Under årets Almedalsvecka vill livsmedelsföretaget HKScan uppmärksamma det svenska lantbrukets viktiga roll för ett starkt och livskraftigt Sverige. Och det vill de göra med den svenska livsmedelsbranschens kanske mest älskade produkt – korven.

Scans måltidskreatörer har specialkomponerat varsin korv med bröd anpassad efter respektive partiledares smak och personlighet, baserat på deras tidigare uttalanden och sociala medier. Bland annat får Ebba Busch en hjärtlandskorv i lyxförpackning, Johan Pehrson en extra allt-variant med räksallad, rostad lök och syrade grönsaker, och Magdalena Andersson en riktig klassiker med ketchup, senap, bostongurka och rostad lök.

För oss är korven ansiktet utåt för svensk livsmedelsproduktion. En älskad produkt som går hem i alla läger, något som inte minst märks på hur den tagit plats som de senaste årens kanske hetaste verktyg för politisk positionering. Med #korvdalen vill vi använda korven för att belysa hur det svenska lantbruket bidrar till en trygg och resursklok livsmedelsförsörjning med en djurvälfärd i världsklass, säger Elina Matsdotter, hållbarhetschef på Scan.

Det är skillnad på kött och kött, och att välja svenskt spelar roll. Den svensktillverkade korven – oavsett om den är animalisk eller vegetarisk – är mycket mer än en god vän och hungersläckare. Den spelar stor roll för svenskt lantbruk, livsmedelsproduktion och försörjningsförmåga. Den svenska livsmedelsbranschen skapar nämligen tiotusentals jobb och bidrar till att sätta en hög global standard för djurvälfärd samtidigt som djurhållningen bidrar till biologisk mångfald och en levande landsbygd.

Partiledarkorvarna kommer att finnas för servering till respektive partiledare i Sankt Clemens ruin i Visby, torsdagen den 29 juni under namnet #korvdalen. Korvar anpassade efter en bredare målgrupp kommer också att finnas för servering till besökare som inte är partiledare.

Här kan du läsa mer om partiledarkorvarna och ta del av recepten.