Ung Företagsamhet vill att fler barn och ungdomar ska få möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap inom ramen för sin skolgång, både i grundskolan och gymnasiet, samt stötta unga entreprenörer efter gymnasiet genom sitt nätverk UF alumni.

Att HKScan Sverige efter årsskiftet kommer in som ny nationell silverpartner kommer bidra till att Ung Företagsamhet kan fortsätta att stärka sin verksamhet och ge fler unga möjlighet att utveckla sin företagsamhet, enligt organisationens vd Tove Jarl.

- Vi är otroligt glada över att HKScan Sverige har valt att bli ny nationell silverpartner till Ung Företagsamhet. Dagens unga är morgondagens medarbetare och entreprenörer och att investera i Ung Företagsamhet är att investera i vår gemensamma framtid. Tillsammans hjälper vi unga att utvecklas och inspireras, och bidrar till en positiv samhällsutveckling, säger Tove Jarl, vd Ung Företagsamhet Sverige.

HKScan är ett av Nordens ledande livsmedelsföretag, mest kända för sina folkkära varumärken Scan, Pärsons och Bullens pilsnerkorv, och en drygt 110-år lång historia av att förse Sverige med kött- och charkuteriprodukter från svenska gårdar. Att investera i Ung Företagsamhet är viktigt för utvecklingen av den framtida arbetsmarknaden enligt Lars Appelqvist, vd på HKScan Sverige.

- Livsmedelsbranschen är en livsviktig bransch, det är vi som ser till att Sverige har mat och dryck att ställa på bordet varje dag. Men det är också en både mångsidig och utmanande bransch i snabb utveckling med stort behov av fler duktiga innovatörer och entreprenörer. Och det är ju precis vad Ung företagsamhet står för, att uppmuntra och inspirera nästa generation medarbetare. Det vill vi vara med och stötta, säger Lars Appelqvist, vd på HKScan Sverige.