JunkFood har indgået samarbejde med HKScan Denmark, der producerer Danmarks ældste kyllingebrand, ROSE Kylling. Det betyder, at overskudsvarer fra ROSE Kylling, som kyllingebryster, hakket kylling, kyllingelår og hot wings, fremover vil indgå som nærende og proteinrig råvare i de over 300 måltider mad, som JunkFood hver dag producerer og leverer gratis til væresteder og herberger rundt i København.

”Som fødevareproducent har vi løbende produkter, der er ved at gå på dato, som ikke kan sælges pga. fejl i forbindelse med pakningen eller af andre grunde ikke kan sendes ud til vores kunder og videre ud til de danske forbrugere. At give råvarerne til et godgørende formål som JunkFood sikrer den mest optimale udnyttelse af vores overskudsvarer. Vi mindsker vores madspild og vi er med til at formindske sult blandt nogle af Danmarks allermest udsatte,” siger Anders Neergaard, Key Account Manager, HKScan Denmark, og ansvarlig for samarbejdet med JunkFood.

Hos JunkFood ser daglig leder, Jeanette Duus, mange glæder i det nye partnerskab.
"Vi er meget taknemmelige for samarbejdet med HKScan. Jeg er stolt af, at de tror på vores vision og vil være med til at gøre det muligt for os at sikre et varmt måltid mad om dagen til gadens folk,” siger hun, og fortsætter:
”Kylling er en fantastisk råvare for os at modtage gratis. Vi bruger store mængder råvarer i vores køkken, når vi skal producere ca. 330 måltider om dagen, så det er en kolossal hjælp til at holde vores udgifter nede.  Derudover er mange af vores brugere meget glade for kylling og det er en råvare, som er nem at lave mange forskellige lækre og smagfulde retter ud af”.

Ifølge JunkFood skaber et varmt måltid mad om dagen ro, tryghed og fællesskab, for de mange mennesker, der hver dag bor og opholder sig på gaden. At få serveret et måltid mad kan for mange af gadens folk føles som kærlighed og omsorg og en følelse af at have en plads i samfundet, fordi nogen har valgt at de vil lave mad til dem.

En hjertesag
HKScan Denmark indgår i en række samarbejder, der støtter gode formål. Siden 2017 har virksomheden doneret penge til Kræftens Bekæmpelsens kamp mod brystkræft, ligesom HKScan samarbejder med organisationen Plant et Træ om at plante træer til gavn for miljø og klima. Fremover vil HKScan gå i partnerskab med JunkFood for at støtte op om virksomhedens arbejde med FNs verdensmål, herunder nr. 2 om at formindske sult og nr. 12 om at mindske madspild.

”JunkFood hjælper mennesker, som ikke har haft et reelt valg i livet, med noget så basalt og eksistentielt som et måltid mad, og næsten halvdelen af deres råvarer er overskudsvarer. Initiativet tapper ind i nogle af de samme bæredygtighedsmål som vi arbejder med I HKScan, og er helt i tråd med vores CSR-strategi, så projektet giver rigtig god mening for os at støtte op om,” siger Anders Neergaard.

Om JunkFood

JunkFood er stiftet af blandt andre Rasmus Munk, køkkenchef og medejer af restauranten Alchemist i København. JunkFood er baseret på ambitionen om at sikre et varmt måltid, hver dag, til hjemløse i København. Hver dag året rundt producerer og leverer JunkFoods kokke ét varmt måltid mad til ca. 330 af gadens folk. JunkFood startede op under den første coronanedlukning i marts 2020 og har siden leveret mere end 300.000 gratis måltider til gadens folk. 40 procent af de råvarer, som JunkFood bruger i sin produktion, kommer fra overskudsvarer.

Maden bliver lavet fra bunden af JunkFoods kokke i JunkFoods køkken på Halmtorvet i København. Flere af kokkene har tidligere været ansat på den 2-stjernede Michelin-restaurant, Alchemist. Hver eftermiddag pakkes maden i varmekasser, og frivillige kører derefter ud med maden til 12 væresteder og herberger i København, som JunkFood har samarbejde med.

Læs mere om JunkFood her