HKScan on edennyt jälleen askeleen kohti koko ruokaketjun kattavaa hiilineutraaliutta ottamalla HK Maakarit -artesaanigrillimakkaroissa ja Kariniemen-grillimakkarasarjassa käyttöön pakkaukset, joissa on Woodlyn puupohjaista muovia.  Woodly® -komponentti vähentää valmiin pakkauskalvon hiilidioksidipäästöjä noin 50 prosenttia perinteisiin muovipakkauksiin verrattuna. Puupohjaista muovia sisältävä Wipakin kehittämä pakkaus lajitellaan muovina.

Hiilineutraalin Woodly-komponentin käyttöönotto HK Maakarit ja Kariniemen-grillimakkarapaketeissa on osa HKScanin vastuullisuusohjelmaa.

• Teemme HKScanissa jatkuvasti kehitystyötä tehostaaksemme pakkausmateriaalien käyttöä tuotepakkauksissamme. Lisäksi kartoitamme ympäristöystävällisempiä materiaaleja ja luomme pakkausratkaisuja, joiden avulla vähennetään ruokahävikkiä ja vaikutetaan tuotteiden säilyvyyteen, kertoo HKScanin Suomen markkinointijohtaja Mikko Järvinen.

Woodly-materiaalin pääraaka-aine – havusellu – on peräisin sertifioiduista, kestävästi hoidetuista havumetsistä. Uusiutuvalla Woodly-materiaalilla voidaan korvata fossiilisia raaka-aineita pakkauskalvojen valmistuksessa. Ominaisuuksiltaan Woodly vastaa tavanomaisia fossiilisia muoveja, mutta on hiilineutraali.

Yhteistyökumppaneina HKScanilla ovat puupohjaisen muovin kehittäjä Woodly Oy sekä pakkauskalvon kehittäjä Wipak.

HKScanissa panostettu pakkaussuunnitteluun

HKScan on viime vuosina panostanut merkittävästi pakkausten suunnitteluun ja pakkausmateriaalien käytön optimointiin.
Tavoitteet pakkauksille vuodesta 2019 vuoden 2025 loppuun mennessä:

• 100 % pakkauksista soveltuu kierrätykseen

• vähennämme muovin määrää 20 %
  • pienennämme pakkausten hiilijalanjälkeä 20 %

• Markkinointijohtaja Mikko Järvinen, HKScan Suomi, puh. 010 570 2381, mikko.jarvinen@hkscan.com

• HKScan Media Service Desk p. 010 570 5700 tai communications@hkscan.com

Me HKScanissa teemme elämästä maistuvampaa – tänään ja huomenna. Strateginen tavoitteemme on kasvaa monipuoliseksi ruokataloksi. Vastuullisesti tuotetut ja herkulliset tuotteemme ovat osa kuluttajien moninaisia ruokahetkiä arjessa ja juhlassa. Noin 7000 ammattilaisemme joukko tekee paikallisesti tuotettua ruokaa yli sadan vuoden kokemuksella. Meille HKScanissa vastuullisuus on konkreettisia tekoja koko ruokaketjussa ja jatkuvaa parantamista. Olemme asettaneet tavoitteeksemme hiilineutraalin ruokaketjun maatiloilta kuluttajille vuoden 2040 loppuun mennessä osana Zero Carbon -hankettamme. Kotimarkkinoitamme ovat Suomi, Ruotsi, Baltia ja Tanska. Tunnettuja tuotemerkkejämme ovat HK®, Kariniemen®, Via® Scan®, Pärsons®, Rakvere®, Tallegg® ja Rose™. Strategisten kumppanuuksiemme kautta yhtiön tuttuja tuotemerkkejä ovat myös Kivikylän®, Tamminen® ja Boltsi. Pörssilistatun HKScanin liikevaihto vuonna 2020 oli lähes 1,8 miljardia euroa.