HKScan investoi noin kuusi miljoonaa euroa Rauman siipikarjayksikön uuteen teurastusprosessiin. Investointi parantaa merkittävästi raaka-ainesaantoa, tuottavuutta ja toiminnan luotettavuutta sekä varmistaa vahvan kysynnän kasvun vaatiman kapasiteetin. Investointi toteutetaan vaiheittain vuoden 2020 loppupuolella.

HKScanin toimitusjohtaja Tero Hemmilä: ”Uusimme Rauman siipikarjayksikön tuotantoprosessin koko alkupään, sillä vuonna 2017 käyttöön otettu teurastuslinjasto ei täytä konsernin nykyisen johdon edellyttämää vaatimustasoa. Investoinnin myötä teurastusprosessin käsittelykapasiteetti kasvaa noin 20 prosentilla ja raaka-ainesaanto noin 10 prosentilla. Investointi takaa myös käyttöhyödykkeiden, kuten veden ja kaukolämmön, kulutuksen huomattavan alenemisen. Investointi mahdollistaa myös sen, että pystymme vastaamaan tulevina vuosina aiempaa paremmin siipikarjatuotteiden vahvana jatkuvaan kysynnän kasvuun.”

Investoinnin myötä nykyinen teurastuslinjasto poistetaan käytöstä. Tästä syystä HKScan alaskirjaa vuoden 2019 viimeiselle vuosineljännekselle nykyisen linjaston taseen jäännösarvon 6,9 miljoonaa euroa. Alaskirjauksella ei ole kassavirtavaikutusta.

Uusi teurastuslinjasto asennetaan vaiheittain vuoden 2020 lopussa siten, ettei se vaaranna yksikön vuonna 2019 vakautettua toimitusvarmuutta. Investoinnin myötä Rauman yksikön toiminnan luotettavuus sekä tuottavuus paranevat ja tuotantokapasiteetti kasvaa nykytasosta merkittävästi. HKScanin siipikarjatuotteiden kysyntä ja myynti Suomessa ovat kasvaneet ennakoitua nopeammin ja vahvemmin. Nyt toteutettava investointi mahdollistaa aiempaa varmemmin liiketoiminnan kasvun myös tulevina vuosina. Erityisesti Kariniemen®-siipikarjatuotteiden kysynnän ja myynnin arvioidaan kasvavan markkinan kasvua nopeammin.

HKScanin siipikarjaliiketoiminnan vahva tulosparannus Suomessa on ollut yksi keskeisiä konsernin tulosparannuksen ajureita vuonna 2019. Toimitusvarmuuden merkittävä paraneminen palautti HKScanin Suomessa siipikarjakategorian markkinajohtajaksi vuoden 2019 toisella vuosipuoliskolla.

HKScan Oyj

Tero Hemmilä

Jari Leija, liiketoiminta-alue Suomesta vastaava johtaja, puh. 040 559 7213
HKScan Media Service Desk, p. 010 570 5700 tai sähköpostitse communications@hkscan.com

HKScan Oyj on pörssilistattu liha- ja ruokatalo, jolla on yli sadan vuoden kokemus vastuullisesta pohjoismaisesta ruoantuotannosta asiakkaiden ja kuluttajien tarpeisiin. HKScanissa vastuullinen tapa toimia kattaa koko arvoketjun tilalta kuluttajalle. Lähes 7 200 ammattilaistamme varmistavat lupauksen tuotteidemme hyvästä mausta ja laadusta. Kotimarkkinoitamme ovat Suomi, Ruotsi, Tanska ja Baltia. Monipuoliseen tuotevalikoimaamme kuuluvat siipikarjan-, sian-, naudan- ja lampaanliha sekä lihavalmisteet ja ateriat. Yhtiön vahvoja tuotemerkkejä ovat HK®, Kariniemen®, Via®, Scan®, Pärsons®, Rakvere®, Tallegg® ja Rose®. Vuonna 2018 HKScanin liikevaihto oli 1,7 miljardia euroa.