HKScan ja Lantmännen ek för ovat tänään saattaneet päätökseen 29.12.2023 ilmoittamansa järjestelyn, jossa HKScan myy Ruotsin liiketoimintonsa ruotsalaiselle Lantmännenille. Kaupan kohteena olivat HKScanin Ruotsin liiketoimintayksikön muodostaneen tytäryhtiön, HKScan Sweden AB:n osakkeet.

Kaupan myötä HKScanin omistus Ruotsin liiketoiminnoissa on päättynyt. HKScanin Ruotsin tytäryhtiöiden liiketoiminnot sekä henkilöstö ovat siirtyneet uudelle omistajalle kaupan täytäntöönpanon yhteydessä. HKScan toimi Ruotsissa vuodesta 2007 asti.

Ruotsin liiketoimintojen myynti vahvistaa HKScanin tasetta. Lisäksi myynti edistää HKScanin mahdollisuuksia keskittyä paremmin jäljelle jääviin liiketoimintoihin ja toteuttaa pitkän aikavälin strategiaa. HKScan jatkaa toimintaansa perustaltaan vahvasti suomalaisena, mutta kansainvälisesti toimivana pörssiyhtiönä. Yhtiön asema markkinassa on merkittävä ja brändit vahvoja. HKScanin strateginen tavoite on kasvaa monipuoliseksi ruokataloksi.

Tietoja kaupasta on kerrottu aiemmin tiedotteilla: 29.12.2023, 28.2.2024 ja 7.3.2024

HKScan Oyj

Juha Ruohola

Lisätiedot:
•    Juha Ruohola, toimitusjohtaja, HKScan Oyj, p. 0400 647 160
•    Jyrki Paappa, talousjohtaja, HKScan Oyj, p. 050 556 6512
•    HKScan Media Service Desk, p. 010 570 5700 tai sähköpostitse communications@hkscan.com

110 vuoden kokemuksella me HKScanissa teemme elämästä maistuvampaa – tänään ja huomenna. Strateginen tavoitteemme on kasvaa monipuoliseksi ruokataloksi. Kotimarkkinoitamme ovat Suomi ja Tanska, missä noin 3 600 ammattilaistamme valmistaa vastuullista ja paikallisesti tuotettua ruokaa kuluttajien erilaisiin ruokahetkiin. Tunnettuja tuotemerkkejämme ovat HK®, Kariniemen®, Via® ja Rose®. Kehitämme ilmastoystävällisempää tapaa tuottaa ruokaa. Pörssilistatun HKScanin jatkuvien toimintojen liikevaihto vuonna 2023 oli lähes 1,2 miljardia euroa. www.hkscan.com