa muovia on 71 prosenttia vähemmän kuin perinteisissä rasiapakkauksissa. Niiden ansiosta pakkausmuovin määrä vähenee vuodessa noin 100 000 kiloa. Aiemmin tänä vuonna suurimmasta osasta HK-meetvurstipakkauksia muovin määrää vähennettiin 20 prosenttia. Vuonna 2019 Kariniemen rintafileiden annospakkauksista muovia onnistuttiin vähentämään 54 prosenttia perinteiseen rasiapakkaukseen verrattuna.

Vuonna 2019 yhtiö luopui kierrätykseen sopimattomien mustien muovirasioiden käytöstä brändituotteidensa pakkauksissa Suomessa ja Ruotsissa.

HKScan Oyj, pakkauskehityksestä vastaava johtaja Jalliina Järvinen-Teräsvuori, puh. 040 558 2788, jalliina.jarvinen-terasvuori@hkscan.com
HKScan Oyj, viestintäpäällikkö Liisi Tamminen, puh. 044 222 5552, liisi.tamminen@hkscan.com
HKScan Media Service Desk p. 010 570 5700, communications@hkscan.com