HK Herkkumaksamakkaraa™ on valmistettu nyt 50 vuotta. Se on monille jokapäiväinen herkku ja useille rakas makumuisto jo lapsuudesta. Maksamakkaraa valmistetaan pitkällä kokemuksella, erityisellä ammattitaidolla ja lähes alkuperäisen reseptin mukaisesti HKScanin Vantaan yksikössä suomalaisesta porsaanlihasta ja -maksasta. HK Herkkumaksamakkaroita ostetaan kaupoista joka päivä yli 13 000 kappaletta. HKScanin teettämän kyselyn*) mukaan parhaiten tämä suomalainen klassikkoherkku maistuu veitsellä levitettynä ruisleivän päällä. Avattu maksamakkarapakkaus säilyy hyvin, kun käyttää läppäkikkaa.

Urho Hirvosen resepti on käytössä edelleen

Herkkumaksamakkaran isä on makkaramestari Urho ”Urkki” Hirvonen. Lihateollisuusteknikoksi valmistunut Hirvonen palkattiin Helsingin Kauppiaat Oy:lle makkaramestariksi 1960-luvun alussa. Tämä pestaus kannatti, sillä vuonna 1963 Hirvonen loi legendaarisen HK Sininen Lenkki® -makkaran ja myöhemmin useat muut HK-klassikkotuotteet, kuten HK Herkkumaksamakkaran vuonna 1974.

Maksamakkaraa valmistetaan edelleen lähes alkuperäisen reseptin mukaisesti. Sen valmistamisesta vastaa työhön tarkasti perehdytetty maksamakkaratiimi. Kokemusta tiimissä riittää: Harri Parta on valmistanut maksamakkaraa noin 40 vuoden ajan. Pian eläkkeelle lähtevä Teuvo Laine on tehnyt makkaroita HKScanilla vuodesta 1976, maksamakkaratiimissä hän on työskennellyt nyt 20 vuotta.

-    Tätä hommaa ei voi missään koulussa opetella. Maksamakkaran tekijäksi oppii vain kokeneiden mestareiden kanssa työskentelemällä. Koska olemme tässä pikkuhiljaa Teuvon kanssa siirtymässä eläkepäivien viettoon, koulutamme parhaillaan uusia taitavia maksamakkaran tekijöitä, kertoo Harri Parta.

Maksamakkara pakataan ensin ja kypsennetään vasta sitten

Samana vuonna, kun ruotsalainen Abba voitti Euroviisut kappaleella Waterloo, valmistettiin Helsingin Kauppiaiden tehtaalla Helsingin Sörnäisissä ensimmäiset maksamakkarat. Nykyään HK Herkkumaksamakkaran valmistuspaikkakunta on Vantaa.

Maksamakkaran valmistusprosessi on aina ollut sama. Ensin valmiiksi paloitellut lihat ja maksa jauhetaan. Sen jälkeen joukkoon sekoitetaan vesi, mausteet ja suola. Seos lämmitetään kutterissa, jolloin saadaan hienojakoinen, tasainen massa. Massa ruiskutetaan eli pursotetaan muovikuoreen, josta kone leikkaa sopivia pätkiä ja laittaa metalliset niitit niiden päihin. Tämän jälkeen maksamakkarat kypsennetään kuumassa vedessä, jonka jälkeen ne jäähdytetään. Vielä tässä vaiheessa maksamakkarat ovat ryppyisiä. Sileäksi maksamakkaratangot tulevat, kun ne saavat vielä kerran kuuman suihkun krymppärissä eli kutistuslaitteessa.

-    Kaikkiaan maksamakkaran valmistukseen kuluu aikaa vajaat kaksi tuntia. Vaikka koneet hoitavat maksamakkaran valmistuksen pääosin, tarvitaan työvaiheissa myös osaavia käsiä. Maksamakkaran korkea ja tasainen laatu on meille kunnia-asia. Yleisin työstäni saamani kommentti liittyy HK Herkkumaksamakkaran hyvään makuun, ja kuulenkin usein tuttavilta, että ”Älkää vaan koskaan muuttako sitä reseptiä”", kertoo Teuvo Laine.

Alkuperäiseen Urho Hirvosen reseptiin on tehty vuosien varrella vain hyvin pieniä muutoksia. Fosfaatti ja natriumglutamaatti on jätetty reseptistä pois. Suola on vaihdettu jodioiduksi suolaksi ja sen määrää on hieman vähennetty. Nykyään maksamakkarassa on pelkästään porsaanmaksaa, aiemmin raaka-aineena käytettiin myös naudan maksaa.

Maksamakkaralla hoidettiin aikoinaan kansan raudanpuutetta

1970-luvun lopulla mainostettiin TV:ssä: Pikkukoululaisesi tarvitsee rautaa 10 milligrammaa päivässä. Varmista raudansaanti näin: ruisleivälle viisi viipaletta HK maksamakkaraa. Puolet raudantarpeesta on jo tässä. Heti aamulla tai koulun jälkeen!

-    Lihan ja maksan rauta on niin sanottua hemirautaa, joka imeytyy hyvin. Maksamakkara on siis erinomainen raudan lähde. Suomessa naiset saavat ruokavaliosta rautaa vähänlaisesti, jolloin maksamakkara on hyvä vaihtoehto leivän päälle. Alle kouluikäisille lapsille ja raskaana oleville on omat suosituksensa maksaruokien käytöstä ja niitä on syytä noudattaa, kertoo HKScanin ravitsemusasiantuntija Soile Käkönen.

HK Herkkumaksamakkaraa ostetaan joka päivä yli 13 000 kappaletta

HK Herkkumaksamakkaroita valmistetaan lähes 5 miljoonaa kappaletta vuodessa. Joka viikko HKScan toimittaa kauppoihin noin 94 000 pakettia maksamakkaraa. HK Herkkumaksamakkaran lisäksi tällä hetkellä valmistuksessa ovat HK Herkkumaksamakkara Tomaatti, HK Herkkumaksamakkara Kinkku, HK Herkkumaksamakkara Kevyt, HK Kananpojan Herkkumaksamakkara ja HK Maalaismaksamakkara. HK Herkkumaksamakkaraa voi ostaa myös tuubissa, jolloin sitä on helpompi leivittää leivän päälle.

-    Maksamakkaran syöminen on pysynyt kautta vuosien hyvin tasaisena ja tulevaisuus näyttää hyvältä, sillä se on selvästi kaikenikäisten herkku, kertoo lihavalmisteiden kategoriapäällikkö Marika Rikkonen HKScanilta.

Maksamakkara on parasta leivän päällä – 2/3 levittää sen veitsellä

Maksamakkara kuuluu noin joka viidennen**) (18 %) leivänpäällissuosikkeihin. Maksamakkara maistuu parhaiten ruisleivän päällä*). 67 prosenttia levittää maksamakkaran leivälle veitsellä, joka kolmas nauttii leivän maksamakkaraviipaleilla. Maksamakkaraa syödään myös esimerkiksi keitettyjen perunoiden kanssa sellaisenaan. Lisäksi maksamakkaraa käytetään voileipäkakuissa, munakkaissa sekä pienissä cocktailpaloissa.

-    Ruisleipä on selvä suosikki parhaasta maksamakkaran kyytipojasta. Mutta tuleeko leivän päälle vielä jotain muuta? Tässä Suomen kansa jakautuu selvästi kahtia. 46 prosentille riittää pelkkä maksamakkara, 54 prosenttia lisää leivälle vielä jotain muuta, kuten voita tai margariinia, juustoa, kurkkua, maustekurkkua tai tomaattia, kertoo Rikkonen.

Tulppa tai leikattu läppä suojaavat avattua maksamakkarapakkausta jääkaapissa

Maksamakkarapakkauksen avaaminen ja avatun pakkauksen säilyttäminen tuottaa joskus päänvaivaa. Avatun maksamakkaran suojaksi on olemassa suojatulppia***). Pakkausta on helppo käyttää ilman suojatulppaakin ja se säilyy hyvin seuraavalla läppäkikalla:

-    Leikkaa maksamakkaratanko toisesta päästä terävällä sahanteräveitsellä melkein kokonaan poikki, niin että päähän jää ikään kuin pieni läppä. Kieritä muovikuorta toisesta päästä, jolloin maksamakkaraa tulee ulos kuoresta tarvittava määrä. Käännä läppä jäljelle jäävän maksamakkaran suojaksi ja säilytä jääkaapissa, neuvoo Rikkonen.

*) HKScanin teettämään, Iro Research Oy:n toteuttamaan kuluttajatutkimukseen osallistui 109 henkilöä toukokuussa 2023.
**) HKScanin teettämään ja Crowst Oy:n toteuttamaan voileipäkyselyyn vastasi 1000 Suomessa asuvaa henkilöä. Kysely toteutettiin tammikuussa 2022.
***) Tulppia on tarjolla kampanjatuotteina nyt kevään aikana eri kaupparyhmillä. Niitä voi myös voittaa pikapalkintona tällä hetkellä käynnissä olevassa HK:n leikkelekampanjassa: Osta HK leivänpäällisiä, lataa kuitti ja katso voititko Todella HK -palkintoja.

Reseptit, HKScan, liitteenä Word-tiedostoina:
HK Herkkumaksamakkara Macaronsit
HK Herkkumaksamakkara Crème brûlée
HK Herkkumaksamakkaratäytteiset lihapullat
HK Herkkumaksamakkaralla täytetyt herkkusienet grilliin

Kuvat, HKScan: https://hk.emmi.fi/l/R8BsKMVLzwjG
Teuvo Laine ja Harri Parta HKScanin Vantaan yksikön maksamakkaraosastolta
HK Herkkumaksamakkara 300 g, pakkauskuva 2024
HK Herkkumaksamakkara 150 g, pakkauskuva 2024
HK Herkkumaksamakkara levitettävä, pakkauskuva 2024
HK Herkkumaksamakkara Macaronsit
HK Herkkumaksamakkara Crème brûlée