Livsmedelsindustrin är en framtidsbransch som står inför stora utmaningar. Samtidigt som behovet av en robust och konkurrenskraftig svensk livsmedelskedja blivit allt tydligare i och med de senaste årens kriser, så är kompetensbristen bland många av branschens nyckelyrken (t ex produktutvecklare och styckare) stor och en nyligen lanserad rapport från branschorganisationen Livsmedelsföretagen visar behov av 20 000 nya medarbetare inom livsmedelsindustrin till 2028.

För att öka unga människors kunskap om livsmedelsbranschen och de många jobbalternativ som erbjuds inom kött- och chark har HKScan inlett ett samarbete med Youtubern och TikTok-kreatören Rezdar Bakri. I filmer och klipp på Youtube och TikTok bjuds Rezdars nästan 200 000 Youtube-prenumeranter och 500 000 TikTok-följare in bakom kulisserna i Sveriges tredje största industri.

– Livsmedelsbranschen är för alla. Här finns många olika typer av roller samtidigt som man får jobba med något så fantastiskt som mat, som vi alla har en relation till. Vi vill ge Rezdar möjlighet att berätta hur kött- och charkbranschen faktiskt fungerar utifrån sitt perspektiv, med full transparens. Vår ambition är att detta ska göra att fler får upp ögonen för alla roliga jobbmöjligheter som branschen erbjuder – både nu och i framtiden, säger Lotta Thiele, HR-chef på HKScan

I en YouTube-film och en kampanj på TikTok får Rezdar möjlighet att testa på ett antal av de yrkesroller som gör det möjligt för Scans produkter att gå från gård till gaffel. Han styckar bland annat kött, stoppar korv, lär sig att fronta en grillhylla i butik och får en kurs i hur livsmedelsföretag utvecklar nya goda produkter.

– Det är många steg som krävs innan vi kan servera maten hemma vid bordet, och det har varit häftigt att se hur svensk matproduktion faktiskt går till. Jag hoppas att jag kan inspirera fler unga till att söka sig till denna spännande och livsviktiga bransch, säger Rezdar Bakri om samarbetet.

Youtube-filmen går att se här och kommer, tillsammans med Tiktok-klippen, att under juni till september distribueras i HKScans, Scans och Rezdar Bakris kanaler.